Ytring
Akademisk samarbeid som en vei til fred
Forslag om å kutte de akademiske båndene med israelske vitenskapelige institusjoner presenterer et komplekst og følelsesladet problem som fortjener en nyansert diskusjon.
Studenter for Palestina under en demonstrasjon på Gløshaugen i oktober i fjor. Organisasjonen ønsker at NTNU ikke skal samarbeide med israelske institusjoner, i motsetning til innleggsforfatterne som mener at konflikten må løses med diplomati og dialog, ikke ved hjelp av akademisk boikott.
Foto: Benedikt Erikstad Javorovic
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Problemer
med boikott-bevegelsen
Den arabiske planen om å boikotte jødiske og
sionistiske produkter og industrivarer oppsto ikke i desember 1945, da rådet i
Den arabiske liga utstedte den første formelle boikotterklæringen. På den femte
arabiske kongressen i Nablus i 1922 vedtok araberne en resolusjon om å boikotte
jødiske bedrifter.
Oppfordringene til antisionistisk boikott
fortsatte utover det 20. århundre og ble sett på som «en patriotisk plikt» av arabiske land, men dette stoppet ikke aggresjonskriger mot Israel i 1948,
1967 og 1973. Det er derfor vanskelig å se at oppfordringer til boikott noen
gang førte til mer fred i regionen.
I 2005 ble boikottbevegelsen Boycotts,
Divestment and Sanctions (BDS) etablert. Grunnleggerne av BDS-bevegelsen, som Omar
Barghoutti, er ikke bare imot spesifikk israelske politikk eller regjeringer.
De utfordrer også den grunnleggende eksistensen av Israel som en jødisk stat,
og er motstandere av en tostatsløsning. Dette standpunktet står i direkte
konflikt med ideen om fred og strider mot FNs Generalforsamlings resolusjon
181, som foreskrev etableringen av både en jødisk og en arabisk stat.
Boikottaksjoner kan også ha økonomiske
konsekvenser som rammer sivile i begge samfunn, spesielt de som er minst
involvert i konflikten. Dette inkluderer palestinere som arbeider i israelske
bedrifter og israelere med liberale synspunkter – ofte overrepresentert ved
akademiske institusjoner – som ikke støtter den nåværende regjeringens
politikk.
Samtidig reiser bekymringene fra bevegelser og aksjonsgrupper som
ønsker å boikotte Israel viktige spørsmål rundt ønsket om å hjelpe mennesker i
nød. Likevel, ved å plassere hele skylden for den pågående konflikten på
Israel, overser boikottbevegelsen konfliktens komplekse natur og det delte
ansvaret.
Kritikk som hevder det er hyklersk å ikke boikotte Israel, ved å
sammenligne Israels forsvarskrig mot Hamas og Russlands invasjon av Ukraina,
ignorerer at det er Russland og Hamas som er aggressorene. Slike sammenligninger
og støtte til boikott, om enn indirekte, styrker Hamas' posisjon, undergraver
fredsbyggende tiltak og fremmer en forenklet forståelse av konflikten, som ikke
tar høyde for dens kompleksitet.
Mangelen på stemmer som ansvarliggjør Hamas,
eller som krever frigjøringen av de over 130 gislene fanget av Hamas for å
potensielt avslutte konflikten raskere, samt fraværet av sympati for Israel
selv etter terrorangrepet den 7. oktober – dagen med flest jødiske ofre siden
Holocaust – vitner om en ensidig tilnærming som ikke vil føre til en rettferdig
og varig løsning.
Kraften i akademisk samarbeid
Det er verdt å merke seg det transformative
potensialet i akademisk og vitenskapelig samarbeid for å fremme dialog og
gjensidig forståelse. SESAME-prosjektet (Synchrotron-light for
Experimental Science and Applications in the Middle East) i Jordan står som et
slående eksempel. Dette initiativet, støttet av land som ofte er i konflikt med
hverandre, inkludert Israel og Palestina, har som mål å bygge en synkrotron
(partikkelakselerator) for avansert forskning.
Til tross for politiske
spenninger har forskere fra Kypros og Tyrkia (som ikke har diplomatiske forhold med hverandre) og flere land i
midtøsten, gått sammen, og har satt til side sine forskjeller for det felles
beste. Prosjektet fungerer som et fyrtårn for håp, og det viser at vitenskapen
faktisk kan transcendere politiske barrierer.
På samme måte tilbyr Israels tilknytning til «Horizon Europe-programmet» en annen vei for konstruktivt engasjement. Programmet
har som mål å forsterke forskningssamarbeidet fokusert på gjensidige
prioriteringer som folkehelse, grønne og digitale overganger, og banebrytende
innovasjon. Israel har en lang historie med vellykket akademisk samarbeid med
EU og Norge. Disse samarbeidene har ført til betydelige fremskritt innen ulike
felt, inkludert IKT, helse og bioteknologi.
NTNUs rolle
Som konstituert rektor Tor Grande påpeker, er ikke akademisk boikott et egnet
virkemiddel for å stoppe lidelsene på Gaza og i Israel. Konflikten må løses med
diplomati og dialog. Vi støtter derfor oppfordringen til forskningsfrihet og
ytringsfrihet som grunnlag for å fremme verdier som fører til fred.
Det er essensielt at framstillingen av Israel ikke blir enøyd.
Ytringer i Universitetsavisa har ofte presentert krigen mot Hamas ensidig, der
påstander om at Israel begår folkemord gjentas. Dette kan skape en feilaktig
oppfatning, som om det var en etablert sannhet, selv om Den internasjonale
domstolen (ICJ) ikke har konkludert med noe i denne saken ennå. Som sagt av
Ervin Kohn, «Legitimering, for ikke å si oppildning, av Israelhat er farlig. Det bidrar til antisemittisme. Når man først
hater Israel, er veien kortere til å hate jøder».