Elevmassen på veg inn i høgare utdanning er i endring. Om mentale helsa, er allereie mykje sagt. Som undervisar er det andre teikn som skulle uroe oss like mykje: Dei er stadig mindre studieførebudd.
-Det grunnleggande problemet er at elevane er svakare i å lære å lære. Det er difor eit signal om at mykje vi trur er effektivt og nyttig skulepolitikk og pedagogikk, ikkje er det. Vi ventar på den skulepolitikaren som våger tenkje denne tanken heilt til endes, skriv Anders Ulstein.Foto: Silje Storbråten Kjersem, IIR
AndersUlsteinUniversitetslektor, Institutt for IKT og realfag, Ålesund
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Spørsmåla
som melder seg er difor: Kva har gått gale i skulen? Og kva kan vi i
UH-sektoren gjere med det?
Reformskulen
Fakta
Anders Ulstein
Utdanning: Ulstein har en cand.mag. i språk og historie fra HiV og UiB + master i samfunnsvitenskap med hovedvekt på Europeisk politikk og historie fra LSE.
Nåværende jobb: Universitetslektor ved Institutt for IKT og realfag (IE), Campus Ålesund, der han også er nestleder utdanning. Hans undervisningsoppgaver er primært innenfor de alternative opptaksveiene for ingeniørutdanningen.
Roller i UH-sektoren: Ulstein var medlem av språkpolitikkutvalget ved NTNU i 2022. Er leder av det nasjonale Fellessekretariatet for de alternative opptaksveiene for ingeniørutdanningen.
Faglige interesser: Språk og akademisk skriving som del av ingeniørutdanningen. Språket er mer enn et kommunikasjonsverktøy, det er noe vi tenker med. Hva så når språklig kompetanse svekkes? Har ledet programarbeidet med kvalitetsseminarene ved Campus Ålesund i fire år.
Opptatt av: Hvordan vi verner om akademias overordnede samfunnsoppdrag og bevarer vår uavhengighet i møte med politiske vinder og økonomiske interesser. Uavhengighet forutsetter ytringsfrihet og takhøyde. Hvordan omstiller vi UH-sektoren i møte med de tunge strukturutfordringene landet står overfor, og hva betyr dette for ‘ett NTNU på tre campus’? Dessuten, universitetspedagogikken trenger et kritisk blikk og en ny start. Og: Er dagens studenter tilstrekkelig «studieforberedt»? Hvis ikke, må vi i større grad ‘studieforberede’ vår studenter selv, og hvordan gjør vi det?
Det har
ikkje mangla på reformar og tiltak, visjonar og verdiar i skulen. Det manglar
heller ikkje professorar i pedagogikk. Likevel går ferdigheitene i lesing,
skriving og realfag tilbake. Dette er truleg ikkje det verste. Det
grunnleggande problemet er at elevane er svakare i å lære å lære.
Det er
difor eit signal om at mykje vi trur er effektivt og nyttig skulepolitikk og
pedagogikk, ikkje er det. Vi ventar på den skulepolitikaren som våger tenkje
denne tanken heilt til endes.
Skule og
høgare utdanning har vore utsett for to store trendar siste tiåra og begge er
kvantitativt fundert. Det eine er målstyring og prestasjon. Mykje av dette kjem
frå management-filosofien frå næringslivet slik vi ser det i andre deler av det
offentlege.
Den andre
trenden er ei generell vitskapleggjering. Sjølv det komplekse samfunnet med
menneske i sentrum blir lagt under mikroskopet. Så set vi inn tiltak som om det
var eit kontrollert eksperiment. Skulen er blitt ein lab. Samfunnsvitskapleg
metode skal realisere politiske og ideologiske visjonar.
Vitskapleggjering
følgjer management-filosofien som hand i hanske. Vi måler og veg alle ting, før
vi forskar fram nye tiltak. Alt dette har alle ytre teikn på fornuft,
produktivitet og framsteg.
Det er no viktigare å «forstå» matematikk enn ha ferdigheiter i rekning. I norskfaget er det blitt viktigare å «reflektere og utforske» enn å skrive og lese.
Samtidig
er det andre trekk i skulen som dreg i stikk motsett retning, bort i frå det
kvantitative. Sett på spissen det er no viktigare å «forstå» matematikk enn ha
ferdigheiter i rekning. I norskfaget er det blitt viktigare å «reflektere og
utforske» enn å skrive og lese. Ja, det er viktig både å forstå og reflektere,
men skiftet i vektlegging er likevel påfallande. I ein stadig meir målstyrt skule
er det vi måler mindre målbart.
Refleksjon
og utforsking
Denne
refleksjons-pedagogikken opererer under dekke av å stimulere kritisk tenking og
sjølvstendigheit. Difor har dette brei støtte langt utanfor pedagogiske miljø. Skulen
skulle likevel prioritere kunnskap og ferdigheiter. Utan dette blir refleksjon
og utforsking overflatisk og meiningslaust.
Vi har difor
eit sjølvmotseiande system. På den eine sida skal alt målast og vegast i minste
detalj, og krav om planlegging og rapportering knekk ryggen på lærarane. På den
andre sida ser vi at fag etter fag er stadig mindre oppteken av målbar kunnskap
og ferdigheiter.
Vi ser
denne dissonansen heilt ned i læringsaktivitetane. Eit oppgåvesett i eit humsam-fag
på vgs kan vere fem sider detaljert instruks samtidig som det mest brukte operative
verbet er «reflekter». I det ytre er dette som ein jobbinstruks ved samlebandet.
På ei side blir eleven leidd i handa for kvart steg i oppgåva, mens eleven på
den andre sida blir usikker på kva ein skal «reflektere» over.
