Jeg har stadig vekk stusset over mangelen på et uttalt
interessefellesskap mellom studenter og ansatte når det gjelder arealplaner på planlagt
campus. Vitenskapelig ansatte har ytret bekymringer for om vi får mange nok varierte
undervisningsrom og egnede arbeidsplasser, deriblant nok personlige
kontorer, men studentperspektivet særlig om det siste er fraværende. Jeg
vil kommentere dette i en litt større (konseptuell) bredde, med vekt på hva vi
vil med campus og vil også reflektere over relevante erfaringer fra mitt første
halvår som gjesteprofessor ved University of Sydney. Min kommentar er i tillegg
motivert av uheldige utviklingstrekk som at matematikkstudenter ikke kommer til campus før instituttet har
skaffet dem noen å snakke med og gratis lunsj og at studenter har
sluttet å gå på forelesning.
For å røpe konklusjonen først som sist: Studenter og ansatte har
en felles interesse og et felles ansvar for å skape en levende campus, uansett
om denne befinner seg på Dragvoll, Gløshaugen, Kalvskinnet, Gjøvik eller
Ålesund. Dette innebærer å bruke campus som arbeidsplass, å bruke de service-funksjonene
vi har tilgjengelig og å ta i bruk campus som en sosial arena for gode
student- og kollegafellesskap. Sist, men ikke minst innebærer dette ansvaret å
jobbe for en aktiv campus, ved å ta initiativer til arrangementer
eller bruk av arealer som skaper eierskap til og entusiasme for
campus, og også å kjempe mot begrensninger for bruk av campus. Et
hovedpoeng er at dette må vi (alle) gjøre kontinuerlig. Vi kan ikke sitte og
vente og tro at en «brave new» campus skal få alt det vidunderlige til å skje.
Campus som storskala faglig verksted (emner)
Som fagansvarlige skal vi skape studentenes «faglige anledning»
til å komme på campus. Selv forsøker jeg å gjøre forelesningene til unike
faglige møter som bare skjer der og da. Ved å invitere de rundt 200 oppmeldte
studentene i sosiologi-innføringsemnet til å delta aktivt i en form for kollektiv
høyttenkning om hvordan vi kan forstå våre omgivelser og institusjoner med
sosiologiske begreper, skaper vi et rom for faglig refleksjon og kreativitet.
For at hele studentgruppa skal forholde seg aktivt til faget har
vi innført obligatoriske seminarer med relativt små grupper i disse og oppgaver
som skal løses i fellesskap. Mine kolleger og jeg er generelt skeptiske til
obligatorikk på universitetsnivå, men opplever at (de initielt engasjerte) studentene
som uansett stiller opp på seminarene får langt bedre utbytte og opplevelse av
dette når gruppene er komplette og stabile. Opplegget er et forsøk på å
invitere studentene til faget sosiologi, å skape engasjement for dette, men
også å skape en arena hvor de blir kjent med hverandre. At de deltar på
forelesninger og seminarer er helt essensielt, også for å bli kjent med campus
og ta den i bruk, også mellom organiserte opplegg i emnene.
Campus som småskala faglig verksted (dialog og veiledning)
I pausene i forelesningene har ofte enkelte studenter spørsmål som
de ikke synes de kan ta i plenum, og vi har ofte spontane dialoger framme ved
tavla. Ofte er det også studenter som etter forelesningen kommer fram, og vi
tar da praten på vei til kontoret (siden auditoriet skal brukes av noen andre etterpå)
og kan bruke tid der. Det er gjerne de mest engasjerte studentene som har større
spørsmål de vil snakke om, og å ha et tilgjengelig kontor for dette er
essensielt. Jeg har en åpen-dør-politikk for kontoret, for at studenter og
kolleger kan komme innom når som helst, og dette benyttes i stor grad. Også
mellom kollegene på instituttet har vi mange av disse spontane samtalene, stort
sett om undervisning eller forskning. Enkelte av dem kan være knyttet til
sensurering og dermed nødvendig å ta i lukkede rom.
