- Globalt har vi de siste årene sett hvordan populister og demagoger har sådd tvil om nesten alt – fra vitenskap til politiske institusjoner, skriver denne ukas gjesteskribent. Amerikanernes valg av president forsterker tvilen.
- Valget av Trump minner oss nok en gang om risikoen ved å overse kunnskapens rolle i samfunnsdebatten, skriver Eli Smeplass.Kyodo / NTB
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Det amerikanske valget minner oss om risikoen ved å overse
kunnskapens rolle i samfunnsdebatten. I lys av Trumps gjenkomst reflekterer jeg
her over hvordan antiintellektualisme har gitt grobunn for populismen i USA –
og presenterer tre viktige prinsipper vi kan forsvare for å unngå en
tilsvarende utvikling her hjemme.
Farvel akademia?
Fakta
Eli Smeplass
Utdanning: Doktorgrad i sosiologi
Nåværende jobb: Førsteamanuensis i yrkespedagogikk ved Institutt for lærerutdanning
Roller i UH-sektoren: Medlem av New University Norway og initiativtaker til ProtestPub
Faglige interesser: Utdanning og samfunn
Opptatt av: Utdanningspolitikk på alle nivå, menneskelig engasjement og samhandling
I sommer fikk jeg, sammen med over 400 andre ansatte ved
Institutt for lærerutdanning, tilbud
om sluttpakke. Årsaken var at fakultetet står i en krevende økonomisk
situasjon som det haster med å få kontroll over. I et kort sekund vurderte jeg
om jeg skulle takke ja. Det har vært mye styr i UH-sektoren de siste årene, og
mange ting virker egentlig å være på tverke. Det bevilges mindre
penger, utdanninger som tilbys hvor jeg jobber rekrutterer
ikke som før. Universitetsdemokratiet
virker egentlig ikke å være en prioritet for verken ledere eller noe de ansatte
engasjerer seg for, det er stor avstand til beslutningsrommene. Studentene har
blitt overbevist om at de først og fremst skal forberede seg som 'produkter'
for et jobbmarked, og fokuserer mer på rettigheter enn før. Kunnskapens
egenverdi – som er kjernen i vår sektor – virker truet fra flere kanter.
Allikevel bestemte jeg meg for å ikke forlate stillingen min.
Hovedgrunnen til at jeg valgte å bli, er at akademia gir meg en unik mulighet
til å gjøre en forskjell med utgangspunkt i forskning og formidling. Jeg
underviser studenter som er oppriktig engasjert og ønsker å lære, og jeg har
kollegaer med en enorm faglig dybde som jeg stadig lærer noe nytt av og sammen
med. Her kan jeg med vitenskapelige metoder være med på å skape ny kunnskap som
kan ha innflytelse langt utover universitetets vegger. I møte med
samfunnsutfordringer er dette en arena der jeg fortsatt kan gjøre en forskjell.
Amerikansk antiintellektualisme
Det amerikanske valget har fått mye oppmerksomhet i norsk
presse. Etter å nylig ha bodd et år i Ohio på forskertermin har jeg et nærmere
forhold til landet og folkene der enn jeg hadde forrige gang Trump stilte som
presidentkandidat. Kolleger jeg snakket med mens jeg var der borte fortalte om
et polarisert samfunn, og manglende konstruktiv dialog mellom ulike
grupperinger.
De senere årene har både jeg og sikkert mange andre sluttet
å la oss overraske og forferde av noen av de groteske uttalelsene til Trump og
hans tilhengere. Det er ikke fordi de ikke er ille, til og med eskalerende. Men
populistiske uttalelser i USA er noe vi har blitt vant med å forholde oss til,
og dessuten er i stand til å avfeie som det absurde tåkepratet det er.
