Ytring
Kunnskap fra barn og samarbeid med Forandringsfabrikken
Når NTNU nå har vedtatt at alt undervisningssamarbeid med Forandringsfabrikken skal avsluttes får vi mange spørsmål. Vi undres over hva som er lov i forhold til deltagelse fra barn og unge i undervisning.
Hvilke kriterier må være til stede for at barn og unge kan delta i undervisning, spør fem fagfolk ved Institutt for sosialt arbeid som har samarbeidet med Forandringsfabrikken.
Foto: NTNU/Espen Halvorsen Bjørgan
Før påske
kunne vi på Innsida lese et kort oppslag om at alt av undervisningssamarbeid
med Forandringsfabrikken avsluttes. Det er diskutert og besluttet i
Instituttmøtet ved SU. Det er beklagelig. En utvidet begrunnelse ble lagt ut
etter at det ble etterlyst. Der står det: “Det
som har kommet fram det siste året, gjør at vi ikke kan være sikre på at barn
og ungdom blir godt nok ivaretatt i forbindelse med presentasjon og utlevering
av erfaringer i det offentlige rom – noe undervisningsrom også er”.
Bakgrunnen
er kritikk som har kommet fram og resultater fra undersøkelser som er gjort av
Bufdir ved å se på Forandringsfabrikkens metoder og ivaretakelse barn og unge
(proffer) i Forandringsfabrikken. Forandringsfabrikken er en stiftelse som i
mange år har samarbeid med kommuner, fagmiljø og utdanningsinstitusjoner om
innsamlet kunnskap fra barn og unge.
Forandringsfabrikken
har svart på kritikken med å gjøre endringer i sin organisasjon. De har
erkjent at det var nødvendig å gjøre endringer, og de har rettet opp i feilene
gjennom blant annet nytt styre, en omfattende gjennomgang av driften,
ivaretakelse av proffene og tydeliggjort sine arbeidsmetoder.
Les også: Forandringsfabrikken får scenenekt på NTNU-arrangement.
På
bachelorutdanningen for barnevernspedagoger ved ISA har vi i mange år hatt
samarbeid med Forandringsfabrikken. I felles utviklingsprosjekt med midler fra
Bufdir, hvor også Universitetet i Sør Øst Norge (USN) har deltatt, har proffer
fra Forandringsfabrikken bidratt i undervisning og utdanning av framtidas
barnevernspedagoger. USN har til opplysning inntatt en annen posisjon enn
NTNU og opprettholdt samarbeidet med Forandringsfabrikken.
Samarbeidet
om kunnskap fra barn og unge inn i utdanningene har vært
et innovativt arbeid, hvor ulike metoder og former for undervisning er
anvendt. Diskusjonene rundt bruken av Forandringsfabrikken har vært
stor og det har vært stemmer både for og imot samarbeidet. I 2020
gjennomførte prosjektet en undersøkelse om hvordan barnevernspedagog
utdanningene i Norge forholdt seg til kunnskap fra barn og om hvordan det
foregår. Flere aktører og brukerorganisasjoner ble nevnt brukt og spesielt
Forandringsfabrikken. Vi oppsummerte funnene i en fagartikkel Kunnskap fra barn og unge – et utfordrende kunnskapssyn? |
Fontene.no
Holdninger
og erfaringer med proffer i undervisning har vært omdiskutert, og kunnskapen de
har formidlet har utfordret etablert kunnskap og praksis. Et viktig og positivt
forhold som fremheves er studentenes emosjonelle påkobling til å forstå hva
barnevern handler om. Undervisning og kommunikasjon med ungdom som har egne
erfaringer med barnevernet har bidratt til studentenes bevisstgjøring av
hvordan språk, makt og rettigheter kan oppleves. Mye positivt, men også en del
kritiske og viktige spørsmål knyttet til etiske problemstillinger er løftet
fram. For eksempel; Er det riktig å la barna dele sin erfaringskunnskap? Kan de
ta skade av det? Og hvordan ivareta taushetsplikten?
Forandringsfabrikken
har underveis gjort endringer i sin formidling. Den største endringen er
at de fra å presentere enkelt historier gikk over til å presentere
oppsummert kunnskap fra barn og unge. Forandringsfabrikken har med andre ord
både før og etter granskningen tatt imot kritikk og gjort konstruktive
endringer.
Forandringsfabrikken
har vært drivkraft bak mye av den fagutvikling som har skjedd innen barnevernet
de siste 10 årene, både innen lovgivning og arbeidsrutiner, noe som blant annet
gjenspeiler seg i Barnevernsutvalgets nylig framlagte rapport «Trygg barndom,
sikker fremtid». Her framheves barns rett til medvirkning og at det etableres
en barnerepresentasjonsordning hvor barnet har en egen uavhengig representant
som ivaretar deres rettigheter.
Mange
av de fanesaker som Forandringsfabrikken har kjempet for har blitt løftet fram
og integrert i både praksis og utdanning. Et eksempel er at begrepet kjærlighet
ble tatt inn i ny barnevernslov. Forandringsfabrikkens kunnskap og
rapporter anvendes og blir aktivt brukt i offentlige dokumenter. Så hvorfor
skal ikke den kunnskapen være relevant som kunnskapskilde for vår utdanning og
undervisning?
Når NTNU nå
har vedtatt at alt undervisningssamarbeid med Forandringsfabrikken skal
avsluttes får vi mange spørsmål. Vi undres over hva som er lov i forhold til
deltagelse fra barn og unge i undervisning. Betyr det at vedtaket opprettholdes
til tross for at Forandringsfabrikken har gjort endringer som forebygger
ytterligere svikt? Er det slik at forbudet gjelder alt samarbeid om
undervisning med barn og unge? Hvis ikke; hvilke kriterier må være til stede for
at barn og unge kan delta i undervisning?
Et
betimelig spørsmål er; hvordan skal utdanningen innfri et av kravene i
Rethos som sier at; studentene skal få kunnskap fra barn, unge og deres
foresatte, hvis ikke barn og unge med erfaring fra barnevernet skal
samarbeide med oss om undervisning? Og hvordan skal
NTNU etisk forsvare at barn og unges rettighet til å delta ikke blir ivaretatt
i barnevernspedagogutdanningen?
Det burde være mulig å utvikle feltet gjennom
samarbeid og utvikling og ikke gjennom forbud. Kunnskap fra barn og fra brukere
generelt er en viktig kilde for profesjonsutøvere i vårt fagfelt. Ikke minst
for å forstå barns særegenhet, dets livsverden, dømmekraft og tanker om eget
liv.