Ytring
Minneord over Håkon Bleken: -Men størst av alt er gruppen
En takk til Håkon Bleken fra arkitektutdanningen ved NTNU og Fakultet for arkitektur og design.
Form og farge. Håkon Bleken ble førsteamanuensis ved NTH i 1966. Han har formet generasjoner av arkitektstudenter. Her på Nasjonalmuseet for første gang.
Foto: Mimsy Møller
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
«Min far ønsket at jeg skulle bli arkitekt, men
det hadde jeg som er så upraktisk aldri greid, og derfor avbrøt jeg arkitektstudiene.»
Håkon Bleken snudde i døra på hovedbygget i 1949
og ble aldri arkitekt. Det verken han eller NTH visste da, var i hvor stor grad
han skulle komme til å sette preg på arkitektskolen han forlot, og hvordan
arbeidet ved skolen og kollegene i sin tur skulle prege ham som kunstner.
Han satte sitt første synlige spor på Gløshaugen i
1955. Det nye Bergbygget ble innviet dette året og Bleken ble invitert til å
utsmykke inngangspartiet. Siden den gang har den unge Håkon Blekens bergmenn
ønsket generasjoner av studenter velkommen. Han restaurerte sitt eget ungdomsmaleri
i 2004, og uttalte i den anledning til Universitetsavisa at han nok ikke ville
malt det på samme vis nå, men at han absolutt sto inne for det. Til historien
hører det med at han aldri fikk betalt for utsmykkingen.
Noen år etter besluttet NTH å doble antallet studieplasser
ved arkitektutdanningen. Det utløste et behov for nye lærekrefter, og professor
Arne E. Holm ved Institutt for form og farge, og den virtuose professor Arne Korsmo ved Institutt for
byggekunst II startet en omfattende rekruttering av kunstnere
til å bistå med undervisningen. Billedhuggerne
Ramon Isern og Kristoffer Leirdal, samt malerne Gunnar S. Gundersen og Lars
Tiller ble de første.
Håkon Bleken ble ansatt som vitenskapelig
assistent i 1960, og kom da inn som en av byggesteinene i det som med rette kan
kalles en gullalder for arkitektskolen ved NTH i etterkrigstiden. Om sitt eget
møte med miljøet på Gløshaugen sa Bleken: «Jeg fikk til bilder igjen etter at jeg startet å
undervise på Høyskolen. Da begynte jeg å finne meg selv, takket være en
strålende mann som professor Arne E. Holm, som var vår veileder og sjef.» Forløsningen
skjedde gjennom komposisjonsarbeid med kulltegning, som Arne E. Holm hadde
innført som tegneteknikk for studentene, og som etter hvert ble et av Blekens
viktigste kunstneriske medier.
Kunstnerne
på Gløshaugen skulle både undervise i fargelære og komposisjon, men også i
observasjonstegning av gjenstander, figurer og rom. Dette var viktige verktøy
for å trene studentene i utviklingen av sine arkitekturprosjekter, i fasade- og
romkomposisjoner, men også for å gjøre dem i stand til å presentere sitt arbeid
visuelt.
Ramon
Isern tok i 1961 initiativet til etableringen av kunstnerfelleskapet Gruppe 5.
Utover Isern besto gruppen av de nyansatte assistentene Håkon Bleken og Roar
Wold, samt amanuensis Lars Tiller og høyskolelektor Halvdan Ljøsne, alle fire tilknyttet
Institutt for form og farge. Hensikten med etableringen var ifølge Bleken
sammensatt: For det første ønsket de å etablere et utstillingsfellesskap, men
gruppen skulle også arbeide fram pedagogiske metoder for gjensidig kritikk, som
både kunne forbedre dem som lærere og som kunstnere.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Bleken
har med stolthet skildret den pedagogiske tradisjonen han var med på å etablere
sammen med Gruppe 5, og professor Holm. Heller enn å diktere form og tvinge gjennom
uendelige repetisjoner, skulle lærerne lokke studentene fram til en selvstendig
skapende utforskning. Bleken sa selv om dette. «På NTH korrigerte vi ut ifra at
hver enkelt student har en egen personlighet som det gjelder å få bekreftet,
manifestert, få frem. Vi korrigerte hele tiden ut ifra at «sånn og sånn kan du
gjøre, men du kan også gjøre sånn. Du må velge selv».» Denne pedagogiske arven
lever fortsatt ved arkitektskolen, 65 år etter at den ble skapt av kunstnerne.