En ting som kom overraskende på meg før og etter Trump vant valget
for første gang var påstandene om såkalte ‘fake news’. En slik måte å delegitimere
motstandere på undergraver den offentlige samtalen. Det at det kan være ulike
synspunkter er en viktig del av offentlighetens kunnskapsutveksling. Vi
aksepterer at det er ulike subjektive posisjoner, og derfor må vi jobbe aktivt
for å sette oss inn i meningsmotstanderes argumenter og synspunkter for å unngå
at vi snakker forbi hverandre. Men, debatten må alltid ta utgangspunkt i noen
objektive fakta, ellers bærer det galt av sted. Denne kommunikasjonsstrategien misbrukes
av Trump til å komme med påstander som er åpenbart feilaktige og han slipper
unna med det. Dette blir særlig virkningsfullt når mottakerne ikke er rustet
til å avsløre løgn og heller ikke har en kritisk innstilling.
I den digitale medievirkeligheten er det vanskeligere å
orientere seg enn før. Stadig flere utsettes kun for nyheter som bekrefter det
de selv mener, algoritmene i sosiale medier lager ekkokammer. Multimilliardærer
kan kjøpe opp og eie sosiale medier og bruker disse til å promotere egne antiintellektuelle
budskap. I mange tilfeller har kanskje ikke mottakeren tid eller evne til å
sette seg inn i flere sider av en sak. Enkle budskap vinner frem fordi de
sjokkerer og underholder. Det handler om å få folk til å følge kanaler og kjente
profiler samt klikke på artikler og videofilmer på nettet.
Mange av Trumps uttalelser er sensasjonspregede og har
ingenting med virkeligheten å gjøre. Eksempelvis påstander om at valg er
«rigget» før de i det hele tatt er gjennomført, at global oppvarming ikke er et
menneskeskapt problem, at spesifikke innvandrergrupper spiser kjæledyr, eller
at politiske motstandere er med i organiserte kriminelle eller pedofile nettverk.
Disse ekstreme påstandene i offentligheten blir mye mer virkningsfulle i
kontekster hvor kapitalismen dikterer pressen og sosiale medier. Amerikanerne
har videre i mye mindre grad tilgang på medier som etterstreber nyansering og
følger etiske koder lik Vær varsom-plakaten.
Høyere utdanning er i USA dessuten mer tilgjengelig for
elitene enn vanlige folk, noe som er med på å nære opp under en kunnskapsforakt
som kan aktiviseres på ulike måter. Amerika har en stor arbeiderklasse som
aldri har kunnet drømme om å studere ved et universitet eller høyskole. De har
tunge jobber, svært lange arbeidsdager og opplever at myndighetene ikke
representerer dem eller deres interesser.
Ulikhetene i samfunnet vokser noe som er med på å nære en
polarisering i samfunnsdebatten. Det som for oss i Norge virker som helt
virkelighetsfjerne fortellinger oppleves dessverre av mange amerikanere som
sannhet.
Høyere utdanning kan være demokratiserende
Vi har satset på en demokratisering av kunnskap og høyere
utdanning i Norge for å bygge samfunnet. Utdanningsnivået har økt i takt med
økonomisk utvikling, og i dag har vi en omfattende og mangfoldig kunnskapssektor
som i stor grad representerer ulike samfunnslag. Dette innebærer også at
offentlige universiteter og høgskoler tilbyr korte og lange disiplin- og
profesjonsutdanninger for de fleste som ønsker å utdanne seg utover
videregående skole. Relativt god maktfordeling i samfunnet, kombinert med en
høy grad av tillitt til samfunnsinstitusjoner gjør at forskning i hovedsak ansees
som legitim og relevant i befolkningen.
Offentlige utredninger gjøres ofte i samarbeid med
forskningsmiljøer som er med på å nyansere og balansere statens rolle. Forholdet
mellom forskeres faglige uavhengighet og statens behov for kunnskapsbaserte
beslutninger skaper en sunn offentlighet, der vi kan håndtere uenighet på en
saklig og informert måte. Forskere er ofte ute i pressen i Norge for å nyansere
og bidra med faglig kompetanse og respekteres for dette. De fleste norske journalister
er interesserte i å belyse saker fra ulike sider. Det skal vi være glade for.
