Denne ukas gjesteskribent har utarbeidet en liste med forslag til hvordan du kan koble deg mer på verden, være en positiv kraft i faglige fellesskap og bryte ut av bekvemmelighetsboblen.
- Tvil er grunnlaget for vitenskapelig tenkning, minner Eli Smeplass om.Foto: Kristoffer Furberg
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Julen er snart over oss, og mange går nå ut i ferie. Det
blir ofte sagt at julen er tid for refleksjon og ettertanke. Det er vanlig å
sette seg noen nye mål for det
nye året. Disse handler gjerne om personlig utvikling, og iverksettes i form av
å endre vaner, starte et nytt treningsopplegg eller kjøpe mindre nye ting.
Slike nyttårsforsett er for så vidt greit, men det er kanskje ikke så relevant
for andre enn en selv.
Fakta
Eli Smeplass
Utdanning: Doktorgrad i sosiologi
Nåværende jobb: Førsteamanuensis i yrkespedagogikk ved Institutt for lærerutdanning
Roller i UH-sektoren: Medlem av New University Norway og initiativtaker til ProtestPub
Faglige interesser: Utdanning og samfunn
Opptatt av: Utdanningspolitikk på alle nivå, menneskelig engasjement og samhandling
Når du sliter med ambivalens
Tiden vi lever i er krevende. Det kan oppleves som at
krisene står i kø; klimakrise, inflasjon, krig og konflikt, teknologien
utvikles raskere enn vi rekker å ta stilling til, elever i skolen lærer
tilsynelatende mindre uten at vi vet helt hvorfor. Vi har overlevd en pandemi
som har satt dype spor i oss, både individuelt og kollektivt. Faren for at vi
utvikler apati og at ønsker å koble oss av verden er stor. Jeg vet flere som
forteller at de ikke orker å ta stilling til alt som foregår om dagen. Det er
vanskelig å få oversikt. Ryggmargsrefleksen kan være å beskytte seg selv og
sine, slik at det blir mer behagelig for oss selv. Løsningen blir introspeksjon
og en tilbaketrekning fra omverdenen. Vi fokuserer på vårt eget velvære og våre
egne små utfordringer, som om verden utenfor ikke angår oss.
Dessverre mister vi da oversikten over hvor heldige vi er,
og vi bidrar heller ikke til å gjøre omgivelsene og verden bedre. De som
arbeider i akademiske miljø har (i hovedsak) trygge jobber, greie arbeidsvilkår
og stabil lønnsutvikling. Vi lever forholdsvis privilegerte liv, og er en del
av et samfunn som har gitt oss muligheter til personlig og faglig utvikling langt
utover hva mange andre har tilgang til. Utdanning, helsetjenester,
velferdsordninger og tilgang på informasjon er fellesgoder som har bidratt til
at Norge er rangert blant
de høyeste i verden på FNs indeks for menneskelig utvikling.
Det er grunn til å feire at vi har lykkes med mange av
målene i samfunnet. Arbeidere har gode rettigheter, unge får tilgang på utdanning
som gir dem muligheter til å ta del i samfunnet med stor grad av frihet, det er
mulig å leve godt i velferdssamfunnet. Høyere utdanning og forskning har en
sentral rolle i samfunnsutviklingen.
Vi som har akademiske yrker, har et ansvar for å forvalte
den vitenskapelige tradisjonen og bruke både kunnskapen og vår rolle som
faglige autoriteter til å bidra positivt i verden. Når omgivelsene oppleves
mørke, er det desto viktigere å møte dem med refleksjon, moralsk ansvar og aktiv
tilstedeværelse. Istedenfor å sette oss overfladiske nyttårsforsett om å gå ned
i vekt eller prioritere mer egentid, vil jeg oppfordre til å dyrke noen
grunnleggende akademiske dyder: sannhetssøken, nysgjerrighet, varme og omtanke,
rettferdighet.
Med gode intensjoner har jeg utarbeidet en liste med forslag
til hvordan du kan koble deg mer på verden, være en positiv kraft i faglige
fellesskap og bryte ut av bekvemmelighetsboblen. Ved å løfte blikket fra egne problemer
kan du finne dypere mening i hverdagen som et akademisk, lærende menneske som
tar stilling til verden og verdsetter det som er godt.
