- Min påstand er at NTNUs organisatoriske paradoks er vår vilje til å ofre den enkelte ansattes relasjon til sin nærmeste leder for å ikke ha mer enn tre organisatoriske nivåer mellom oss selv og rektor, skriver Nils Kalstad, forhenværende instituttleder.
Behov for rekonstruksjon? Nils Kalstad gikk fra stillingen som instituttleder til å lede avdelingen for samfunnssikkerhet og beredskap ved NTNU. Her analyserer han forholdet mellom ledere og ansatte ved universitetet.Foto: Tore Oksholen
NilsKalstadDirektør for NTNU Samfunnssikkerhet og beredskap
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Avstanden til ledelsen er «stor» eller «for stor». Denne
virkelighetsbeskrivelsen ble jeg raskt kjent med som innfusjonert leder i NTNU
for åtte år siden. Utsagnet har vært en gjenganger, og dukket senest opp i
debatten rundt årsskiftet knyttet til ledelse i NTNU. Jeg er også rimelig
sikker på at mange enheter vil diskutere denne utfordringen som del av oppfølgingen
av Arbeidsmiljøundersøkelsen 2023.
Fakta
Nils Kalstad
Utdanning: PhD i Informasjonssikkerhet (UiO) og Siv.ing Industriell matematikk (NTNU)
Nåværende jobb: Direktør NTNU Samfunnssikkerhet
Tidligere roller i UH: Instituttleder IIK, Dekan ved HiG, Seksjonsleder ved HiG, Verneombud ved HiG, Studieprogramleder ved HiG
Faglige interesser: Informasjonssikkerhet, samfunnssikkerhet og ledelse i UH-sektoren
Er opptatt av: At det tematiske satsningsområdet Samfunnssikkert og beredskap realiseres som en tverrfaglig kraftsamling i NTNU
Hvor kommer denne avstanden fra, og hvorfor oppleves den som
så stor?
Strukturelt paradoks
En metrikk som kan brukes for å beskrive avstanden mellom
hver enkelt av NTNUs vel 5300
vitenskapelig ansatte og ledelsen er antall formelle nivåer i
organisasjonen. NTNU helt siden opprettelsen i 1996 har hatt tre slike nivåer.
Fakultet og institutt har utgjort strukturen under rektor. Etter et utredningsarbeid
ledet av Berit Kjelstad i 2015-2016, ble denne modellen videreført inn i det
NTNU vi kjenner i dag. Modellen er godt etablert i Norge, og få argumenterer
for at det hadde vært nok med ett eller to organisatoriske nivåer. Muligheten
for et fjerde organisatorisk nivå finnes, men avfeies ofte med et argument om
at avstanden til ledelsen da blir for stor. Så er det slik at avstanden fra en
ansatte til ledelsen er tre, og at dette er en avstand som mange er komfortable
med?
I NTNU forholder rektor seg til åtte fakultet samt
Fellesadministrasjonen og Vitenskapsmuseet. Det vil si ti underliggende enheter.
De åtte fakultetene organiserer til sammen 55 institutter, i snitt snaut sju institutter per fakultet. Her kan
vi innføre en annen metrikk: Lederspenn. Dette er antall medarbeider som den
enkelte leder har direkte personalansvar for. Rektor og dekaner i snitt har
direkte personalansvar for et titalls mennesker hver.
For å møte forventningen om tre organisatoriske nivåer
mellom den enkelte vitenskapelig ansatte sin plass i organisasjonen og rektor
så blir det da slik at flesteparten av NTNUs 5300 vitenskapelig ansatte er organisert
i et institutt. Med 55 institutt gir dette et snitt på 96 vitenskapelig ansatte
per institutt. Så mens rektor og dekaner har at lederspenn av størrelsesorden
10, er lederspennet for instituttledere av størrelsesorden 100.
Min påstand er at NTNUs organisatoriske paradoks er vår vilje
til å ofre den enkelte ansattes relasjon til sin nærmeste leder for å ikke ha
mer enn tre organisatoriske nivåer mellom oss selv og rektor.
Relasjonsledelse
Jeg har lagt bak meg snaut tolv år med linjeledelse i
universitets- og høgskolesektoren, de siste seks i NTNU. Min erfaring er at
sektorens ansatte verken har mer eller mindre behov for ledelse enn andre
medlemmer av Statens pensjonskasse. Visstnok har vitenskapelig ansatte gjerne
en unik spisskompetanse innen sine fagområder, men fortsatt har mange behov for
lederstøtte eksempelvis for å utvikle en karriereplan, balansere en
arbeidsplan, konfliktløsning, tilpasse arbeidsbelastning i forhold til livets
gang og avklare ressursbehov. Dette er ikke plassen for en full opplisting av
behovet for ledelse i akademia, men NTNUs ressurssider om
ledelse beskriver hvilke verdier lederrollene skal skape for den enkelte og
for organisasjonen.
