Et utvalg hevder at om en tar fra disse barna den frie leken når de er små og erstatter den med det Orwellske begrepet «veiledet lek» så vil det utligne sosiale forskjeller for disse barna. Hvordan? Spør denne ukas gjesteskribent Simon Malkenes.
Kan barn få leke fritt, eller bør de veiledes på sin oppdagelsesferd ut i verden? Gjestespaltisten funderer. Her funderer Mikael, Emma og David i Dragvoll barnehage på hva som befinner seg oppi boksen.Solveig Mikkelsen
SimonMalkenesSitpendiat ved NTNU og gjesteskribent i Universitetsavisa
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Forskjellene øker, også i Norge. Et regjeringsoppnevnt
utvalg har gitt sine anbefalinger for å utligne sosiale forskjeller. Det betyr
at den nye politikken skal forbedre eller aller helst løse de problemene som
følger av samtidens politikk innen felt som arbeidsliv, helse, sosial, bolig, energi,
skatt osv. For noen gjør måten vi har organisert arbeidslivet på at de må jobbe
ettermiddager og kvelder, til lav lønn. En kan bo trangt, i leide leiligheter,
kanskje i store familier med mange barn, som derfor ikke har ro til å gjøre
lekser, eller egne rom der de kan arbeide konsentrert, kanskje noen sover på
stua? Og fordi de voksne må være på jobb må de store søsknene kanskje passe de
mindre, handle, lage mat, legge småsøsken, kanskje de må være ute når de minste
skal sove. Ansvaret er stort, livet er hardere, en lever kortere, er oftere
syk, har dårligere psykisk helse når en vokser opp slik. Og husk; Familiebakgrunn
og oppvekstvilkår er den absolutt viktigste forklaringen på hvordan barn klarer
seg på skolen og gjør det bra der.
Nåværende jobb: Stipendiat ved Institutt for lærerutdanning, NTNU.
Tidligere roller i UH: Ingen, men Malkenes har markert seg skolepolitisk gjennom sine bøker og en rekke innlegg og ytringer i medier. Han fikk Fritt Ords honnør i mai 2018 for «hans kritiske søkelys på manglende ytringskultur i Oslo-skolen».
Faglige interesser: Utdanningshistorie, politikk og styring.
Er opptatt av: Utdanningspolitikk, fotball og familie.
Utvalget hevder at om en tar fra disse barna den frie leken
når de er små og erstatter den med det Orwellske begrepet «veiledet lek» så vil
det utligne sosiale forskjeller for disse barna. Hvordan? Humankapitalteori
sier at mennesket er bærer av sine egen kapital som den selger på
arbeidsmarkedet (teorien er et bevist brudd med marxismens klasseanalyse, interessekamp
og utbytting). En del av kapitalen er genetisk (en ide som er kraftig kritisert
for å være sosialdarwinistisk). Den andre delen er tillært. Det gjør at
utdanningssystemet er sentralt for å utvikle barnas fremtidige verdi på
arbeidsmarkedet. Den fremtidige verdien måles gjennom standardiserte tester på
skolen som en da mener predikerer fremtidig lønn som voksen. Det gjør selvsagt
testing viktig og det gjør at slike utvalg alltid anbefaler mer testing, ja de
siste årene har tre ulike utvalg anbefalt livslang testing fra vugge til
grav. Er det vanskelig å henge med? Der
er mer.
Dette rasjonale gjør det mest kostnadseffektivt å sette inn
tiltak tidlig i barns liv. Heckman-kurven, som rasjonalet kalles, sier at dess
tidligere en griper inn i barnas liv dess mer lønnsomt er det. Hechmankurven
ligger til grunn for de siste 20 års satsinger på tidlig innsats i norsk skole
og barnehagepolitikk. Den ligger også til grunn for utvalgets rasjonale om at
bedre testresultat for småbarn vil være å utligne sosiale forskjeller. Tanken
er at om barnas fremtidige lønn er bedre enn foreldrenes lønn så har de gjort
en klassereise og en har utlignet sosiale forskjeller. Utvalget hevder selv at
barn fra dårlige oppvekstvilkår som ikke leker fritt, men som istedet utsettes
for (det Orwelske) «veiledet lek» kan forvente å øke livstidsinntekten sin med
40.000 kr eller tjene 1700 kroner mer i året som voksen.
Om de ressurssterke, flinke ungene skal leke fritt ved siden
av vet jeg ikke, men humankapitalteori individualiser klassereisen og oppløser
felleskap. I rasjonalet ligger forestillinger om at de som lykkes fortjener det
(lederlønn som fortjent eller genetisk humankapital?) og de som ikke gjør det
må disiplinere seg og jobbe hardere for å lykkes (ansvarliggjøring for egen
misere). Ikke bare skyves ansvaret for å utligne sosiale forskjeller over på
utdanningssystemet, ansvaret for å løfte seg selv ut av de omgivelsene som
skapte en er lagt over på det enkelte individ, fordi de omgivelsene som skaper
oss alle er utelatt fra regnestykket. Denne
kynismekalkulatoren er ikke bare en turboversjon av den protestantiske etikk og
kapitalismen ånd. Den fritar også de politikkfelt som faktisk lager de økende
forskjellene og, som Erna sa for et drøyt år siden, det gjør læreren til den
viktigste enkeltfaktor for å utligne sosiale forskjeller. Og tilslutt, det gjør
det moralsk høyverdig å ta leken fra barn, fordi en hevder det redder dem når
de som voksne en gang får litt høyere lønn.
Som en siste twist følger lønnsutviklingen i samfunnet i
større grad de samme økende forskjellene som ellers i samfunnet. På
arbeidsmarkedet er lønnsutviklingen klart dårligst hos de nederst ved bordet og
forskjellene øker også her. Å ta fra barna leken løser ikke dette. Det gjør
bare politikk som bedrer oppvekstvilkårene til barna. Og om en ikke er villig
til å føre en slik politikk så bør en si nettopp det, og la barna ha leken sin
i fred.