- Det er fantastisk å være tilbake. Dette sammenlignet med digital undervisning er som natt og dag, sier Anita Kaltenborn minutter før hun skal dra i gang mandagens forelesning i emnet Faunistikk og floristikk.
Realfagbyggets R2 har i utgangspunktet plass til 160 studenter, og selv om det fremdeles er noen plasser igjen er det en tydelig fornøyd foreleser som trer frem til podiet og ønsker studentene velkommen på denne merkedagen.
Meteren forsvant
Det er studentaktiv undervisning som står på blokken der studentene får første oppgave levert: «Hvorfor kalles dyregruppen ecdysozoa?»
- Får jeg først et bord til å jobbe med oppgaven jobber alle med oppgaven. Det er noe annet enn når en gjør dette digitalt og ingen ser hverandre, sier senioringeniøren ved Institutt for biologi.
Det var onsdag forrige uke NTNU ga beskjed om at studentene igjen kunne sitte hvor de ville i auditorier og undervisningsrom uten å ta hensyn til meterskrav og sperrebånd.
Beskjeden fra NTNU kom etter at regjeringen vedtok lettelser i koronaforskriften tidligere forrige uke, og endringen skulle gjelde fra mandag 7. februar.
- Enklere å stille spørsmål
- Det er veldig fint å få truffet medstudenter igjen. Det har jeg savnet, sier Anitra Barli, en av studentene som var til stede under mandagens forelesning.
- Jeg liker fysisk oppmøte bedre enn digital undervisning. Det er for eksempel mye enklere å ta ordet og stille spørsmål i en fysisk situasjon, sier hun.
- Er det ikke litt rart også, å plutselig ha folk så tett på seg igjen uten munnbind etter snart to år?
- I det daglige er det litt rart, men i undervisningssammenheng går det helt fint. Vi har jo jobbet i grupper på laboratorier, så vi er ikke helt avvent.
Unntaket fra meteren ved NTNU, og resten av sektoren, gjelder foreløpig kun i studie- og undervisningssituasjoner.
Og når det gjelder navnet ecdysozoa kan Wikipedia fortelle at navnet kommer fra gresk, som det jo så ofte gjør, og betyr å ta av seg eller kle av seg. Navnet har dyregruppen fått fordi de må skifte ham for å vokse.