Ulik entusiasme for oppstart av fysisk undervisning
Trond Andresen øker kapasiteten på allerede fysiske forelesninger. Arve Hjelseth sier han forholder seg avventende.
Trond Andresen sier han var heldig som lenge før korona var påtenkt hadde et videoarkiv over flere år som kan brukes til å supplere undervisningen.Foto: Kai T. Dragland / NTNU
Fram til nå har førsteamanuensis ved Institutt for teknisk kybernetikk Trond Andresen kjørt fysiske forelesninger i emnet reguleringsteknikk med opp til 50 studenter, en gang i uka. Nå skal han øke det til 138, som er den nåværende makskapasiteten for undervisningsrommet EL5.
- Det er veldig bra og det er noe helt annet å kunne ha kontakt med studentene i en forelesningssal enn over en skjerm i Zoom. Det er så mye mer motiverende og artig for min del også, sier han.
Andresen forteller at så langt har han hatt en gjesteliste der studenter kan skrive seg opp i forkant av forelesninga. Selv om det har vært 50 plasser opplyser han at de ikke alltid har fått fylt opp alle plassene. Han tror det er litt smak og behag hva studentene velger og at mange nok har vent seg til å være hjemme.
- Jeg har prøvd å gjøre det sånn at alle har et godt tilbud. Enten de vil dra på universitetet, eller sitte hjemme.
Årevis med arkivmateriale
I reguleringsteknikk finnes det nå i praksis tre ulike måter man kan få med seg en forelesning. Studentene kan dra på det fysisk, de kan se det direkte på video eller man kan se på opptaket senere.
- Jeg har hørt fra kollegaer at det er arbeidskrevende å lage digitale undervisningsopplegg. Sånn sett har jeg vært heldig som har flere år med opptak fra forelesninger som studentene har tilgang på. Studentene kan velge å se forelesninger fra hvilket som helst år i arkivet, sier han.
Andresen fikk en assistent til å gå igjennom og lage en innholdsfortegnelse over videoene, slik at studenter enkelt kan finne fram i forelesningene.
Etter han dette semesteret fikk undervisning mellom 18-20 på torsdag kveld for første gang, bestemte han seg for å kjøre en slags spørretime i det tidsrommet. Der studentene ser forelesning på egenhånd og kan stille spørsmål. I tillegg går Andresen igjennom gamle eksamensoppgaver.
- Så 100 prosent vanlig fysiske forelesninger blir det ikke dette semesteret uansett, forklarer Andresen.
Vil gjøre det forutsigbart for studenter og ansatte
Førsteamanuensis ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap Arve Hjelseth er enig i at det er mange fordeler ved ansikt til ansikt-forelesninger over digitale. Likevel forholder han seg noe avventende på å starte opp fysisk undervisning.
- Nå har jeg et emne som hovedsakelig er digitalt. Da ser jeg det ikke som nødvendig å skulle endre det på kort varsel.
Han sier det nå er såpass forutsigbart at man kan ende opp med å ha en fysisk forelesning den ene uka, bare for å så måtte sende studentene hjem igjen den neste.
- Om en uke så kan mye ha skjedd. Det er ikke alle studentene som er i Trondheim for øyeblikket en gang. Hvis jeg gir beskjed nå, så kan det komme en student fra en annen del av landet, bare for å finne en situasjon som er like nedstengt som i januar, forteller Hjelseth.
Han syness det er vanskelig å kritisere noen for denne uforutsigbarheten - det er et produkt av tiden vi lever i. Han tror det uansett kommer til å komme et nytt større utbrudd i Trondheim før sommeren og at det er usannsynlig at det vil være mulig å ha et S på campus fram til sommeren.
Hjelseth sier han nå vil avvente fram til påske og ta en ny vurdering da.
- Om situasjonen holder seg stabil kan det være at de siste forelesningene for semesteret blir fysiske. Da vil jeg først være sikker på at det blir forutsigbart.