1. Tenk og handle med utgangspunkt i
vitenskap
I en tid der post-fakta-samfunnet brer om seg og tvil sås om
nesten alt, er det viktigere enn noensinne å verdsette de store fremskrittene
som vitenskap og kunnskap har gitt oss. Vi som er trent i vitenskapelig metode
har unike forutsetninger for å sortere informasjon, identifisere relevante
studier og vurdere kilder kritisk. Dette gir oss et ansvar for å formidle
vitenskapens styrker, både i private og offentlige sammenhenger.
Ved å tenke og handle med vitenskap som utgangspunkt, kan vi
bidra konstruktivt og positivt i verden. Det handler ikke om å være
verdensmester i Exphil, men om å bruke
forskning, teori og kunnskapen fra eget fagfelt som utgangspunkt for samtaler
og refleksjoner. Det kan være så enkelt som å dele hva du har lest, eller
forklare hva du jobber med. Slik kan du hjelpe andre til å lære noe nytt og
samtidig utvikle din egen forståelse ved å bygge videre på kunnskapen du
allerede har. Som nyttårsforsett kan du for eksempel sette deg som mål å handle
mer i tråd med det du vet, eller å utforske ny informasjon som kan hjelpe deg
med å leve bedre i samsvar med egne verdier og prinsipper.
Flere burde øve seg på å ta stilling – ikke bare til saker
som angår dem selv, men også til spørsmål som kanskje ikke berører dem direkte.
I den digitale og mediemettede virkeligheten vi lever i, er det lett å bli
ambivalent når vi stadig eksponeres for krig, katastrofer og konflikt og
opplever at det er lite vi kan gjøre for å endre grusomhetene i verden.
Informasjonstrykket er overveldende, og mange spørsmål er komplekse. Kanskje
føles det også ubehagelig å skulle mene noe om krevende temaer som krigsprofitt
eller politiske maktkamper. Det er forståelig, men det fritar oss ikke fra
ansvaret. Likevel er det mulig å ta stilling på et prinsipielt plan. Barn skal
ikke utsettes for krig. Det er feil å støtte diktatorer. Vi bør ikke ha ledere
som vinner valg ved å spre løgner. Forbruket vårt er faktisk uforholdsmessig
høyt, og det må reduseres på en eller annen måte. Når du først har tatt
stilling, blir det lettere å sette ord på tankene dine og delta i diskusjoner –
enten rundt lunsjbordet eller i samtale med andre. Det å våge å mene noe, selv
når det er krevende, gjør at du kan argumentere tydeligere og mer
overbevisende. Samtidig gir dialogen deg en mulighet til å lære, se saken fra
nye perspektiver og kanskje også bidra til at andre endrer syn. Jeg vil derfor
oppfordre deg til å diskutere prinsipielle spørsmål med ulike mennesker. Test
ut dine egne argumenter, lytt nysgjerrig til hva andre tenker, og vær åpen for
nye innspill. På denne måten utvikler du en større bevissthet om hvilke verdier
samfunnet faktisk består av, samtidig som du trener deg på å formulere
argumenter og nødvendig kritikk.
3. Engasjer deg mer
En annen ting du gjerne kan gjøre er å engasjere deg mer
personlig og sosialt. Når vi kobler oss på – følelsesmessig og praktisk – enten
det er i faglige diskusjoner eller når noe opprørende eller oppløftende skjer i
verden, utvikler vi vår moralske kapasitet. Det er i engasjementet, i møte med
andre mennesker og hendelser, at vi lærer hva som virkelig har verdi for oss.
Dette er vanskelig hvis du isolerer deg på kontoret eller unngår faglige og
sosiale arrangementer. Hvis ingen møter opp når andre tar initiativ, blir det
også mindre sannsynlig at noen orker å prøve igjen. Mennesker som møtes
påvirker hverandre, og det du først kanskje opplevde som irrelevant eller
kjedelig kan vise seg å være viktigere enn forventet. Det er lettere å
engasjere seg når du møter ekte mennesker, ansikt til ansikt, og lytter til
deres fortellinger og perspektiver. Hvordan kan du bidra til å skape noe som engasjerer
andre? Hva skjer i ditt fagmiljø eller lokalsamfunn som du kan støtte opp om?
