Høsten 2017 ble Fronter og Itslearning byttet ut med Blackboard ved NTNU. Blackboard har blant annet blitt kritisert for at brukergrensesnittet ikke er intuitivt, og at man må klikke seg rundt omkring i systemet for å finne de ulike funksjonene.
For stort for NTNU
I likhet med den mye kritiserte Helseplattformen er Blackboard et amerikansk verdensomspennende selskap med over 3000 ansatte og 30 millioner brukere.
- Konklusjonen Utdanningsutvalget kom fram til da saken ble behandlet tilbake i oktober 2021, var at NTNU er en liten kunde for Blackboard. Derfor framsto det som mest hensiktsmessig å bidra til å utvikle en god felles løsning nasjonalt, sier Marit Reitan, prorektor for utdanning.
Ifølge Reitan er det Sikt, Kunnskapssektorens tjenesteleverandør, som har hatt ansvar for anskaffelsesprosjektet. Nå er prosjektet i evalueringsfasen, og avtalesignering skjer i begynnelsen av februar neste år.
NTNU har representanter i arbeidsgruppen som jobber med anskaffelse av nytt e-læringssystem for sektoren.
Siden det har tatt tid å vente på en felles løsning via Sikt, har NTNU søkt om forlengelse av Blackboard til november 2023.
Enklere å dele læringsressurser
- Hvorfor tenker NTNU det er viktig å vente på en felles løsning via Sikt?
- En felles løsning i sektoren vil gjøre det enklere å dele læringsressurser. Dagens ordning, med ulike læringsplattformer, oppleves som et hinder for samarbeid. Mange studenter bytter lærested eller tar fag ved andre institusjoner. Dette blir enklere dersom alle institusjoner velger samme løsning, sier Reitan.
Ifølge prorektoren har det også blitt gjort et innsiktsarbeid, både på NTNU og i SIKT, hvor man ser for seg at arbeid med studentmobilitet og livslang læring vil være enklere å løse med en felles sektorløsning.
Det er planlagt pilotering og testing av nytt e-læringssystem høsten 2025, og målet er at alle emner skal over i nytt system høsten 2026.
- Vi er nå i ferd med å etablere et innføringsprosjekt der vi skal samarbeide med undervisere, studenter og administrative ansatte for å sikre og til tilrettelegge for at et nytt LMS støtter læringsarbeidet på en god måte, sier Reitan.
Savner en timeplanfunksjon
Oskar Sterud studerer statsvitenskap og er journalist i Under
Dusken. Nylig skrev han en kommentar med tittelen «Små sko å fylle», der han kritiserer Blackboard.
Allerede i starten av studietiden sin for 2,5 år siden
hørte han studenter på trinnet over klage på den digitale læringsplattformen Blackboard.
- Blackboard er lite intuitivt og praktisk. I tillegg er
systemet tregt, og softwaren er dårlig. Jeg savner et system der alle
funksjonene studentene trenger er samlet, slik at man slipper å finne frem i et
hav av plattformer, sier han.
Han viser til at Blackboard ikke har en ordentlig
timeplanfunksjon, så hvis man skal sjekke hvilken forelesning man har må man
inn på en annen plattform, nemlig NTNUs emneside.
- I 2024 synes jeg man kan forvente at læringsplattformen
har en intuitiv timeplanfunksjon, sier han.
Kunne forbedret Blackboard imens
Han savner også en læringsplattform med
pushvarslingsfunksjon, der studentene mottar en melding når forelesninger blir
avlyst og det skjer rombytter og lignende. Denne funksjonen finnes ikke i Blackboard i dag.
Han er ikke overrasket over at det tar tid å bytte over til
en ny læringsplattform, og at den nye plattformen først vil være tilgjengelig
for studenter først høsten 2026.
- Jeg har forståelse for at det tar lang tid, men man kunne
kanskje ha brukt litt ressurser på å forbedre Blackbord i tiden frem til byttet
skjer.
- Hva tenker du om at NTNU ønsker å innføre samme system
som andre universiteter?
- Fordelen er jo at man finner samme gode løsninger for alle
universitetene som går for denne læringsplattformen, på en annen side blir det
liten konkurranse på området når alle velger samme løsning, sier han.