Studentene har en unik evne til å komme på gode løsninger, som i hvert fall ikke jeg hadde kommet på.
Kanskje noe av det viktigste er at studentene får utvikle noen ferdigheter som kan være nyttige for fremtiden i arbeidslivet, skriver Ann- Kristin Tveten.Foto: Børge Sandnes/NTNU
Ann-KristinTvetenførsteamanuensis, Institutt for biologiske fag, Ålesund
Nå kan vi nesten legge korona bak oss, og i disse dager har vi samlet over 70 studenter fra tre ulike studieprogram til fysisk innovasjonscamp. Vi var veldig spente på hvordan det skulle bli å arrangere et så stort felles arrangement fysisk på campus, men så langt har det gått strålende. Teknologien har virket, alle fant frem og alle har fått sitteplass og skrivebord. Det er jammen kjekt å treffe alle sammen igjen, også alle på engang da.
Fakta
Ann-Kristin Tveten
Ann-Kristin Tveten er en av UAs seks gjesteskribenter.
Utdanning: Bioingeniør i Ålesund, MSc Bioteknologi, NTNU og PhD i mikrobiologi fra NVH/NMBU.
Nåværende jobb: Førsteamanuensis ved Institutt for biologiske fag (IBA) og altmuligdame.
Roller i UH-sektoren: Har vært tillitsvalgt for NITO, både lokalt og sentralt for NITO universitet og høgskoler og forhandlingsutvalg.
Har hatt administrative roller som FoU-koordinator for gamle Høgskolen i Ålesund og nestleder for forskning ved IBA. Er programleder for bachelorprogram i Bioteknologi og et årsstudium ved IBA.
Faglige interesser: Mikrobiologi og molekylærbiologi. Laboratorieanalyser.
Er opptatt av: Praktisk studentaktiv læring, gjerne på laboratoriet. Alternative vurderingsformer.
Utvikler forretningsideer
Det er tre år siden forrige fysiske innovasjonscamp, så denne gangen har vi byttet ut datamaskiner med klistrelapper, penn og papir. Med oss på laget har vi Ungt Entreprenørskap som prosessansvarlige, og Ålesund kommune, som har bidratt med oppdraget til årets innovasjonscamp. I skrivende stund sitter studentene i tverrfaglige grupper og jobber med idemyldring og utvikling av forretningsideer. Det er kjekt å se hvor godt de samarbeider og hvor mange gode ideer de har. Studentene har en unik evne til å komme på gode løsninger, som i hvert fall ikke jeg hadde kommet på. Inn imellom arbeidet får de seg en liten lunsj, med brødskiver og pålegg. God mat er drivstoff for kreativitet, for lydnivået og arbeids iver er det ikke noe å utsette på. I løpet av dagen skal de levere en forretningsplan som de skal presentere for en jury påfølgende dag. De skal lage en kort og informativ presentasjon på 2-3 minutter, hvor de skal prøve å selge sin løsning på oppdraget som den beste ideen. Prøv det neste gang du skal legge frem en plan eller en ny strategi, 2-3 minutter er ikke mye tid, selv om man får sagt mye.
- Vi hadde for mange ideer
Kanskje noe av det viktigste er at studentene får utvikle noen ferdigheter som kan være nyttige for fremtiden i arbeidslivet. De jobber i grupper med studenter de ikke har jobbet sammen med før, de har ulik faglig bakgrunn og har lite dybdekunnskap om oppdraget som skal løses. Tverrfaglig samarbeid er noe de møter i arbeidslivet, uavhengig av arbeidssted. De får utfordret kreativiteten og de får lære litt om prosesser som skaper løsninger. De skal lære å presentere nøkkelinformasjon så presist og effektivt som mulig, ikke helt ulikt det å svare på en eksamensoppgave eller introdusere seg selv i et jobbintervju.
Mens gruppene jobber med oppdraget sitt, tok jeg en liten runde blant noen av gruppene for å høre om de hadde noen kommentarer til det å delta på innovasjonscamp, og her er et lite utvalg av det som ble sagt;
- Det var koselig med litt samspill etter korona.
- Det var godt å få være litt sosial igjen.
- Det var litt nytt dette med innovasjonscamp, men det gikk greiere enn forventet.
- Tiden gikk i fra oss, vi hadde for mange ideer og det er vanskelig å velge bare en.
- Oppdraget var vanskelig når vi har ikke så mye forkunnskaper og kan mye om tema.
Etter disse to dagene er de en god del erfaringer rikere, og nok litt sliten etter to intense dager. Da er det godt det er helg, sol og god temperatur på Sunnmøre, enn så lenge.