parkeringstjenester

NTNU skifter ut Apcoa: - Nå som jeg endelig har lastet ned appen!

Etter ny anbudsrunde skifter NTNU fra Apcoa til Trondheim parkering ved alle sine campuser. Ronny Kjelsberg er fornøyd med utskiftningen.

Ronny Kjelsberg mener det er uklokt av et universitet å inngå lukrative avtaler med selskaper som opererer i skatteparadis - som Apcoas eiere Centerbridge.
Publisert

Etter en ny anbudsrunde, tar nå Trondheim parkering over for Apcoa som leverandør av parkeringstilbud ved NTNU. Skiftet skjer 4. september i år.

Trondheim parkering skal også ha ansvaret for parkeringstilbudet i Ålesund og Gjøvik, da via en underleverandør.

De som har hatt prakk med Apcoas parkeringsapp kan nå puste lettet ut.

Ny telefon, ny app

Ronny Kjelsberg, universitetslektor ved Institutt for fysikk, har tidligere fortalt i UA at han ikke får til å laste ned Apcoa-appen på sin noe tilårskomne telefon.

- Har NTNU skiftet til Trondheim parkering? Og så nå som jeg endelig har kjøpt meg ny telefon, og lastet ned Apcoa-appen! er første reaksjon fra Kjelsberg.

Men når det kommer til stykket er han fornøyd med at NTNU avslutter avtalen med Apcoa.

- Apcoas eiere opererer fra skatteparadis. NTNU sager over greina de selv sitter på når de benytter seg av slike leverandører, sier Kjelsberg.

Han har tidligere skrevet i UA om at selskapet er eid av investeringsselskapet Centerbridge, som er registrert i Cayman Islands.

Inntjening som hovedformål

Arve Hjelseth, professor ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap, er også fornøyd med nyheten om Apcoa må takke for seg.

Absurd, sier Arve Hjelseth om opplevelsen av å få bot på en gratisparkering.

- Apcoa har inntjening som sitt hovedformål. Sist jeg fikk parkeringsbot var det fire biler som sto parkert på Dragvoll, og det var koronatid og gratisparkering. Det var absurd å få en parkeringsbot på 600 kroner for å glemme å registrere en gratisbillett, sier Hjelseth.

Hjelseth skrev om erfaringen i Universitetsavisa i 2020.

Han innrømmer at han ikke kan garantere at Trondheim parkering ikke vil gjøre noe lignende.

- Men så fremt de oppfører seg ordentlig og ikke skriver ut bøter bare for å tjene penger, så tror jeg dette blir bra, sier Hjelseth.

Anbudene tar mye ressurser

Han tror mange har vært misfornøyde med appen til Apcoa, men at han har hørt færre klage over den i det siste.

Han benytter anledningen til å komme med et hjertesukk angående rammeavtalene.

- Det er veldig ressurskrevende å holde på med disse rammeavtalene. NTNU bruker masse tid på å utlyse og gjennomføre anbudsprosesser. Man sier det er sunt med konkurranse, men det er jo egentlig en konkurranse om å få monopol i en gitt periode, sier Hjelseth.

Ifølge NTNUs interne nettside Innsida blir det ingen andre endringer i parkeringsordningen enn bytte av leverandør og bytte av app. Ansatte og studenter som har fått innvilget nærparkering i sone A og B på Gløshaugen eller K på Kalvskinnet vil få tillatelsen videreført i det nye systemet.