Anne Borg tok over som rektor
noen måneder før pandemien var over oss, og mye ble stilt på hodet.
Universitetets campus, et tradisjonelt myldrende sted, ble brått en øde ørken.
Rektor ble, i likhet med alle oss andre, et ansikt på en Teams- eller Zoom-skjerm.
Studentene så en tidvis lite til.
Men det ble det en slutt på, en
gang i 2022. Så når Universitetsavisa stiller til intervju med spørsmål om
NTNUs økonomi, om studiepenger og konsekvenser, om hva man gjør med
gjesteforskere fra skumle land – og om hvordan man håndterer en styringskåt
statsråd – så vil NTNU-rektoren begynne med å snakke om normalitet.
- Siden sist sommer har vi
faktisk hatt et normalt akademisk år. Det tenker jeg er viktig, starter Borg.
- Det er godt å være tilbake i
en mer normal situasjon. Og det går bra ved NTNU. Vi har gjort det bra i
Horisont Europa, både på ERC og når det gjelder andre relevante virkemidler,
fortsetter hun.
Men så:
- Det klart at det siste året har
vært et år med stort politisk trykk, det vil jeg si. Vi har en statsråd som har
et oppussingsprosjekt. Det påvirker oss jo ganske mye.
Kjede av politiske utspill
NTNU-rektoren viser til en lang
rekke politiske initiativ og utspill som har truffet UH-sektoren i løpet av
relativt kort tid. Hun ramser opp:
- Det har kommet mange stortingsmeldinger og
offentlige utredninger. Dette treffer også oss. Utsynsmeldinga er jo et
eksempel på det. Og akkurat nå har vi gitt innspill til Profesjonsmeldinga. Så
har det akkurat kommet et nytt forslag til universitets- og høyskolelov.
I Utsynsmeldinga signaliseres det
hva slags ny finansieringsmodell UH-sektoren skal få framover. Selv om
hovedelementene i den nye finansieringsmodellen er beskrevet, mangler viktige
konkretiseringer, påpeker hun.
- Så det blir spennende
framover. Den nye modellen skal gjelde fra 2025, men vi forventer at den
endelige modellen presenteres i statsbudsjettet for 2024, sier Borg.
Resultatmåling
På spørsmål om hva hun spesielt ser
etter når neste års statsbudsjett kommer, peker hun på komponenter som skal måle resultater.
- Med unntak av antall
uteksaminerte doktorgradsgradskandidater, som videreføres fra dagens modell,
har ikke den nye finansieringsmodellen noen resultatkomponenter knyttet til
forskning, sier Borg.
Derfor er det viktig hvordan nåværende resultatkomponent knyttet til
forskning ivaretas i den nye modellen. Blir denne lagt inn i basisbevilgningen,
eller blir den fordelt på resultatkomponentene i den nye modellen?
- Det siste
vil potensielt kunne gi utdanning enda større vekt i den nye
finansieringsmodellen, noe som vil være svært uheldig for premiering av
forskningsaktiviteten. Ytterligere fokus på utdanning, vil forskningen tape på.
Signalene er per i dag uklare på dette punktet, sier hun.
- Kunne man ha tenkt seg at
de hadde utviklet dette litt mer før de kom med det?
- Ja, det ville i hvert fall
skapt litt mer forutsigbarhet for sektoren. Statsråden har sagt at innføring av
det nye finansieringssystemet skal være budsjettnøytralt. Samtidig indikerer
Kunnskapsdepartementet at sektoren skal være like konkurranseutsatt som
tidligere. Dette skaper en usikkerhet, slår NTNU-rektoren fast.
- Det er blitt mer uklart
- Men det høres ut som om man
flytter pengene ifra de åpne bevilgningene, altså gjennom basisbevilgning, og
til poster hvor politikerne kan styre mer hva det skal anvendes til?
