Å sette fyr på et eksemplar av en bok man frykter og/eller forakter er åpenbart en politisk ytring, dersom den som begår handlingen begrunner den slik. Og nei, handlingen er ikke i seg selv hatefull.
Irakiske Salwan Momika tente på Koranen i Stockholm 31. juli i år. Handlingen rapporteres å ha gått forholdsvis rolig for seg, men førte atraks til masseoppløp i flere land i Midt-Østen og Asia.Foto: Oscar Olsson / TT
Det hefter en melankolsk ironi
ved dette at i en tid hvor stadig færre leser bøker, har brenningen av én,
bestemt bok dominert nyhetsbildet denne sommeren. Hvordan havnet vi der?
I sisteåret på videregående kom
jeg over en fersk pamflett forfattet av religionsforskeren Andreas Edwien. «Jesus
i konflikt med menneskerettene» utkom i 1979. Boka begeistret meg. Den skapte straks furore. Anklagene
om blasfemi og krenkelse av kristen fintfølelse haglet. Sammen med Dagfinn Eckhoff
i Hedningesamfunnet
var Edwien sentral i den humanistisk betonte kampen mot de mest bakstreverske religiøsitetene
som gjennomsyret kristenheten den gangen.
Etter mitt syn var dette en nødvendig
kamp for begrense kristendommens dominans i offentligheten. Den kampen ble
vunnet. Religiøst betont argumentasjon fikk sin plass kraftig begrenset i den
offentlige samtalen siden.
Det er med en følelse av déjà vu
man følger sommerens debatt om koranbrenning og blasfemiparagraf. Forby
brenning av en bok, really?
Den mest overspente ytringen
(sic!) i den siste tida er ført i pennen av den danske forfatteren Carsten Jensen.
«Bokbrenning har ingenting med ytringsfrihet å gjøre. Det har alt å gjøre med
nazistenes bokbrenning på 1930-tallet», skriver han i en kronikk publisert i
blant annet Aftenposten
(bak betalingsmur) og Dagens Nyheter.
Les overnevnte passus én gang til: Å brenne et
eksemplar av muslimenes hellige bok er lik med nazistenes bokbål i Hitler-Tyskland.
En noe neddempet versjon av
Jensens resonnement bringes til torgs av MDGs Ola Lund Renolen i Adressa.
«Det å brenne en bok er da vitterligen ingen ytring,» mener Renolen. Også han
kommer trekkende med nazistenes bokbål. «Der man brenner bøker vil man til sist
også brenne mennesker», skriver MDG-politikeren, og tyr til Heinrich Heine for støtte.
Forslag: pust med magen.
Anine Kierulf ledet
ekspertutvalget som fikk i oppdrag å rydde i begrepet «akademisk
ytringsfrihet.» Bakgrunnen for at utvalget ble etablert av daværende minister for forskning og høyere utdanning Henrik Asheim, var en uttalt fornemmelse av at rommet for hva som er tillatt å si i
akademia var blitt innsnevret senere år, i særlig grad for forskning innen kjønn
og migrasjon. «Selvsensur er den største utfordringen», sa Asheims etterfølger
Ola Borten Moe da han sto på podiet ved siden av Kierulf under framleggingen av
rapporten.
I rapporten skilles mellom
akademisk ytringsfrihet og generell ytringsfrihet. Mens førstnevnte forventes å
være saklig, redelig og kildebasert, er den generelle ytringsfriheten «nettopp
kjennetegnet ved fraværet av kvalitetskrav. Alle ytringer nyter i
utgangspunktet det samme vern, uansett hvor sjokkerende, usaklige,
følelsespreget eller irrasjonelle de måtte være.»
Ytringsfriheten er ikke
beskyttet fordi vi tror at bare vi har den, så blir det sannhetssøken,
demokrati og fri meningsdannelse, skriver Kierulf-utvalget videre: «En masse
ytringer bidrar definitivt ikke til noe av dette. Feil, løgner og manipulasjon
florerer, og mange er helt ukritiske til det de hører og leser. Men uten
ytringsfrihet, er det vanskelig å se for seg hvordan disse begrunnelsene kan
realiseres. For hvilken altoverskuende autoritet kan i sanntid overskue hva det
til enhver tid er nødvendig, lurt eller viktig å si?»
Det er nettopp dette. Som Liv
Brandehy skriver, hun referer til seg selv som eksmuslim, i Aftenposten:
«For opposisjonelle fra muslimske land som har søkt tilflukt i vestlige
demokratier, er det livsviktig å kunne brenne Koranen.»
Tankeksperiment: En iransk
kvinneaktivist setter fyr på egen hijab og egeninnkjøpt eksemplar av Koranen
foran sitt lands ambassade i Oslo. Alternativt en yezidisk kvinne, traumatisert
etter langvarig IS-fangenskap, foran den irakske. Hatretorikk, Støre?
Kierulf kommenterer Jensens
parallellføring mellom koranbrenning og nazistiske bokbål slik på X: Likheten er
at bok brennes fordi man hater/frykter det som står der.
Forskjellen er flere. Hvem som
brenner: Undertrykkende stat vs. enkeltmennesker. Antall: Alle urene bøker man
får fatt på vs. Én bok. Eiendomsrett: Konfiskering av alle bøker man får fatt på
som kastes på bokbål vs. brenning av ett eksemplar av én bok man har anskaffet
selv. Mål: Renselse av alle urene ideer vs. uttrykke forakt/kritikk mot ideer
som framstår i boka som brennes.
Å sette fyr på et eksemplar av
ett, spesifikt religiøst verk er ikke det samme som å søke å utslette alle
bøker som finnes som uttrykker ideer man misliker. Å sette fyr på et
eksemplar av Koranen er ikke en forberedelse til å sette fyr på mennesker. Det
er forstemmende at en ellers oppegående fyr som Renolen ikke skjønner det.