Den viktigste bruken av kontoret er imidlertid for planlagt
veiledning, på bachelor-, master- eller ph.d.-nivå. Da fungerer kontoret som
møterom og bibliotek. Jeg har rundt 40 hyllemeter med bøker, som jeg særlig benytter
ved veiledning der spesialisert litteratur langt utover pensumlistene trengs,
og hvor veldig lite av dette er digitalisert. Det gjentatte argumentet om at
man ikke trenger plass til bøker på kontoret fordi alt i dag finnes
tilgjengelig digitalt, er meningsløst i mitt fag. Strengt tatt er det bare 4-5
kvadratmeter av mitt kontor som er min (såkalte) arbeidsplass, resten er
møterom og bibliotek. Fordi mange møter er spontane, er den konstante tilgjengeligheten
essensiell. Å ha et funksjonelt kontor på campus er viktig for mine kollegers
og mitt arbeid. Det personlige kontoret er en helt nødvendig ressurs som bidrar
til at vi kan jobbe effektivt og ikke minst være til stede for studentene våre.
I Sydney har jeg kontorplass i et nytt og funksjonelt bygg, men
kontorfløyene er forbeholdt ansatte og lukket for studenter. Selv om jeg ikke
har undervisningsansvar i Sydney, savner jeg studenter som strømmer gjennom
gangene her, for meg et essensielt aspekt ved et levende universitet. Jeg
oppsøker derfor andre områder på campus, som forrige ukes oppstartsarrangement,
for å suge inn følelsen av det sydende universitetet. Jeg er bekymret for at vi
går i denne uheldige retningen ved NTNU, når undersøkelser av nye campus
Kalvskinnet avdekker at ansatte føler seg isolert fra studentene (NTNU
Samfunnsforskning).
Campus som problemløser (service)
Gode service-funksjoner med generøse åpningstider er viktige for
studenter og ansatte (og andre som måtte finne veien til campus). Jeg har
tidligere, i Universitetsavisa
8. april 2016 pekt på at bibliotek, bokhandel, trykkeri og lesesaler gjør NTNU
til et universitet. Her kan legges til ulike serveringstilbud, som er viktige for
universitetshverdagen (det merker vi ansatte som er på campus om sommeren, når
tilbudet er betydelig redusert). Selvfølgelig har disse tilbudene en ren
funksjonell side, tilgang til å låne eller kjøpe bøker, trykke oppgaver,
plakater og annet, ha plass til å lese og gjøre oppgaver både individuelt og
sammen, og ikke minst få seg mat og drikke. Jeg er flittig bruker slike tilbud,
og opplever at studenter setter pris på at også faglærere henger rundt, noe som
også har en kulturell side: opplevelsen av en levende kunnskapskultur hvor
studenter, forskere, undervisere og andre ansatte flyter synlig rundt på
campus. Jeg skal komme tilbake til det sosiale aspektet ved disse tjenestene.
For noen uker siden oppdaget jeg til min store forskrekkelse at min
nåværende arbeidsplass, Sydney University, med over 70.000 studenter, ikke har
en egen campusbokhandel. Den ble for et par år siden overtatt av Booktopia, som
på sine nettsider kaller seg selv «Australia’s local bookstore», men som bare
finnes på nett. Da forsvinner bokhandelens funksjon som fagmiljø og møteplass.
Akademika Dragvoll er selvsagt viktig rent funksjonelt for at studenter
umiddelbart skal kunne skaffe seg semesterets pensumbøker, men utover dette en
fabelaktig fagbokhandel, hvor entusiastiske ansatte bidrar til å ta vare på bokas
naturlige posisjon på et universitet. Det er hyggelig å stikke innom i ny og
ne, og ta en prat og se om det har kommet noen interessante titler som man
ellers ikke hadde fått med seg.
Campus som sosial infrastruktur (fellesskap)
Det går fram av de nevnte temaer at jeg oppfatter campus som
viktig også i sosial forstand. Den amerikanske sosiologen Eric Klinenberg (2018) har lagt
grunnlaget for begrepet «sosial infrastruktur» som kan ha flere betydninger. I
denne sammenheng vil jeg konsentrere meg om to, at mennesker i seg selv er
infrastruktur (menneske-infrastruktur) der annen infrastruktur ikke finnes, og
at ulike fysiske steder kan være infrastruktur for sosialt liv (fysisk
sosial-infrastruktur). Sistnevnte har jeg tidligere kalt «passiare
soner», fysiske lokasjoner som mer enn andre inviterer til en samtale i
forbifarten, som en park eller en kafé. Campus kan betraktes som en slik
infrastruktur, hvor forelesningssalen, seminarrommet, gata på Dragvoll, Kafé
Sito eller bokhandelen tilbyr arenaer for spontane eller planlagte møter. Menneske-infrastruktur
gjør vi nytte av når vi setter sammen studentgrupper i seminarer eller allierer
oss med kolleger for å etablere og gjennomføre forskning. Da skaper den
menneskelige infrastrukturen – samhandling – et grunnlag for faglig dialog,
refleksjon og utvikling. Nedstengningen under Covid har vist oss at sosial
infrastruktur (i begge betydninger) er svært sårbar, og den slutter å virke når
man ikke (kan eller vil) møtes fysisk.