Jeg oppfatter en bred enighet om at de ansatte er den
viktigste ressursen NTNU har. Som en kunnskapsbasert virksomhet er NTNU er
avhengige av den kunnskap som hver enkelt bringer med seg, og hvordan hver
enkelt av oss klarer å anvende og utvikle sin kunnskap i samspill med sine
kolleger. Noe av det viktigste som ledelsen kan gjøre, er å fokusere på
samspillet mellom mennesker og påvirke menneskene i organisasjonen i en positiv
retning. For å få til dette må leder ha menneskekunnskap, samspillserfaring,
individorientering og genuin interesse for mellommenneskelige forhold (https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Lederrollen).
NTNUs styringsreglement
fra 2021 beskriver universitetets organisering og myndighet- og
oppgavefordeling fra styret via rektor og fakultetene til instituttene. Hele listen
av viktige oppgaver som instituttleder ivaretar finnes i styringsreglementet. Særlig
fem punkter er viktige for denne ytringen, det er at instituttleder skal:
· Lede og utvikle virksomheten ved enheten med
fokus på kjerneoppgavene
· Delta i institusjonens strategiske arbeid og
sørge for at enheten har oppdaterte strategier og at disse følges opp
· Skape en positiv organisasjonskultur og
stimulere til et produktivt og godt arbeidsmiljø for studenter og ansatte
· Representere og posisjonere enheten og fremme
internt og eksternt samarbeid
· Representere arbeidsgiver, sikre at ansatte blir
hørt og ivareta organisasjonenes medbestemmelse
Instituttleder er altså den som representerer arbeidsgiver
ovenfor den enkelte ansatte. Som representant for arbeidsgiver representerer
instituttleder både dekan og rektor i møte med sine ansatte. Samtidig skal nærmeste
leder som beskrevet over gjerne utøve relasjonell ledelse med fokus på
mellommenneskelige forhold, men med et lederspenn som er ti ganger så stort som
rektor og dekaner.
Kan det være slik at den opplevde avstanden mellom den
enkelte ansatte og ledelsen i NTNU oppstår som en konsekvens av fravær av tid
til å bygge relasjonen mellom ansatte og nærmeste leder?
Hva slags relasjon kan en instituttleder i realiteten
etablere og vedlikeholde til i gjennomsnitt 96 vitenskapelig ansatte i tillegg
til enhetens teknisk- og administrativt ansatte?
Instituttleder ved Institutt for musikk og tidligere gjesteskribent
i UA Nora B. Kulseth beskrev i sin ytring fra 2020 Ekstremsport
og ledelse i UH-sektoren hvordan hun opplevde hverdagen som instituttleder.
Nora gir en fyldig beskrivelse av hvilke forutsetninger de som i hovedsak
rekrutteres inn i instituttlederstillinger ved UH-sektoren har for å bli
ledere, hvilke oppgaver instituttleder forventes å løse, og hvilket
støtteapparat instituttleder typisk er utrustet med.
HR Norge sin HR
undersøkelse satte i 2021 fokus på om norske organisasjoner gir sine ledere
muligheten til å lykkes. Spennet hos responderende virksomheter på
personalansvar går fra 1 til 100, med et gjennomsnitt på 12. Bare 13% av
virksomhetene sier at en typisk leder i organisasjonen har ansvar for 20 eller
flere medarbeidere. Den gjennomsnittlige instituttleder i NTNU ligger altså
helt i den ekstreme siden av skalaen til HR Norge. Hvis nærmeste leder er
skakkjørt, utkjørt og sluttkjørt, kan vi da forvente at hen skal kunne
representere arbeidsgiver på en god måte ovenfor sine ansatte? Representere
fagmiljøet på en tilstrekkelig måte i interne og eksterne prosesser? Eller evne
å bidra til et godt arbeidsmiljø?
Min antagelse er at instituttledernes bemerkelsesverdige
store lederspenn er årsaken til at avstanden til ledelsen oppleves som stor ved
NTNU. Jeg har til gode å møte eller høre om noen som faktisk har klart å utøve
relasjonsorientert ledelse ovenfor et hundretalls ansatte. Jeg mener at prisen
mange ansatte må «betale» i form av manglende relasjon til sin nærmeste leder
for å ha bare en instituttleder og en dekan mellom seg selv og rektor er for
høy. Det kan her tilføyes at HR Norge ikke har noe fokus på hva som er optimalt
antall organisatoriske nivåer mellom den enkelte ansatte og virksomhetens
øverste leder for at den ansatte, ledelsen eller virksomheten skal lykkes.
