Ytring
Biblioteksparadokset
Etter vårt syn gjør NTNU en stor tabbe hvis forslaget om å innskrenke tilgangen til Gunnerusbiblioteket og flytte publikumsfunksjoner til Lysholm gjennomføres, skriver åtte ansatte ved Institutt for lærerutdanning.
Gunnerusbiblioteket
Foto: Benedikt Erikstad Javorovic
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Et universitetsbibliotek knyttet til Norges største
lærerutdanning bør bruke potensialet det har for å skape entusiasme for bøker,
lesing og kunnskap, og for å synliggjøre lesingens verdi på tvers av epoker og
samfunnsområder. Etter vårt syn gjør NTNU en stor tabbe hvis forslaget om å
innskrenke tilgangen til Gunnerusbiblioteket og flytte publikumsfunksjoner til
Lysholm gjennomføres.
I det siste i rekken av innlegg om planene for
Gunnerusbiblioteket skaper universitetsbibliotekar Per-Olav Broback Rasch
en visjon om et bibliotek som forener utlån, lesesal og utstillinger, fremfor å
flytte deler av samlingen til biblioteket på Lysholm. Blant hans sterkeste
argumenter er at lokalene på Gunnerus, i motsetning til på Lysholm, er
spesialtilpasset biblioteksbruk. Som ansatte ved Institutt for lærerutdanning,
og som litteratur- og lesekulturforskere, vil vi gi vårt helhjertete bifall til
denne planen. Norges eldste vitenskapelige bibliotek bør få spille den rollen
det kan og fortjener.
I teaterstykket Drontheim, som handler om trønderske
kvinners motstandsarbeid under andre verdenskrig, fungerer biblioteket som
selve arnestedet for demokrati og ytringsfrihet. Stykket gir urovekkende
gjenklang med dagens sensur av bøker og kritisk tenkning i USA og deler av
Europa. Den sentrale rollen biblioteket spiller her, er bare ett av de
mange tegnene på den sterke oppvurderingen av bibliotekenes rolle i samfunnet,
som vi ser for tiden.
Bibliotekene er «grunnsteiner i det norske samfunnet»,
heter det i regjeringens strategidokument Rom
for demokrati og dannelse, og det siste året har regjeringen lansert en
Leselyststrategi
som styrker skolebibliotekene og litteraturformidlingen, SV har fremmet et
representantforslag for en «helhetlig
bibliotekspolitikk og et biblioteksløft for hele landet», og ulike nasjonale
tilskuddsordninger vektlegger betydningen av å styrke lesekulturen, papirboka
og skolebiblioteket. Tilsvarende satsninger ser vi i skolen.
I lys av dette er det paradoksalt at Universitetsbiblioteket
ved Norges største universitet ikke har en egen offentlig tilgjengelig
strategi, annet enn et veikart som foreslår nedlegginger av filialer, og at det
legges planer for å stenge deler av publikumsfunksjonene ved Norges eldste
vitenskapelige bibliotek, Gunnerusbiblioteket.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Vi har vårt daglige virke ved Institutt for lærerutdanning
på Kalvskinnet, hvor Lysholmbiblioteket fungerer som bruksbibliotek for
studenter og ansatte. Her finnes pensumlitteratur, studieplasser og
kopimaskiner, og ikke minst hyggelige og kompetente ansatte. Samtidig kan man,
slik også Rasch gjør, stille spørsmål ved hvor egnet lokalene egentlig er. Vårt
svar er: De er trange og lite egnete for mennesker og bøker.
I vår undervisning
fremhever vi at lesekultur og leseengasjement i skolen krever at lesestoff er
synlig og lett å finne, og at det finnes områder hvor man kan slå seg ned med ei
bok. På Lysholm ligger biblioteket bak ei stor, svart branndør, og mye av
skjønnlitteraturen er plassert i mørke hvelvkjellere. Slik situasjonen er nå,
tilbyr ikke NTNU et sted for fremtidens grunnskolelærere som sporer til
nysgjerrighet overfor lesing, og evner å inspirere til senere praksis i skolen.
Planen om
å stenge publikumsfunksjonen ved Gunnerusbiblioteket, som bare ligger noen få
hundre meter bortenfor Lysholmbiblioteket, og som er byens eneste bygg som er
reist eksklusivt med formål om å fungere som bibliotek, bygger bl.a. på
Gregersen-rapporten fra 2019. I rapporten argumenteres det for at bibliotek i
fremtiden skal legge mindre vekt på fysisk utlån og mer på digitale kilder. Rapporten
inneholder ingen visjoner for hva et universitetsbibliotek skal være, og virker
kjemisk rensket for betraktninger om bibliotekets og lesekulturens viktige rolle
i samfunnet, og dermed om den sentrale rollen det spiller i vårt demokrati.
Siden
2019 har både en pandemi og en KI-revolusjon vist oss begrensningene til digitale
uttrykk, betydningen av fysiske sosiale rom og verdien av det trykte og
håndskrevne. Dessuten har Skjermbruksutvalget
nylig helt kaldt vann i blodet på dem som mener det er uproblematisk at mobil-
og PC-bruk får forrang fremfor lesing av papirtekster. Kunnskapsministeren
varsler nå flere
papirbøker og begrenset bruk av digitale verktøy i skolen. Å redusere
tilgangen til og synligheten av papirbøker vil i så måte være å sende
studentene våre baklengs inn i fremtiden. Dette gjelder særlig de studentene
som er fremtidens lærere. I en tid hvor polarisering og antidemokratisme griper om
seg, og hvor barn og unge leser mindre enn før, bør Universitetsbiblioteket
også være et sted som bygger kultur for lesing.
Som Rasch understreker, har Gunnerusbiblioteket alle
muligheter til å være et åpent, formidlende bibliotek som svarer på det
politiske formålet om å støtte opp under bøker og lesekultur, i samspill med
lærerutdanningen og museumsdriften på Kalvskinnet. Det kan være et moderne rom
for lesing, og et arnested for demokrati, som både trekker besøkende til
bokhistoriske utstillinger og samtidig et åpent bibliotek som formidler aktuell skjønn- og faglitteratur. Hvis
kostnadskutt er det viktigste, er vårt klare ønske som lærerutdannere og
litteraturforskere at NTNU flytter samlingene ved Lysholm til Gunnerus.