Det gjør meg bekymret for en stadig tydeligere infantilisering av studentene
Derfor er det nedslående at et universitetsinstitutt må smøre
ferske studenter med lunsj og en servert samtalepartner for å få dem til
campus. Det gjør meg bekymret for en stadig tydeligere infantilisering av
studentene. Jeg er med på at studenter kan oppdage at de valgte
feil studier og dermed miste interessen, men om studenter generelt ikke
opplever det faglige tilbudet som grunn nok til å komme seg til campus så har
vi et stort (og sammensatt) problem (hvor å kutte sanntids strømming er det
enkleste). Mest alvorlig er det etter min mening om stadig færre studenter
oppfatter sin egen aktive rolle i å bidra til et kollektiv av studenter, i et studiefellesskap
som vil ha gode effekter, både faglig, mentalt og sosialt.
Som nevnt over har jeg innført obligatorikk i innføringsemnet og
med dette en form for tvangssosialisering av
studentene, men da på faglig grunnlag. Ved å tvinge studentene til campus for å
samarbeide om obligatoriske oppgaver, gir vi dem en faglig anledning til å
utvikle relasjoner til sine medstudenter og til faget. Men en slik
menneske-infrastruktur er langt lettere å vedlikeholde om man også styrker
campusenes fysiske sosial-infrastruktur. Og mye kan gjøres, å utvide kafeenes
åpningstider, å lage en campuspub, å legge til rette for studentdrevne
arrangementer, kino på kveldstid i ellers tomme auditorier, og så videre. Bare
fantasien setter grenser når vi har tilgang til å så mye lokaler på campus, som
bare brukes en liten del av døgnet. Mye av campus er å oppfatte som åpent areal
(«public space») hvor alle kan henge rundt, og mye av stemningen av campus
skapes her, av kropper som beveger seg hit og dit, ulike lukter, spesifikke
lyder, gjenkjennelse av folk og deres rytmer, en dannelse av studenten i sin
egen, ofte kollektive rytme (Tjora 2016) i en
slags kobling mellom «public culture» og «public space» (Amin 2008).
For at dette skal gi mening, bør campus være «livat» som det heter
på godt trøndersk. En annen politikk i møtet mellom NTNU, SiT og
studentorganisasjonene kan kanskje legge forholdene bedre til rette, men mye er
opp til dagens studenter, som jeg mener skulle ta seg mer til rette og «eie
campus». Det ingen grunn til å vente på campussamling for å skape mer
aktivitet.
Campus som mulighet (engasjement)
Ifølge NTNUs
campusutvikling skal den planlagte (men ikke vedtatte) samlingen i Trondheim
muliggjøre seks ulike ambisjoner, (1) å samle humsam- og teknologifag, (2) styrke
utdanningen bl.a. ved konsentrerte «læringsstrøk», gi bedre forhold for (3) kunstfag
og (4) innovasjon, (5) sette Hovedbygningen i praktisk og symbolsk sentrum og (6)
styrke allerede etablerte klynger på Gløshaugen ved større fysisk nærhet. Mye
av dette kan løses på ulike vis, også ved videreutvikling av dagens struktur om
man velger å beholde Dragvoll.
Det viktigste er imidlertid at ingenting av
dette kan virkeliggjøres dersom studenter og ansatte uteblir fra campus, på
grunn av dårlige arbeidsforhold, liten faglig interesse eller generell
trangboddhet. Uten engasjement – intet universitet i ordets rette forstand (fra middelalderlatin: universitas – «helhet, kollegium»)! Derfor er det helt
nødvendig å vedlikeholde og utvikle campus som faglig-sosial infrastruktur,
helt uavhengig av campusprosjektet og utfallet av dette.
