Kunstig intelligent? Om ensretting og mangfold i akademia
- Dette innlegget er samskrevet av alle forfatterne, delvis ved talekor og samtenking, i en ganske livlig diskusjon om hva som skal være KIs plass og funksjon i humanistiske fag, skriver UAs gjesteskribent.
KristinMelum EideProfessor, Institutt for språk og litteratur
EilovAndresen GravdalStudent, Institutt for språk og litteratur
JonasHorvliStudent, Institutt for språk og litteratur
Anja Victoria SellevoldStudent, Institutt for språk og litteratur
HeleneRyningenStudent, Institutt for språk og litteratur
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Vi vil påstå at den
meningsutvekslingen som skapte denne teksten er ganske unikt menneskelig. Det
er også et poeng at denne diskusjonen i seg selv framhever budskapet: KIs
eksistens og menneskets forhold til KI krever en kritisk innstilling. Hvis
akademia ikke tar seg tid til å oppøve denne kritiske evnen hos studentene –
hva skal vi da med akademia?
For tiden pågår det en debatt i
landets universitetsaviser om bruken av KI (kunstig intelligens) i akademia.
Debatten handler for eksempel om studentenes bruk av ChatBot til å generere
tekst og til oppgaveskriving, og faglærerens bruk av de ulike programmene til å
lage læringsmateriell og til og med sensurere studentenes oppgaver.
Fakta
Kristin Melum Eide
Eide er en av UAs gjesteskribenter.
Utdanning: Hovedfag i nordisk. Doktorgrad i skandinavisk lingvistikk.
Nåværende jobb: Professor i nordisk språkvitenskap. Professor II ved UiB.
Roller i UH-sektoren: Tidligere medlem av NTNUs styre i åtte år. Tidligere professor II, Høgskolen i Østfold.
Faglige interesser: Menneskets språkevne. Den medfødte grammatikken. Komparativ lingvistikk. Elsker å formidle faget mitt. Aktuell med boka Språket som superkraft.
Opptatt av: At folk skal få realisere sitt potensial! Jeg føler meg superheldig som kan få jobbe med det, både i jobb og på fritida.
Mange tar til orde for at KI som
verktøy i prinsippet ikke er annerledes
enn å bruke kalkulator, og at de kritiske stemmene vi hører, gjentar
argumentene fra den gang kalkulator ble innført som et vanlig verktøy for
norske skolelever.
Men sammenligningen er prinsipielt
for enkel. Regnestykker har ett svar, uansett hvor lang tid utregninga tar. Men
i møtet med humanvitenskapelige problemstillinger, vil det kunne være like
mange svar som mennesker som prøver å besvare dem, og alle svarene vil kunne bidra
med verdifulle perspektiv, unike blikk, og nyansert framstilling.
Dette betyr at i humaniora er
antallet perspektiv viktig i seg selv.
Slik er det ikke for en
kalkulator. En kalkulator har heller ikke retoriske eller etiske egenskaper, og
vil ikke prøve å overbevise deg om sitt syn. Den bruker ikke skjønn eller
tolkning, og lar ikke erfaringer fra sitt virke som kalkulator påvirke svaret
den gir.
Derfor er sammenligningen mellom
kalkulatorer og KI litt søkt, og stråmannaktig.
Det er bra at spørsmålet om KI
utsettes for grundig debatt. Der noen tar til orde for å bannlyse KI som et
egnet verktøy for akademia generelt og humaniora spesielt, ønsker vi den
kritiske gjennomgangen velkommen. Bannlysing fungerer sjelden over tid, og KI
kan være både arbeidsbesparende, strukturerende, og nyttig, Det er en gammel
lærdom at mennesket er lat av natur. Hvorfor skulle akademiske mennesker være
annerledes?
Likevel finnes det også klare
fallgruber. Satt på spissen, kunne en tenke seg eksamensbesvarelser som blir
produsert, levert, vurdert og godkjent uten noen gang å vært utsatt for verken
faglærers eller studentens kritiske blikk eller skjønn. Problemet framstår som
alvorlig for de fleste fag, men møter særlige utfordringer innenfor
humaniorafagene.
Kan en tenke seg humanistiske fag
uten mennesket? Der tidens krav om ensretting og effektivisering har ryddet
bort det menneskelige blikket? Der tolkning og skjønn tar for lang tid? Der eksamenspapiret blir det som er viktig.
Det verdifulle produktet av en
akademisk utdannelse er ikke et papir. Det er ikke dette som er svaret på
samfunnets bestilling.
Samfunnets bestilling til
humaniorafagene er å utdanne kandidater som besitter en stadig mer nødvendig kompetanse
til kritisk tenkning. Selve eksistensen av KI, og den måten det påvirker
meningsytring, tilsier at humanistiske fag er og vil bli viktigere enn noen
gang.
Evnen til metarefleksjon finnes
ikke hos KI. Den er det bare vi som kan utvikle.
For at humanistiske fag skal
kunne oppfylle sitt samfunnsoppdrag, kreves det at alle ledd i en humanistisk
skolering setter av nok til grundig og genuin oppøving i kritisk refleksjon.
Dette bør være det primære i en humanistisk grad.
Hvis kravet til effektivisering
og rask måloppnåelse blir styrende for humaniora som fagfelt, vil resultatet
bli utsrakt bruk av teknologiske snarveier, og i siste instans en dehumanisering
av den humanistiske virksomhet.