Ytring
Digital omstilling ved NTNU – til nytte for hvem?
- Den uttalte frustrasjonen fra en økonomimedarbeider er betegnende, «digitalisering har gjort jobben min vanskeligere, og virksomhetsstyring nærmest umulig» skriver Ingrid B. Utne og Kjersti Møller i denne kritiske gjennomgangen av digitaliseringstiltak ved NTNU.
Vitenskapelig ansatte uttrykker at det tar lengre tid å få hjelp fra administrasjonen, at de opplever en økning i administrative oppgaver, samtidig som administrasjonen ved flere tilfeller opplever at de ikke får løst sine, skriver Møller og Utne.
Colourbox
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
NTNU
har over tid arbeidet med store omlegginger av administrative støttesystemer,
og styret har ved flere anledninger blitt forsikret om at digitaliseringstiltakene
bidrar til større effektivitet. Sist i årsrapporten for 2022. Tilbakemeldinger
og erfaringer fra ulike nivå i organisasjonen gir oss likevel grunn til
bekymring – er det faktisk slik at dette stemmer – eller er bildet mer
nyansert?
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Digitalisering
er et virksomhetskritisk virkemiddel, og i en tid med stadig strammere rammer, knappe
ressurser og økte krav, er det viktig at nytteverdien av våre
digitaliseringstiltak har maksimal effekt. Vi betviler ikke den innsatsen som
legges ned av medarbeiderne ved NTNU, det finnes flere gode eksempler på
vellykkede tiltak, og vi erfarer at ansatte ved NTNU både er omstillingsvillige
og i stor grad mestrer overganger til nye arbeidsprosesser. Likevel synes mange
å oppleve at en del av tiltakene ikke fører til en enklere arbeidshverdag, snarere
tvert imot – arbeidet gjøres ikke mer effektivt, kvaliteten synker, og det
frigjøres ikke tid til kjernevirksomheten.
Medarbeidere
rapporterer om utfordringer knyttet til tilganger og rettigheter som fører til
behov for «skyggeregnskap», informasjonen de får er fragmentert, helhetsbildet
går tapt, og det trengs flere administrative ressurser enn før, ofte fra flere
nivå, til å løse en oppgave. Oppdrag som en tidligere kunne løse på kort tid
får vesentlig lengre behandlingstid fordi flere instanser må involveres, og disse
kan ha ulik tilgang til informasjon og avvikende oppgaver og ansvar – det
oppstår flaskehalser. Andre beskriver systemer hvor det nærmest settes «strøm
på papir», og som dermed ikke understøtter prosessene som skal effektiviseres,
men heller medfører mer tungvinte, byråkratiske og manuelle tilnærminger. Det rapporteres om rigide systemer som ikke
snakker med hverandre, ikke er tilpasset brukerbehovene eller har få
internkontrollfunksjoner, noe som gjør det vanskelig å oppdage feil.
Vitenskapelig
ansatte uttrykker at det tar lengre tid å få hjelp fra administrasjonen, at de
opplever en økning i administrative oppgaver, samtidig som administrasjonen ved
flere tilfeller opplever at de ikke får løst sine. Den uttalte frustrasjonen fra en
økonomimedarbeider er betegnende, «digitalisering har gjort jobben min
vanskeligere, og virksomhetsstyring nærmest umulig». Det uttrykkes bekymring
over at NTNU ikke har vært godt nok rustet for overgang til nye
regnskapstekniske løsninger, noe som har gjort det utfordrende å drive god
økonomistyring – det er har vi bokstavelig talt ikke råd til i disse dager. Nevnte
eksempler illustrerer bare et lite knippe av de tilbakemeldingene vi har fått, de
er betegnende og de er urovekkende.
Arbeidet
med digitale støttesystem spenner over mer enn ny teknologi. For å lykkes med
digitalisering må blikket også rettes mot organisasjonsutvikling,
omstillingsevne, tilrettelegging, internkommunikasjon, brukermedvirkning, samt
prosesser knyttet til forvaltning og drift når et utviklingsprosjekt er levert
og realisering skal skje på fakultets- og instituttnivå – for å nevne noe. Hvor
er det så skoen trykker? Hvorfor synes vi i enkelte tilfeller å gå baklengs inn
i fremtida? Har NTNU lagt for lite vekt på brukermedvirkning slik FAFO-rapporten
«Ansattes opplevelse av medvirkning og medbestemmelse ved NTNU» indikerer? Mangler vi fremdeles en god metodikk for
gevinstrealisering? Undervurderer vi omstillingskostnadene? Har vi for lite
oppmerksomhet på kompetanseheving? Har vi ikke gjort linja i stand til å ta ut
effekten av avsluttede prosjekter? Foregriper vi gevinster før vi har
gjennomført nødvendige endringer? Drukner vi i for mange budskap eller krav? Har
vi et realistisk ambisjonsnivå som tar høyde for vår evne til å gjennomføre
endringer? Iverksetter vi for mange parallelle og ikke nødvendigvis koordinerte
utviklingsløp? Bør vi jobbe mer helhetlig med porteføljestyringen slik at vi
prioriterer prosjekter ut fra NTNUs behov på en bedre måte? Setter vi av for
lite tid og ressurser til gode medvirkningsprosesser sammen med brukere - både
i forkant for å definere behov og til å spesifisere krav og uttesting i
prosjektgjennomføring - for å forstå deres behov for å få en funksjonell
arbeidsflyt i arbeidshverdagen? Ikke minst – følger vi opp forbedringsforslag
fra de samme brukerne i etterkant? Setter vi av nok ressurser til forbedring og
oppdateringer etter implementasjon? Lytter vi for lite til de som skal utføre
oppgavene og forstår vi brukskonteksten før den digitale løsningen velges eller
utvikles?
Som
styre har vi et ansvar for at NTNU drives mest mulig effektivt, men uten at
dette går på bekostning av kvalitet og kjernevirksomheten. Det innebærer at vi
må være trygge på at digitaliseringsarbeidet ved NTNU samlet sett faktisk
bidrar til større effektivitet og kvalitet for ansatte og for NTNU. Til styremøtet
7. mars har vi av den grunn bedt om å få en redegjørelse for status – et
helhetlig kunnskapsgrunnlag som tar for seg hvordan NTNU håndterer
utfordringene rundt omstilling, ineffektivitet og økt ressursbruk som følge av
nye arbeidsprosesser, verktøy, og sentralisering av oppgaver, i en tid med
strammere økonomiske rammer. Vi håper å få belyst:
- - Hvorfor er det et behov for NTNU for å
innføre de nye verktøyene og arbeidsprosessene?
- - Hvordan ser ledelsen på de
problemstillingene som er nevnt over, men også utover disse utfordringene?
- - Hvordan jobber ledelsen og organisasjonen
sammen for å løse disse utfordringene og hva er tidsaspektet fremover?
- - Hvordan fanger ledelsen opp slike problemer
som organisasjonen på nivå 2 og 3 har – som vi har beskrevet over?
- - Hvilken interaksjon har ledelsen og
fellesadministrasjonen med nivå 3 for å fange opp brukerbehov og hjelpe
medarbeidere ute på instituttene med omstillingsutfordringene som de nye
arbeidsprosessene og verktøyene medfører?
Vi ser frem til å få denne
redegjørelsen slik at styret kan være sikker på at NTNU tar de riktige
veivalgene i sin digitale omstilling. Det er vårt ansvar.