Studentene ville ha bedre studiestart, så de lagde det selv: - Slipper å lære på den harde måten
Med fadderuke-opplegg på kvelden og faglig opplegg på dagen går det i ett sett for disse studentene. Men de koser seg.
Adrian Heyerdahl sier det er en god del ekstraarbeid som må til for å lage et såpass omfattende opplegg for de nye studentene.Foto: Benedikt Erikstad Javorovic
- Du drar nå? For nå går jeg straks inn i modus her, sier Adrian Heyerdahl.
Han har nettopp blitt ferdig med den fjerde og skal til å begynn på den femte runden med studenter som skal gjennom en workshop om samarbeid i studiene. Det er studenter ved elektro og eldig som nå går gjennom en helt ny oppstartsuke for og av studenter.
- Det er veldig mange flinke folk som jobber ved instituttene, men de har det også veldig travelt. Vi fant ut at vi hadde lyst på et mer dyptgående opplegg for de nye studentene, så da lagde vi det selv.
Føles allerede som hjemme
Programmet for de ferske studentene er helt tettpakket den første uka. Studentene lærer hva slags ting de kommer til å gjøre praktisk ved studiet gjennom for eksempel kretskortdesign.
De får presentert forelesere, tips og triks ved studiene, studentfrivilligheten i Trondheim og hvordan NTNU er bygd opp. Det er nok et mindretall av ferske studenter som allerede har hørt snakk om nivå en, to og tre. De har til og med hatt et kurs hvor de må orientere seg på campus ved bruk av Mazemap.
- Første gang jeg var på Gløshaugen tenkte jeg «herregud, jeg kommer til å gå meg bort det er helt gigantisk». Nå føler jeg meg allerede veldig mye mer hjemme her. Vi har fått veldig god introduksjon og det er fint å slippe å lære alt det her på den harde måten, forteller Petter Nilsen.
- Vi har bare vært her noen dager, men vi føler allerede vi har fått ganske god kontroll, legger Dennis Eliassen til.
Adrian Heyerdahl og de andre som har arrangert opplegget er på ulike måter tilknyttet institutt ved IE-fakultetet som ansatte. Men selve opplegget er på eget initiativ.
- Det har nok vært litt ubetalt overtid for å få alt i havn akkurat som vi ville ha det. Men det har vært helt frivillig, altså, forsikrer Heyerdahl om.
De har gått sammen og samlet alt de har lært gjennom sin egen studietid og skulle ønske de hadde fått høre fra starten av, for å så prøve å formidle det videre. Han tror ikke det er mange studier som har et så omfattende oppstartsprogram.
Han er nå helt på slutten av sin stilling som vitenskapelig assistent ved NTNU, men håper at flere vil ta inspirasjon fra initiativet.
«bedre levert, enn perfekt»
Et av oppleggene de har er en workshop om gruppearbeid. Målet er å bli bedre kjent med hvordan en kan jobbe sammen i grupper i høyere utdanning, og arbeidslivet for øvrig. Der må de diskutere en rekke problemstillinger som alle er hentet fra reelle situasjoner.
Gruppen får ikke kontakt med ett av sine medlemmer, en i gruppen har tatt andre sine arbeidsoppgaver, foreleseren følger ikke godt nok opp og «bedre levert, enn perfekt», er bare noen av problemstillingene som studentene ivrig diskuterer i R2.
Med på laget har de også fått mange faddere fra linjeforeningen som deltar for at studentene skal få en god start på skolen så vel som på festen.
- Gruppearbeid kan jo være så mangt. Jeg har jo hatt opplevelser hvor det går så bra at man savner gruppa etter man er ferdig og de der du bare vil få det overstått, sier Petter Nilsen.
- Det er veldig fint å få litt en felles ide om hvordan gruppeoppgaver på universitetet skal funke, det er jo ikke helt som det vi har gjort tidligere, på skolen. Så er det mange ting jeg ikke har tenkt på før, sier Dennis Eliassen.
Framover gleder de nye studentene seg til alt.
- Det er ikke sånn at vi blir drevet helt ned til beinet, altså. Men det er litt slitsomt, men samtidig veldig gøy at det går såpass i ett sett. Det er ikke tid til å kjede seg. Men som man ser på tilstanden av rommet mitt så er det ikke tid til så mye annet i det hele tatt, avslutter Nilsen og ler.