Det bekymrer meg derfor at den grunnleggende ideen om en
mer levende campus i alt for stor grad knyttes til hva det «nye» campus skal
bli et godt stykke fram i tid, i stedet for konstant å utvikle dagens
campustilbud for – og ved hjelp av – dagens studenter og dagens ansatte. Her burde
både SiT og enheter ved NTNU langt tydeligere utnytte muligheter man har i
dagens struktur og legge til rette for initiativer fra studenter og ansatte.
Det interne engasjementet fra ansatte knyttet til
campussamling har lenge vært dalende. De fleste har gitt opp troen på at de får
like gode muligheter for å gjøre sitt arbeid etter samling. Minimal mulighet
til reell ansattemedvirkning
og dermed manglende forutsigbarhet har bidratt til en overveldende skuffelse.
Dette kan ha kommet som en overraskelse på mange ansatte, som er vant til
betydelig myndighet over eget arbeid. På den annen side bekrefter campusprosessen
de advarsler
enkelte av oss har framsatt om uheldige endringer i styring
og ledelse av sektoren.
Med disse faktorene som utgangspunkt, om hvordan
campus (bør) brukes, må styret styre unna skremselsargumentet
om tapte 5 milliarder om man ikke vedtar flytting av virksomheten på Dragvoll
og stille det mer grunnleggende spørsmålet: Hvilken modell vil (over tid) bidra
til best mulige arbeids- og studieforhold for brukerne av campus? Hvilken
risiko innebærer ulike modeller for at arbeidsforholdene blir dårligere og at
de dermed vil bidra til negativ utvikling for NTNUs virksomhet? I tillegg må
hensyn til klima og framtidsrettet byutvikling få betydelig oppmerksomhet.
Campus som alles hjemmebane (fellesinteresse)
Jeg har tatt for meg campus som store og små
verksteder, problemløser, sosial infrastruktur og som plattform for
engasjement. Enkelt sagt må campus være den hverdagslige hjemmebanen for
studenter og ansatte, som mangfoldig plattform for at alle skal få utført sine
oppgaver best mulig. Min Sydney-kollega Barbara Prainsack har foreslått «gardening»
heller enn «engineering» som metafor for
samfunnsplanlegging og -utvikling. Poenget med dette er at gartneren ikke kan styre
veksten til planter og trær, men må akseptere et nivå av uforutsigbarhet og
understøtte ønskelig vekst med de midler som fins til rådighet. Tilsvarende har
jeg tilbake i 2015 argumentert for en organisk
utvikling av campus for NTNU, som må preges av «mangfoldig
faglighet, debatt og uenighet, litteratur og laboratorium, sosiale
eksperimenter og innfall». Verken NTNU-styret, rektor eller Statsbygg kan
besørge dette, men de har ansvaret for at campus til enhver tid kan å gi rom
for det faglige, for service, for sosialt liv og spontane påfunn. For å skape en
virkelig levende campus er det studentene som har den viktigste rollen, men de
må velge å fylle den selv. Vi som underviser og veileder inntar en slags gartnerrolle
for å skape grobunn for faglig aktivitet, men alt det andre som bør skje av
sprø innfall og spontan galskap på en livat campus er det studentene som
må drive fram. Derfor har vi en felles interesse i gode arealer til arbeid og
studier, og for at campus har plass til alt det andre. Studentrepresentanter i
ulike råd og styrer har et ekstra ansvar for å tenke selvstendig på dette og
ikke la seg forføre av den «tsunami av floskler og store ord» som
kommer fra ulike ledere når det gjelder hva en ny campus skal skape.
Min bekymring for campussamlingen er at det fra
lederhold har gått så mye prestisje i prosjektet, at det ikke lar seg stoppe
selv om dårligere
studie- og arbeidsforhold synes stadig tydeligere å være
åpenbare konsekvenser. Ansatte har sagt tydelig fra, både gjennom en rekke kommentarer
og spørreundersøkelser,
men studentene har stort sett vært passive i dette spørsmålet. Jeg håper at
diskusjonen fram mot (og i) styremøtet kan konsentrere seg om campus som
plattform for hverdagens faglige og sosiale aktivitet, og at studenter og
ansatte vil oppfatte gode studie- og arbeidsmuligheter som den viktigste fellesinteresse.
Om så skjer, kan vi håpe på en realistisk analyse, en konstruktiv diskusjon og
ikke minst et fornuftig vedtak. Men heller ikke det kommer av seg selv.