- Kor villige er vi eigentleg til å opne opp våre personlege nettverk for folk utanfrå slik at vi kan lære av perspektiva og røynslene deira? Spør gjesteskribenten denne veka, og går på djupet i «Norsk utakt», signert Hans Magnus Enzenberger.
- Det kan sjølvsagt vere freistande å spørje om eit desentralisert utdanningstilbod er å oppfatte som nok eit døme på norsk «ekstravaganza», skriv Øivind Strand.Foto: Frode Berg, Universitetsavisa
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Det er førti år sidan Hans
Magnus Enzenberger ga ut boka «Norsk utakt». Den originale utgåva i tysk
språkdrakt hadde den meir provoserande tittelen «Norwegische Anachronismus».
Enzenberger sine observasjonar er skarpe og framleis relevante, sjølv fire tiår
etter boka kom ut.
«Allerede
nå lever de på intravenøse drypp fra oljevirksomheten, om de vet det eller
ikke. Et drag av kunstighet og førtidspensjonering driver over vannene. Norge,
dette extravaganza i periferien av Europa, mellom oljeterminal og
sommerhytte, fjellgård og glassarkitektur, er ikke et paradis på jorda, men et
selvrådighetens monument, og en murrende idyll» (Hans Magnus Enzenberger,1984, Norsk Utakt,
Universitetsforlaget.)
Det er ikkje lenge sidan
PERITIA-undersøkinga om tillit til klimaforsking i ulike europeiske land skapte
store oppslag i media: Noreg er det landet med høgast prosentdel
klimaskeptikarar i heile Europa. Dessutan er vi òg dei som har minst bekymring
for konsekvensane og har minst behov for meir informasjon om problematikken. I
debatten som fylgde kom det fram at vi som nasjon har høg tillit til forsking,
men ikkje på akkurat dette feltet. Ein akademikar påpeikar samstundes at tillit
til forsking vert lågare når konklusjonen av forskinga er at ein må ofre noko,
eller når det har konsekvensar for eigen livsførsel.
Fakta
Øivind Strand
Strand er ein av UA sine gjesteskribentar.
Utdanning: Maskiningeniør frå Telemark Ingeniørhøgskule, vidare Cand Scient og Dr Scient i mekanikk frå Universitetet i Oslo.
Nåverande jobb: Professor i innovasjon ved Institutt for internasjonal forretningsdrift på Økonomifakultetet ved NTNU
Faglege interesser: Mine faglege interesser er innovasjon, entreprenørskap og samarbeid.
Oppteken av: Samspel mellom arbeidsliv, region og akademia, samspel mellom ulike fagfelt og samspel mellom studentar og tilsette i UH-sektoren.
Ho var for kunnskapsbaserte råd om kosthald så lenge dette ikkje fekk konsekvensar for norsk landbruk.
Det same prinsippet er
glimrande demonstrert av ein tidlegare minister for forsking og høgre utdanning.
Ho var for kunnskapsbaserte råd om kosthald så lenge dette ikkje fekk
konsekvensar for norsk landbruk. Dette er eit paradoks som mange av oss
tilsette i kunnskapssektoren ser ut til å kjenne oss att i: Faglege råd om forbruk,
reisevanar, kosthald og arealbruk bør alltid handterast på eit politisk og
strukturelt plan og ikkje blandast saman med personlege prioriteringar. I seinare
tid er dette illustrert ved debatten om nedbygging av urørt natur i Noreg. Alle
er imot slik nedbygging så lenge ho ikkje påverkar nærings- og
samferdselsprosjekt som er viktige i min kommune, eller så lenge nedbygginga
ikkje påverkar hytteplanane mine.
Styresmaktene fokuserer på å
redusere utslepp frå olje- og gassproduksjonen på norsk sokkel, noko som utgjer
om lag 2% av samla utslepp ved bruk. Sidan desse produkta vert eksporterte, burde
ein kanskje ha meir interesse av dei 98% av utsleppa som kjem ved den faktiske
bruken av olje og gass. Men sidan dette skjer utanfor landet sine grenser, kan
ein med ein uelegant limbo unndra seg Paris-avtalen og det nasjonale reduksjonsmålet
på 55% innan 2030.
Eit anna område der Noreg er
i utakt med resten av verda, er oppfatninga om kor attraktivt vi trur landet
vårt er å flytte til. Resultata frå den store internasjonale undersøkinga om
arbeidsinnvandring (Expat Insider 2023) var sjokkerande for mange: Av dei 53
ulike landa i undersøkinga av dei mest attraktive landa å flytte til, er Noreg
rangert som nr 52. Kvifor hamnar Noreg
så langt nede på lista? Undersøkinga er sett saman av ulike indeksar, men
kortformatet er dette:
· Over
halvparten rapporterer at det er svært vanskeleg å få vener og sosialt nettverk
lokalt.
· Ein
tredel opplever lokalbefolkninga som fiendtleg innstilt til utlendingar.
· Mange
opplever at karrierevegane er svært
avgrensa for utlendingar i Noreg.
