Evaluering: Dyktige medarbeidere kompenserer for mislykket organisering
«... store utfordringer knyttet til hvem som har beslutningsmyndighet, uklare roller og ansvar, manglende faglig ledelse, høy utskifting av ledere og høy turnover ...»
Agenda Kaupang har gjennomført evalueringen av organiseringen av kommunikasjonsavdelingen på oppdrag fra NTNU.
Formålet med evalueringen er å få innsikt i hvordan den nye organisasjonsmodellen så langt har fungert, som et grunnlag for å gjøre eventuelle endringer og justeringer.
Det er Lars Øystein Eriksen, Christoffer Serck-Hanssen, Andre Løvik og Cecilie Aagestad som har gjennomført evalueringen, med sistnevnte som ansvarlig konsulent. Marit Brochmann er kvalitetssikrer av evalueringen.
I evalueringen har man gått gjennom sentrale dokumenter, gjennomført individuelle intervju, gruppeintervju og en spørreundersøkelse til ledere og ansatte ved kommunikasjonsavdelingen.
Slik beskrives problemene i NTNUs kommunikasjonsavdeling i rapporten som har fått tittel «Evaluering av organisasjonsmodell». Evalueringen er utført av det Oslobaserte konsulentbyrået
Agenda Kaupang. Den kom i stand på bakgrunn av betydelige samarbeidsproblemer i
avdelingen. Universitetsavisa avslørte i august i fjor at et betydelig
antall medarbeidere hadde sluttet ved avdelingen over et begrenset tidsrom.
Både ansatte som sluttet og som
ble værende utrykte misnøye mot en gjennomgripende reorganisering som daværende
kommunikasjonssjef Siv Anniken Røv tok initiativ til høsten 2020. Mellomlederne
ble løst fra sine verv og ordningen med faggrupper ble oppløst. Disse ble etter
hvert erstattet av «lag» Mens faggruppene var utstyrt med faggruppeledere, ble
lagene lederløse. Her var tanken at lagene skulle lede seg selv. Avdelingen ble
matriseorganisert, noe som blant annet innebærer at lederne har personalansvar
men ikke fagansvar for medarbeiderne.
Arbeidsmiljøundersøkelsen ARK
fra 2021 – etter at matrisemodellen ble innført – viste at avdelingen skåret
vesentlig dårlig enn snittet for NTNU.
En tid senere besluttet NTNU-ledelsen
å få utført en ekstern evaluering av organiseringen av avdelingen. Denne
rapporten foreligger nå.
‘Ikke fullt ut tilfredsstillende’
Karakteristikkene i rapporten er
gjennomgående lavmælte i formen, men nokså utvetydige i sine konklusjoner. Den
valgte organisasjonsformen har ikke fungert. At det i det hele tatt har gått
rundt, skyldes kompetansen til medarbeiderne som jobber der, står det å lese:
«De ansatte ved
kommunikasjonsavdelingen vurderes som høyt kompetente innenfor
kommunikasjonsfaget, og dette kompenserer antagelig i den daglige driften for
manglende formaliserte beskrivelser av ansvar og oppgaver. ...I vår gjennomgang
er det til tross for høyt kompetente medarbeidere imidlertid flere forhold som peker
i retning av at effektiviteten i arbeidsprosessene ikke fullt ut er tilfredsstillende.»
«I det samlede materialet for evalueringen
som peker på til dels store utfordringer knyttet til hvem som har
beslutningsmyndighet, uklare roller og ansvar, manglende faglig ledelse, høy
utskifting av ledere og høy turnover er det mye som peker i retning av at
dagens organisering av avdelingen i liten grad legger til rette for en robust
arbeidsform i avdelingen.»
Dette gjør at avdelingen ikke er
godt nok bestykket til å møte forventningene som stilles.
«Våre funn i evalueringen er at
det er manglende strategisk kapasitet til å videreutvikle avdelingen. Dette
tilskrives i stor grad at den operative arbeidsmengden er for stor. Andre peker
på manglende ledelse i en strategisk retning og manglende kommunikasjonsstrategi
som man kan arbeide ut fra.»
Hva bør gjøres?
«På kort sikt mener vi
imidlertid det er grunnlag for å anbefale etablering av klare
ledelsesfunksjoner knyttet til oppgaveledelse. Det er behov for å tydeliggjøre
hvem som har ansvaret for oppgavene, herunder koordinerings- og
beslutningsansvar, og fylle denne rollen med tilstrekkelig myndighet internt og
overfor eksterne.»
Det mest akutte problemet er
fortsatt at så mange slutter.
«Avdelingen har hatt høy
turnover ... Evnen til å håndtere en slik turnover uten at det går ut over de
viktigste oppgavene vil være et tegn på robusthet. Vi har fått innspill, både
fra brukere og fra ansatte i kommunikasjonsavdelingen, på at turnover har gått
ut over oppgaveløsingen.»
Matrise til besvær
Agenda Kaupang dissekerer matrisemodellen
som ble valgt som foretrukken organisasjonsform ved Kommunikasjonsavdelingen.
Modellen levnes lite ære.
«Overordnet virker
lederstrukturen i Kommunikasjonsavdelingen krevende, ved at de fleste lederne
har medarbeidere i ulike lag. Som illustrert i modellen i kap. 2.1 handler
ledelse om å oppnå resultater gjennom påvirkning av andre og andres arbeid.
Dette er noe som utfordres i Kommunikasjonsavdelingen der lederne har personalansvar,
men ikke oppgaveansvar for medarbeiderne ... Resultatene indikerer at det i
dagens organisasjon er lite rom for å utføre endringsorientert ledelse, som er
en av fire lederatferder som bør være til stede i effektive ledergrupper.»
Videre:
«Undersøkelsen viser at det er
et åpenbart behov for å tydeliggjøre beslutningslinjene ikke bare for
medarbeiderne, men også blant lederne.»
«Medarbeiderne opplever uklare beslutningslinjer
og uklarhet knyttet til hvilke beslutninger den enkelte kan ta. Dette utfordrer
også selvledelse i team, som også er et av kriteriene i evalueringen. Vårt
inntrykk er imidlertid at de ansatte i liten grad har innsikt i hva som menes
med selvledelse i team og autonome team.»
Fra Helseplattformen til NTNU
«Utvikling av en
kommunikasjonsstrategi for NTNU er det naturlig å tenke er
kommunikasjonsdirektørens ansvar. Slik vi ser det vil imidlertid den
påtroppende kommunikasjonsdirektøren i begrenset grad ha en ledergruppe og
avdeling med kapasitet tilgjengelig for å ta tak i denne oppgaven.»
Med denne noe dystopiske vurderingen
oppsummerer de eksterne evaluererne nåsituasjonen ved NTNUs
kommunikasjonsavdeling. Nytilsatt
kommunikasjonsdirektør Sigrun Berge Engen tiltrer i sin stilling 2. mai, og
vil ha nok å ta tak i. Engen kommer fra tilsvarende stilling ved
Helseplattformen, og er ventelig vant til tøffe tak.