Globalt har vi de siste årene sett hvordan populister og
demagoger har sådd tvil om nesten alt – fra vitenskap til politiske
institusjoner. Dette skjer samtidig som instrumentelle og økonomiske argumenter
tar stadig større plass på samfunnets arenaer, også for kunnskapssektoren.
Kunnskapens egenverdi blir dessverre i mindre grad ivaretatt. Jeg mener at
utdanning og forskning er en avgjørende motkraft til misinformasjon og
antidemokratiske tendenser. Det brede samfunnsoppdraget akademia forvalter er
derfor mer relevant enn noensinne. Akademia skal ikke bli et skjellsord;
snarere må vi synliggjøre vitenskapens verdi som noe langt mer enn et middel
for økonomisk vinning eller eliter i samfunnet– kunnskap må respekteres som et
fundament for et demokratisk, opplyst samfunn. Det betyr at vi alle må
engasjere oss i spørsmålene om hvor vi vil med utdanningsinstitusjonene våre.
Grunnleggende prinsipper for vitenskapens relevans
Styrkene i vitenskapsområdene varierer naturligvis, men de
styres allikevel av anerkjente metoder og prosedyrer og følger de til enhver
tid gjeldende reglene for hva som ansees som god vitenskapelig praksis. Det
betyr at både naturvitenskapene, humaniora og samfunnsvitenskapene er viktige
bidragsytere til samfunnsutvikling på sine ulikeartede måter. I dag får vi
stadig høre at forskningssystemet må rigges om for å møte fremtidens behov.
Ironien er at mange av disse beslutningene ikke bygger på kunnskap, men på
moderne idealer om effektiv organisering og styring – ofte med svak
argumentasjon og begrenset kunnskapsgrunnlag. Dette er noe av det vi må kjempe
for å endre.
Det finnes flere grunnleggende prinsipper vi må stå fast
ved:
1. Høyere utdanning må forbli et offentlig gode,
tilgjengelig for alle uansett bakgrunn.
2. Akademia trenger langsiktige rammer for
nysgjerrighetsdrevet forskning og utvikling.
3. Universiteter og høgskoler må fremme et mangfold
av stemmer, inkludert representasjon fra marginaliserte grupper som kan bidra
til kunnskapsutviklingen.
Grasrotbevegelsen for et fritt akademia
For å virkeliggjøre disse prinsippene trenger vi ulike rom
for å diskutere og utfordre. I et
kapittel i boken Universitetskamp beskriver jeg sammen med kolleger,
fire slike «rom» som er betydningsfulle for ulike typer påvirkning i akademia.
Disse rommene – formelle og uformelle, produktivistiske og
demokratiske – viser at påvirkning i akademia kan utøves på flere nivåer. I
produktivistiske markedsrom dominerer formell påvirkning, der universitetet
markedsfører seg som en hvilken som helst annen virksomhet. I lukkede rom har
ansatte begrenset medvirkning, mens i lydige rom kan vi delta gjennom høringsuttalelser
og formelle organer. Og så finnes de rampete rommene, der initiativ som
ProtestPub inviterer til demokratiske diskusjoner og nye perspektiver på
universitetets samfunnsrolle.
ProtestPub er en grasrotarena for å diskutere og utfordre
endringene i universitets- og høyskolesektoren. Rampete rom som ProtestPub blir
en arena hvor akademia kan utfordre eksisterende strukturer på en kreativ og
uformell måte, i en trygg atmosfære som inspirerer til å stille kritiske
spørsmål og dele alternative visjoner. Målet for oss alle er å lære mer.
12. november inviterer vi igjen til ProtestPub på Dokkhuset,
en åpen arena for alle som vil engasjere seg for kunnskapens fremtid. Dette er
en anledning til å finne mening i kampen og inspirere til handling – for
kunnskapssektoren er verdt å kjempe for.