- Jeg er ikke sikker på om jeg
tolker det slik. De har sagt at den forskningskomponenten, som i dag er en
lukket konkurransepott, fjernes. I forhold til tidligere er det ting vi ikke
vet enda. Det skaper usikkerhet om hvordan inntektssida blir seende ut
framover.
- Det blir ikke så lett å planlegge for en universitetsrektor oppi
dette?
- Vi føler det er noe mer uklart
nå, enn det vi har vært vant til over mange år. Med dagens modell har vi jo visst
hva bevilgningen gir oss kommende år. Mens nå vet vi ikke helt hvordan modellen
blir fra 2025. Det skaper større usikkerhet.
- Et ledende spørsmål: Er det
veldig mye ønske om politisk styring vi ser nå? En ytre illustrasjon på det er
at det skal være tillatt å opprette utdanninger, men ikke å legge dem ned ...
- De sier jo i Utsynsmeldingen
at vi skal ha større autonomi. Men samtidig kommer det litt ulike signaler, vil
jeg si. Politikere må også kunne ha forventninger, men at vi ikke får lov å
legge ned studiesteder, slik det foreslår i det nye forslaget til UH-lov, kan
være en betydelig inngripen. Dette kan skape en krevende situasjon for en
institusjon – i hvert fall hvis man har studiesteder der det er vanskelig å
fylle studieplassene.
- Vil det kunne føre til at
man blir mer i tilbakeholden med å opprette studiesteder?
- Det er min vurdering. Man vil
tenke seg meget godt om før man oppretter studier et nytt sted, for hvis det
viser seg at dette ikke er bærekraftig, så er det jo ikke institusjonen selv som
bestemmer om det skal legges ned.
- Hele dette med Extreme
Makeover og Ekstrem Oppussing, hvilken grad deler du statsrådens analyse av at
det er behov for Extreme Oppussing? Det her med «if it ain't broken, why fix it»?
- Jeg tenker at vårt system gjennomgående
fungerer godt, oppsummerer NTNU-rektoren.
Mer uforutsigbarhet
Om det akademiske år 2022-23 har
vært pandemifritt, har det vært ganske begivenhetsrikt, framholder Borg. På et
bakteppe av storkrig i Europa: At Forskningsrådets styre ble kastet av minister
Ola Borten Moe, kom som et veritabelt sjokk på sektoren. NTNU-rektoren legger
ikke skjul på at det er noe som har skapt mye bekymring. Uteblivende
utlysninger har skapt problemer, for fri prosjektstøtte og ikke minst for
SFI-ene – sentre for forskningsdrevet innovasjon – bevilgninger som er blitt
skjøvet ut i tid. Det merkes.
- Jeg har begynt å se etter hvor
mange SFI-sentre, som vi er vertskap for, som avsluttes i 2023, og har telt opp
seks sentre, kommenter hun.
Nå har Forskningsrådet fått nytt
styre, med Anne Borgs forgjenger i rektorstolen, Gunnar Bovim, som styreleder.
- Både det med ny finansieringsmodell, og
plutselig endringer i Forskningsrådet, gjør situasjonen mer uforutsigbar. Men
så er det jo klart at det også er andre endringer rundt oss. Vi har en lønns-
og prisvekst i samfunnet som er høyere enn det vi har vært vant med på mange,
mange år. Så det er klart at disse tingene tilsammen gjør at rammebetingelsene
oppleves mer uforutsigbare, framholder Borg.
Fra penger på bok til pengemangel
Det betyr at NTNU trenger å
styrke kontrollen på utgiftssida.
- Hvordan skal det gjøres?
- Nå går fakultetene gjennom
sine aktiviteter. Det har jo
vært noen oppslag i Universitetsavisa rundt at enhetene ser at de må redusere
noe på antall ansatte. Når det er sagt så skal vi huske på at vi har økt
ganske mye i antall ansatte de senere årene, så den økningen har vel totalt
sett blitt i største laget, sier hun.
- Etterpåklokskap er en krank vitenskap.