Kanskje finner du en ny mening og inspirasjon i å være til stede og delta
aktivt.
4. Ikke sammenlign deg selv for mye med
andre
Som akademiker, enten du er student eller ansatt, er du ofte
utsatt for en refleksiv tvang: Du må stadig ta stilling til hvordan du
presterer sammenlignet med andre. I den akademiske verdenen konkurrerer vi om
stillinger, midler og titler, og det kan være vanskelig å unngå sammenligning.
Som student blir du vurdert på oppgavene dine og ser på eksamensresultatene hvordan
du ligger an i forhold til resten. Som ansatt blir du målt på hva du produserer
og hvordan det står seg mot andre. Dette er kanskje uunngåelig i noen
tilfeller, men må det være ryggmargsrefleksen din? Hva er det egentlig som
driver deg? Som akademikere bør vi også la oss motivere av vitenskapelige og
faglige verdier i det daglige. Vær stolt av det du får til, og husk at du
sannsynligvis har best oversikt over det du jobber med. Ingen andre kjenner
innsatsen og arbeidet din like godt som deg selv. Det betyr også at du er den
som best kan sette pris på det du lykkes med og utvikle en bevissthet om hva du
er god på.
5. Se og støtt kolleger
Videre er det jo slik at ledere kan være overbelastet, og
studenter er i mange tilfeller for det meste er opptatt av sine egne ting. Det
betyr at kolleger kanskje gjør noe som er fint og bra, men som de ikke får
særlig tilbakemelding på. Like mye som du skal klappe deg selv på skuldra når
du har gjort noe fint eller lyktes med noe du kan være stolt over, er det klokt
å jobbe for å se de menneskene man har rundt seg. Send gjerne en e-post til en
kollega som har gjort noe du skjønner kostet dem litt innsats. Vær høflig med
de som støtter opp om andre, og vis at du setter pris på å få hjelp. Det er en
måte å bygge kultur for et fagfellesskap på. Hvordan kan du selv være en
positiv pådriver for en god samarbeidskultur?
6. Reflekter over det du har og vurder hva
du kan dele med de rundt deg
Det kan være greit å aktivt tenke over hva du har, for å
sette mer pris på det. Når man har jobbet hardt for å oppnå noe, er det lett å
tenke at man har fortjent det fullt ut. I mange tilfeller stemmer det, men noen
ganger har man også hatt litt flaks. Det kan derfor være verdt å reflektere
over hvilke privilegier du har, hva du er stolt av, og hvordan det har formet
livet ditt. Det finnes mange som jobber like hardt, men som ikke får de samme
mulighetene. Identifiser det du har oppnådd – enten det handler om karriere
eller privatliv – og forsøk å se det som noe positivt, heller enn å alltid
strebe etter mer. Hva skjer hvis du slår deg mer til ro med det du allerede
har? Kanskje enda viktigere: Hvordan kan du bruke det du har – enten det er
tid, kunnskap, eller ressurser – til å hjelpe andre?
Tvil er også en dyd
Avslutningsvis vil jeg slå et slag for en annen viktig
akademisk dyd, nemlig tvilen. Tvil er grunnlaget for vitenskapelig tenkning –
den som gjør oss nysgjerrige, åpne og i stand til å stille spørsmål ved
etablerte sannheter. Det er ikke slik at du må være akademiker hele tiden. Du
er mer enn arbeidet ditt, og du har sannsynligvis fortjent å ta deg fri fra alt
som har krevd mye av deg i året som har gått. Kanskje kan det også være sunt å
tvile litt på alle disse listene over hvordan du skal forbedre deg selv, og slå
deg til ro med at du er god nok. Kanskje er det akkurat det du trenger for å
hente ny energi og finne mening – å huske at du allerede er en del av fellesskap
der mange setter pris på deg, som kollega, venn og menneske. Det kan være klokt
å stoppe opp, puste ut og være fornøyd med det du allerede er og har fått til.