· Personleg
økonomi er rangert dårlegare for innvandrarar i Noreg enn i noko anna land i
undersøkinga.
Dersom vi som nasjon og som institusjonar
ynskjer å tiltrekke oss internasjonal toppkompetanse, er dette eit tankekors. Noreg
er kanskje ikkje så attraktivt, korkje økonomisk eller karrieremessig. Dessutan
er det vanskeleg for folk utanfrå å kome
inn i dei uformelle nettverka som er så viktige i Noreg. Ein utlending sa at
korrupsjonen i heimlandet er mykje meir demokratisk enn i Noreg. I heimlandet
stiller alle likt, berre dei betalar, men i Noreg tek det 15-20 år å bygge opp
nettverk for å få gjennomslag for interessene sine.
Kanskje er ikkje Noreg så
uskuldsreint og attraktivt som vi likar å tru? På institusjonelt og strategisk
nivå er vi for internasjonalisering. Men kor villige er vi eigentleg til
å opne opp våre personlege nettverk for folk utanfrå slik at vi kan lære av perspektiva
og røynslene deira?
Enzenberger undra seg også over
at talet på medlemmar i lag og foreiningar i Noreg var sju gangar høgre enn det
samla folketalet. Han spekulerte på om dette skuldast ein trong til alltid å omgi
seg med folk som meiner akkurat det same som ein sjølv, same kor få det er.
«Som
medlem kan man henge fra seg hele sin skakkjørthet, sin stridslyst og sitt
viktigpetteri i garderoben, i trygg visshet om å finne alt igjen i foredlet
form i sluttresolusjonen.»
Ved denne mekanismen får ein
kanalisert uakseptabel personleg egoisme til sosialt akseptabel gruppeegoisme. Dette
resulterte i det dei sentraleuropeiske augo hans oppfatta som «ekstravaganza» i form av store, offentleg
finansierte prosjekt som symjehallar, bibliotek, rådhus og lokalaviser i
områder der det knappast bur folk.
Tendensen til å vere i utakt gjeld ikkje berre på nasjonalt nivå. Ein kan òg vere i utakt med seg sjølv og sitt eige verdigrunnlag.
Tendensen til å vere i utakt
gjeld ikkje berre på nasjonalt nivå. Ein kan òg vere i utakt med seg sjølv og
sitt eige verdigrunnlag. Om vi rettar blikket innanriks, er det fascinerande å
observere at politiske rørsler med røter i distrikt og periferi lanserer den
eine sentraliseringsreforma etter den andre. I eit kort tilbakeblikk på sektoren
for forsking og høgre utdanning dei siste åra kan ein sjå følgande
sentraliseringsreformer:
· Innføring
av skulepengar for studentar utanfor EU. Dette tiltaket
tek bort deler av finansieringsgrunnlaget for mastertilboda på dei mindre
sentrale campusane. Resultat: Sentralisering av mastertilbod, utestenging av studentar
frå lav- og mellominntektsland og svekka rekruttering til PhD-programma i
distrikta.
· Nedlegging
av regionale forskingsfond. Industri og akademia må framover hente meir av forskingspengane
sine i Brussel. Er det store eller små institusjonar som har ressursar til strategisk
konsortiebygging og årelange søknadsprosessar fram mot EU-prosjekt? Resultat:
Sentralisering av forskingskapasitet frå distrikt til sentrale strok og med
større fokus på EU sine forskingsprioriteringar enn på regionale
problemstillingar.
· Ny
budsjettmodell for universiteta og høgskulane. Denne budsjettmodellen
har ein mekanisme for omfordeling av ressursar frå dei institusjonane som ikkje
klarer å fylle opp alle studieplassane sine til dei som klarer dette. Kvar er
dei institusjonane plasserte som har problem med å fylle opp studieplassane
sine? I distrikta. Korleis er folketalet i distrikta? Det er fallande.
Budsjettmodellen er tiltenkt å nullstille inntekt frå «studieproduksjon» i 2025
for så å premiere dei institusjonane som aukar «studieproduksjonen» utover 2025-nivå.
På same måte skal nedgang i talet på uteksaminerte studentar føre til lågare
overføringar. Resultat: Sentralisering av heile utdanningssektoren og svekking
av utdanningstilbodet i distrikta. Mindre fagmiljø og profesjonar står i fare
for å måtte leggast ned fordi dei er mindre «effektive» i å tiltrekke seg nye
studentar enn større fagmiljø lokaliserte i meir studentattraktive strok.
Det kan sjølvsagt vere freistande å spørje om eit
desentralisert utdanningstilbod er å oppfatte som nok eit døme på norsk «ekstravaganza»,
som ein gjennom desse sentraliseringsprosessane ynskjer å justere ned. Eg skal
spare lesaren for spekulasjonar om kva for ein hestehandel som ligg bak desse reformene,
spekulasjonar som kunne bli oppfatta som taktlause tankar om hestehandel. La
oss vone at dette ikkje er ein hest med eit anna innhald enn det ein såg for
seg då ein gjekk inn på handelen – og at det ikkje er ein Trojanar.