Matte og meta
Realfag
er eit tema i seg sjølv. I eit føredrag på Holmboesymposiet i 2024 peikar Tom
Lindstrøm (matematisk institutt, UiO) på at elevane i skulen ikkje får dei
regnetekniske ferdigheitene dei treng. I staden er vekta no i større grad på
forståing. Ein er meir oppteken av å forstå algebra enn å løyse likningane. Lindstrøm
er kritisk til ei utvikling frå ferdigheiter til abstrakte omgrep og
metaperspektiv. Spørsmålet er om «høytflyvende språk og lite konkret kunnskap i dagens læreplaner» kan vere med å forklare
nedgangen i realfaga.
Kritikken
er relevant også for andre fag. Ser vi på samfunnsfag og humaniora er det
påfallande mykje refleksjon og utforsking, også dette fine honnørord, men som
likevel er vage og som erstattar kanskje kunnskap og ferdigheiter. I norskfaget
er det til dømes mykje snakk om «lesestrategiar», heilt ned i barneskulen,
medan stadig fleire ikkje kan lese skikkeleg.
I
læringsmåla for engelsk på 10 trinn er dei operative verba: utforske (4),
reflektere (4), lese (3) og skrive (1). I fysikk på studspes skal elevane «sette ord på hva de opplever at de
får til, og reflektere over egen faglig utvikling». Legg så til at fysikkeksamen er berre muntleg-praktisk.
Overgangen til universitetet kan bli brå.
Lære å
lære
Å lære å
lære er eit av Udir sine sentrale overliggande prinsipp for alle læringsmål. Det
er fint. Men også her er det metaperspektivet som gjeld: «Skolen skal bidra til
at elevene reflekterer over sin egen læring, forstår sine egne læringsprosesser
… Opplæringen skal fremme elevenes motivasjon, holdninger og læringsstrategier…
Ved å reflektere over egen og andres læring kan elever litt etter litt utvikle
bevissthet om egne læringsprosesser»
Alt dette er riktig i
teorien. Det er ein positiv korrelasjon mellom gode skuleresultat og
metakognitiv kompetanse. Men vegen til å bli flink å lære for barn og ungdom
går ikkje gjennom refleksjon over eiga læring, men gjennom å få gode
arbeidsrutinar som til dømes å gjere lekser og å øve seg i å arbeide
konsentrert over tid.
Og
resultata er…
Pisa-undersøkingane frå 2022 viser eit jamt fallande resultat innan matte,
lesing og naturfag. Ikkje minst ser vi kraftig auke i talet på dei som
presterer dårlegast. Så mange som 27% av 15-åringane har ikkje grunnleggande
leseferdigheiter. I ei klasse på 30 er det dermed 8 elevar som ikkje kan lese
skikkeleg.
Noreg var
blant dei landa som gjekk mest tilbake denne perioden sjølv om vi ser den same
utviklinga i OECD. Resultata for Noreg har aldri vore svakare. Det er søkjarar
frå denne elevgruppa som kjem inn portane våre om eit par år.
Strukturutfordringane
Samtidig
veit vi at frå 2029 vil talet på 19-åringar falle. Dette skjer i ei tid der vi
treng fleire inn i profesjonsutdanningane, og fleire inn i arbeidslivet. UH-sektoren
må i dei komande åra grave djupare ned i ein elevmasse som ikkje berre blir
mindre, men også stadig svakare i å lese, skrive og rekne, og som manglar gode
studierutinar.
Ved
universitetet ser vi ei rekke teikn som peikar i same retning. Studentane
arbeider mindre. Vi ser meir passivitet i klasserommet. Dei les mindre pensum
og dei legg inn færre timar som sjølvstudium. Studiebarometeret viser at studieinnsatsen
fell år for år. Resultata for 2024 vil neppe gi grunn til optimisme.
Skjermbruk
Det er
naturlegvis ikkje berre skulen si skuld at elevane ikkje er så studieførebudde
som dei burde vere. Skjermbruk, smarttelefonen og sosiale media er truleg skuld
i mykje. Jonathan Haidt, seinast i
boka “The Anxious Mind”, viser korleis smarttelefonen er ei sentral årsak til
dårlegare psykisk helse hos unge. Skulen sitt ansvar er at dei i alt for stor grad har ukritisk omfamna
digitale læringsressursar.
Mykje av
skjermbruken er ei øving i å bli ukonsentrert, samtidig som det stel tid. I
staden for at skulen skal vere trendy og «digital» - skulle den bli ei motvekt
mot skaden frå dei unge sitt digitale liv.
Kva kan
vi i UH-sektoren gjere?
For det
første bør UH-sektoren i større grad melde seg på debatten om kva som skjer i
skulen. Det er vi som er mottakarane for denne elevgruppa og som ser fruktene. Skulens
oppgåve er å kvalifisere dei unge for høgare utdanning. Og vi har viktige
perspektiv.
Vi blir
tvungne til i større grad å studieførebu studentane våre sjølve. Ikkje minst må
dei lære å lære. Dette bør i større grad bakast inn i eit eller fleire av førsteårsemna
som eige læringsmål. Det er gjennom læringsaktivitetar og vurdering i faga at
ein lærer å lære.
Til sist,
vi må bli meir samstemte på tvers av skule og høgare utdanning. Samstemt
undervisning er eit velkjend omgrep frå utdanningsvitskapen. Målet vårt er det
same: dei unge skal vekse i visdom og kunnskap, bli sjølvstendige
samfunnsborgarar og ikkje minst skaffe seg eit arbeid i framtidas arbeidsliv. Vi
bør ikkje operere etter ulike filosofiar. Overgangen til universitet må ikkje ha
for høg terskel. Det er trass alt same guten og jenta alt handlar om.