Likevel: Hadde det vært mulig å ikke økt på så mye etter 2018?
- Vet du hva, det tror jeg
faktisk det hadde vært litt krevende å se. I 2018, det var altså før vi fikk en
pandemi, før vi fikk en så intens krigssituasjon i Europa. De to faktorene har
påvirket oss, det kunne vi ikke forutsett i 2018. Og så var det jo sånn under
pandemien at da ble jo problemet ubrukte midler.
- «Penger
på bok»
- Ja, penger på bok. Det ble
forventet av oss at avsetningene skulle ned. Da satte vi i gang tiltak. Så fikk
vi noen koronatiltak med økte studieplasser. Det var flere ting som skjedde
samtidig. Deretter kom lønns- og prisstigningen og målrettede kutt.
NTNU-rektoren har for egen del jobbet
med å skjønne hvorfor det nå oppleves som så vidt trangt.
- En av grunnene til at det er
trangere nå i 2023, er at aktivitetsøkningen har vært i høyeste laget. Det er
også fordi vi i 2022 fikk
en endring i pensjonsordning. Så hadde vi et lønnsoppgjør i fjor, hvor vi
ikke fikk full kompensasjon for lønns- og prisvekst. Disse faktorene, sammen
med noen målrettede kutt, har vi beregnet til å utgjøre en omkostning på nesten
400 millioner kroner i 2022.
Borg nevner at en videre har
fått kutt i 2023 blant annet knyttet til reiser og konsulentbruk.
Først kom pandemien, så kom krigen, så kom ...
- En faktor som man heller
ikke kunne forutsett, det var jo rett og slett det politiske hamskiftet i KD,
at man fikk en ny statsråd som hadde helt annen oppfatning av hvordan
«butikken» her skulle drives – ser man i
sektoren på det som en egen faktor?
- Nei, vi har alltid de statsrådene vi har, og
de har sine mål som de ønsker å oppnå. Det er statsrådens privilegium. Jeg er
rimelig sikker på at en del av de utfordringene vi har nå, hadde vi blitt
konfrontert med uansett. Vi har jo hatt kutt tidligere også – vi har jo hatt de berømmelige ABE-kuttene.
- En av arkitektene bak dem
jobber hos deg nå ... (OI-direktør Bjørn Haugstad, red.anm.) Likevel: Det er
ikke sånn at noen hos dere tenker i retningen: først kom pandemien, så kom
krigen, så kom Ola Borten Moe?
- Det får være dine ord.
- Dette får vi til
Anne Borg er ikke i tvil om at
universitetet hun leder kommer til å navigere trygt gjennom urent farvann, selv
om stadig flere undervannsskjær dukker opp på ekkoloddet. Men noen av grepene
som må tas kan komme til å gjøre ondt, ikke minst på utdanningssiden.
- Mye av virksomheten vår
er selvfølgelig utdanningsdrevet. Så da kan vi rasjonalisere på emner, og kanskje
er det eventuelt noen studieprogram vi skal revurdere. Det er en jobb som flere
er i gang med. Og dette henger sammen. Så tenker jeg at NTNU er en robust
organisasjon. Det her kommer vi til å få til. Når det er som det er, så må vi
bare minne oss selv om at vi forvalter store verdier til det beste for
samfunnet.
Stipendiat vs. veileder
I en flere reportasjer har UA
satt søkelyset på doktorgradsstipendiatenes situasjon
vis a vis veileder. Styrerepresentant for de midlertidige Unni Soltun
Andreassen, har
luftet forslaget om et eget ombud for stipendiater, lik ordningen med
studentombud. Prorektor Tor Grande synes ikke det er lurt. Nå sist skriver en
gruppe nåværende og tidligere stipendiater en
ytring hvor de oppfordrer institusjonene til å sørge for trygge forhold for
stipendiatene.
- Borg: Det skal være trygt å
være ph.d.?