Som
undervisere i form for arkitektstudenter ble trening på abstrakte komposisjoner
et virkemiddel både for Gruppe 5s kunstneriske produksjon, og for
undervisningen. Gjennom deres fellesutstillinger opplevde både Håkon Bleken og
hans kolleger sitt nasjonale gjennombrudd. I 1965 ble hans første maleri
innkjøpt av Nasjonalgalleriet. I løpet av det neste tiåret etablerte Gruppe 5
seg som noen av de mest toneangivende kunstnerne i landet, og grunnla en egen
skoleretning innenfor malerkunsten. Framveksten av en så innflytelsesrik
kunstnergruppe tilknyttet en arkitektskole er fortsatt enestående i nasjonal
sammenheng. Bleken beskrev selv årene ved NTH som «mine lykkeligste år som
kunstner».
Håkon Bleken klarte aldri å løsrive seg fra figurasjonen. Han arbeidet
i perioder tilnærmet abstrakt, men ifølge ham selv tvang det seg fram et ønske
om gjenkjennelighet i motivene hans. Mens kollegene arbeidet med geometriske
flater ble disse formene i Blekens verk til hans kjente vindusscener - en
motivkrets som han arbeidet med helt til det siste.
Mange av Blekens verk henter også motiver fra arbeidet ved
arkitektskolen. Kulltegningene
«Hemmeligheten» fra 1969 som eies av Riksgalleriet, og «Dommerne» fra 1970 som
eies av Norsk kulturråd, bygger på fotografier Bleken selv tok av studenter på
arkitektavdelingens modelleringssal.
Håkon Bleken fikk etter kort tid opprykk til
amanuensis og fra 1966 førsteamanuensis ved Institutt for form og farge. I
1970 fikk han et kraftig sykdomstilbakefall grunnet en hodeskade fra
studietiden, og måtte oppgi både undervisning og maling. I 1971 mottok han Statens
3-årige arbeidsstipend, noe som muliggjorde permisjon fra undervisning for
kunstnerisk konsentrasjon. Sykdommen gjorde det umulig for ham å arbeide på
store formater, og denne perioden ble preget av et intenst arbeid med
kulltegninger.
Selv om Håkon Bleken fratrådte sin stilling ved
NTH i 1973 for å konsentrere seg om egen praksis, har han stadig latt seg lokke
tilbake for å undervise i tegneteknikker med kull og kritt. Dette ga han alltid
uttrykk for at han satte pris på, og har konsekvent nektet å ta seg betalt for
undervisningen. Hans eneste og gjentakende forutsetning var at: «jeg kommer
ikke før 10, og drar når jeg ikke har mer jeg skulle ha sagt.»
Både kunstnere og arkitekter er selvstendige
skapende mennesker. Mens arkitektene er trent på å gi opp mye av sin autonomi
gjennom teamarbeid, jobber kunstnere oftere alene. På Gløshaugen forsøkte
kunstnere som Håkon Bleken å arbeide som arkitektene, og skapte en kunstnerisk
og pedagogisk utvikling som vi aldri før eller siden har sett i Norge. Arven
lever videre ved NTNUs arkitektutdanning gjennom den pedagogiske metoden som
kunstnerne utviklet gjennom noen unike tiår.
Som den siste representant for en gruppe titaner i
vår arkitektskoles historie holdt Håkon Bleken en kunnskap levende som vi har
kunnet smykke oss med gjennom hans eksempel. Nå er båndet kuttet. Tilbake står
et takknemlig fagfellesskap forankret i en arv og en tradisjon som vi
foreldreløst må bære videre.