Er vi låst til tre organisatoriske nivåer?
Det er ikke slik at vi i NTNU er låst til tre
organisatoriske nivåer. Gjennom rektorvedtaket av 5. september 2022 har NTNU etablert
tydelige rammer for organisering
av faglig virksomhet ved institutter med fagenheter. Fagenhetene kan
utgjøre et fjerde organisatorisk nivå etablert med utgangspunkt i
· Forskningsfellesskap
· Innovasjonsfellesskap
· Undervisingsfellesskap eller
· Oppgavefelleskap.
Det viktige er at det finnes et fellesskap som binder de
ansatte som tilhører en fagenhet sammen. Fagenhetene utrustes med en fagenhetsleder,
som er en lederfunksjon og ikke en stilling. Som for instituttleder så er det
et bredt spekter av arbeidsoppgaver, ansvar og myndighet som kan tilfalle en fagenhetsleder,
inkludert
· Ledelse og utvikling av faglig virksomhet i
fagenheten
· Utøvelse av arbeidsgiverfunksjonen, herunder
personaloppfølging og HMS ved fagenheten
· Representere og posisjonere fagenheten
· Informasjon og medvirkning ved fagenheten
· Følge opp NTNUs, fakultetets og instituttets
strategi og handlingsplaner innenfor sin fagenhet.
Her kjenner vi igjen mange av punktene som instituttleder
har for, bare at de vil bli utøvd i en kontekst som er nærmere den enkelte vitenskapelige
ansattes faglige hverdag.
Hva ville lederspennet til den gjennomsnittlige
fagenhetsleder bli om alle institutt innførte fagenheter? Om vi skulle legge
oss på snittet for underliggende enheter på fakultetene, så kan vi se for oss
sju underliggende faglige enheter for instituttene i tillegg til en
administrasjon. NTNU ville da ende opp med anslagsvis 370 fagenheter med 14
ansatte per fagenhet. Helt innenfor det som er anbefalt og normalt ellers i
arbeidslivet.
Behovet for ledelse
NTNUs årlige ledersamling ble gjennomført i på Oppdal i
forrige uke. Programmet var preget av at vi er ved inngangen til en ny
strategiperiode med oppstart av arbeidet med omverdens- og ståstedsanalyse. Som
utgangspunkt for diskusjonene ble følgende overordnede utviklingstrekk lagt
frem for diskusjon som grunnlag for omverdensanalysen:
· Endringer i demografi og rammer for fellesskap
· Natur- og klimakrise
· Endringer i geopolitikken
· Rask teknologiutvikling
· Økonomisk utvikling.
På et overordnet nivå vil det være viktig at vi alle tar inn
over oss at utviklingen i verden påvirker påvirke samfunnets forventninger til universitets-
og høgskolesektoren og sektorens rammebetingelser i årene som kommer. Samtidig
er signalene fra Styring av statlige universitet og høyskoler (Meld.
St 19 (2020-2021)) og Finansiering av universiteter og høyskoler (Rapport
til Kunnskapsdepartementet 17. mars 2022) tydelige. Regjeringen vil sørge
for at
…statlige universiteter og høyskoler framover styres smartere
og mer målrettet: Mer i det store og mindre i det små.
Dette betyr at implementasjonen av styringssignalene fra
regjeringen vil måtte skje i institusjonene. Flere prioriteringer og beslutninger
vil i årene fremover bli tatt i den enkelte institusjon enn det vi har vært
vant med tidligere. Sagt på en annen måte vil det måtte utøves mer ledelse enn
tidligere. Med mindre vi klarer å koble hele organisasjonen sammen fra ansatt
til rektor, med tilstrekkelig kapasitet til og kultur for ledelse i alle ledd,
så kommer dette til å bli svært krevende.
Jeg har stor tro på at en lederlinje med en nærmeste leder
som er trygg i rollen og har kapasitet til å utøve relasjonsorientert ledelse vil
være et av de viktigste grepene vi kan ta for å ruste NTNU for de utfordringene
vi står ovenfor som institusjon. En kontinuerlig dialog mellom den ansatte og
nærmeste leder hvor små og dagligdagse utfordringer løses er den beste
forutsetning for å skape et sunt debattklima for de store spørsmål. Bare
gjennom en nærmeste leder som føler at hen er en del av ledelsen og at kan
utøve ledelse innenfor sin delegasjon kan vi ta ned avstanden mellom ansatte og
ledelsen.
Dette vil krever at vi som institusjon legger til rette for
at også fagenhetslederne kan lykkes i sitt virke i form av blant annet tid,
ressurser, systemstøtten og synlighet. Ja, kanskje til og med en invitasjon til
NTNUs årlige ledersamling som i dag er forbeholdt ledere på nivå en til tre.