- Ja. Akkurat som det skal være
trygt å være alle ansatte. Det å være doktorstipendiat oppleves nok i en del
sammenhenger å være sårbar fordi du er veldig avhengig av veilederne du har. At
stipendiat-veilederforholdet fungerer bra, er svært viktig. Slik jeg opplever
det, har også de fleste stipendiatene det bra, men selvfølgelig må vi lytte til
de som kommer med bekymringsmeldinger. Doktorstipendiater er jo både ansatte og studenter, og det setter
dem i en litt spesiell situasjon. Vi må finne løsninger, og der det ikke
fungerer som det skal, så må vi ta dette på alvor og følge opp.
- Andreassen foreslår eget
ombud for stipendiatene?
- Vi har jo et system for
hvordan vi skal håndtere ansatte, og vi har ikke egne ombud for forskjellige
ansattegrupper. En mulighet er et studentombud med utvidet mandat i forhold til
hva vårt studentombud har per dag, sier Borg.
- Dette vil i så fall være knyttet
til studiedelen til doktorutdanningen.
NTNU og utlandet I: Studentene
Ingen i UH-sektoren ytret noe
ønske om å innføre obligatorisk studiepenger for studenter fra land utenfor
EU/EØS-området. Men nå er ordningen vedtatt i Stortinget. Finnes det en måte
NTNU kan rigge seg på for å avbøte situasjonen? Som å sette studieavgiften så
lavt at institusjonen i praksis subsidierer nevnte studenter.
Men den utveien er stengt, slår
rektoren fast.
- Vi har ikke lov til å bruke
vår egen bevilgning til å gi stipend. Det har Kunnskapsdepartementet vært helt
tydelig på.. Når det gjelder størrelsen på skolepengene, har
Kunnskapsdepartementet sagt at skolepengene skal fullfinansiere utdanningene.
Vi har løst det ved å bruke de kategoriene vi nå har for ulike typer studier,
og blitt enige om dette i sektoren.
Borg ønsker seg jo ikke denne
studieavgiften, på noen måte.
- Jeg synes det er bare trist at
studieavgiften er innført. Jeg synes det er veldig synd, rett og slett. Framover
må vi jobbe enda mer systematisk med hvordan vi skal få rekruttert, og så må vi
vurdere hvordan det går med enkelte program. Hos oss er disse studentene
fordelt på mange ulike program. Noen av dem kommer til å slite med å fylle
studieplassene. Men nå har vi is i magen. Det er eventuelt mulig å ikke ta opp studenter
et år. Og så får vi gå tilbake til politikerne hvis vi ser at dette gir
katastrofale virkninger, sier hun.
NTNU og utlandet II: Forskerne
Håndteringen av studenter fra
fjerntliggende strøk som søker seg til NTNU har skapt konflikt. Hvordan håndtere
ditto forskere er heller ikke enkelt.
UH-sektoren har ventet vinter og vår på
nye eksportkontrollforskrifter, som man forventer skal rydde i uklarheter og
skape forutsigbarhet. De lar vente på seg. I mellomtida er det opp til
institusjonene selv å finn ut av hva man gjør med forskere som søker seg hit
fra såkalt røde land: Iran, Russland, Kina. UA
bragte i vår en sak om at NTNUs ingeniørfakulteter i fjor slapp inn én
søker av totalt 234 søkere. Nylig gikk Norce, som er et privat
forskningsinstitutt, ut og sa at man
vurderer ikke søkere i disse landene.
- Har dere tenkt i samme
baner?
- Nei, det har vi slett ikke tenkt. Det blir
helt feil. Vi har et system for å gjøre en vurdering av prosjekter, og om det
er underlagt eksportkontroll eller ikke. Vi skriver i utlysningstekstene, når det er aktuelt, at et prosjekt kan
være underlagt i eksportkontroll. På bakgrunn av dette gjøres det en vurdering
av søkerne, sier Anne Borg.