Berekraft som finansieringsmodell for finansiering av forsking
Ein god kollega sa at dersom samfunnet fekk ein kilowatt for kvar gong ein brukte ordet «berekraft», ville ein kunne avblåse energikrisa ein gong for alle.
Berekraft - den vanskelege praksisen: Den NTNU-tilsette som har prøvd å bestille togbillettar til konferanse, vil fort oppdage at den obligatorisk pålagde reiseavtalepartnaren ikkje vil ha noko som helst med togtrafikk utanlands å gjere, skriv gjesteskribenten.Foto: SJ
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Er dette nok eit døme på omgrep som
vandrar inn i det offentlege ordskiftet med meining og presisjon, men som vert rundslipt
slik at det ikkje lenger har korkje meining, presisjon eller noko som helst
anna att?
Har omgrepet enda opp som ein eigen forretningsmodell for
finansiering av forsking? Eller kanskje som ein rituell premiss i alle søknader
om forskingsmiddel?
Fakta
Øivind Strand
Strand er ein av UA sine gjesteskribentar.
Utdanning: Maskiningeniør frå Telemark Ingeniørhøgskule, vidare Cand Scient og Dr Scient i mekanikk frå Universitetet i Oslo.
Nåverande jobb: Professor i innovasjon ved Institutt for internasjonal forretningsdrift på Økonomifakultetet ved NTNU
Faglege interesser: Mine faglege interesser er innovasjon, entreprenørskap og samarbeid.
Oppteken av: Samspel mellom arbeidsliv, region og akademia, samspel mellom ulike fagfelt og samspel mellom studentar og tilsette i UH-sektoren.
Eg
kom til verda same året som Rachel Carson ga ut boka «Silent Spring», som mange
meiner markerte starten på miljørørsla. Eit tiår seinare skreiv den norske filosofen Arne Næss artikkelen «The Shallow and the Deep, Long-Range Ecology Movement: A
Summary». I dette arbeidet skil han mellom djup og grunn økologi.
Seinare,
i 1984, formulerte han, saman med George Sessions åtte punkt som skulle
definere ei plattform for det som vart kalla djupøkologi. Viktige moment var at
alt liv har verdi i seg sjølv, at dei menneskelege utnyttingane av natur er destruktive
og at økonomisk vekst må avløysast av ei form for likevekt.
Djupøkologien sitt hovudpunkt munnar ut i ein har eit personleg
ansvar for å bidra til nødvendige endringar, direkte eller indirekte, innanfor
demokratiske og fredfylte rammer.
Tre år seinare kom rapporten frå
Brundtland-kommisjonen, «Vår felles framtid». Den sette for alvor omgrepet
berekraft på den politiske agendaen: «En bærekraftig utvikling er en utvikling
som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende
generasjoner skal få dekket sine behov» (sitat henta frå FN-sambandet).
Eit anna poeng i denne rapporten er korleis miljø, sosial
utvikling og økonomi heng saman med ei berekraftig samfunnsutvikling. Desse
prinsippa vert tekne ned frå makronivå til bedriftsnivå av John Elkington. I
boka «Cannibals with a Fork -The Triple Bottom Line for the 21st Century Business»
operasjonaliserer han berekraftsomgrepet til tre dimensjonar: trippel botnlinje
(TBL).
Den sosiale dimensjonen er korleis bedrifta påverkar menneska internt i
bedrifta, i lokalsamfunnet, blant kundane og mellom dei menneska som er
involverte i heile verdikjeda.
Miljødimensjonen
skal tydeleggjere bruk av ressursar, mengde avfall og utslepp til luft, jord og
vatn. Den tradisjonelle bedriftsøkonomiske botnlinja finn vi att som ein del av
den økonomiske dimensjonen.
For fem år sidan trekte Elkington attende heile konseptet med
trippel botnlinje. Han meinte at TBL berre vart nytta til passiv rapportering
og ikkje som reiskap til fundamentale endringar av måten verksemder driv
forretning på. Det faktum at trippel botnlinje er avlyst av opphavsmannen har
gått dei fleste hus forbi.
Trass i dettevert det i næringslivet framleis brukt
store summar på rapportering av trippel botnlinje. Dersom ein tek innover seg
boktittelen om kannibalar som et seg sjølv med gaffel, har vi eit målerisk
bilete av ei utvikling som er relativt lite berekraftig. Men bruk av trippel
botnlinje er altså ikkje nok til å hindre denne formen for kannibalisme.
Eg var på ein akademisk konferanse i ein nordisk hovudstad for
ikkje så lenge sidan. Tema for samlinga var «Walk the talk»; at ein skal gjere
det ein seier. Deltakarane fekk informasjon om at det av omsyn til miljøet
ikkje ville bli trykt eller delt ut papirprogram. I overkant av fem hundre
akademikarar som flaug inn frå alle kantar av Europa måtte sjå langt etter det
vanlege programheftet der parallellsesjonar, kart og foredragstematikk
vanlegvis er å finne.
Eit raskt estimat av storleiken på karbonavtrykket for
persontransport med fly og trykking av konferanseprogram gir som resultat at
ein nok kan få trykt i underkant av 2000 program for same karbonavtrykk som ein
flytur Ålesund - Oslo tur-retur. Dersom dette er døme på korleis akademia
tenkjer om «walk the talk» i retning av ei berekraftig samfunnsutvikling, er
det ein svært lang veg å gå.
Akademia, som skulle vere samfunnet sin kunnskapsbaserte
spydspiss, ser ikkje ut til å ha tatt berekraft særleg alvorleg med tanke på
eigne aktivitetar. Den NTNU-tilsette som har prøvd å bestille togbillettar til
konferanse, vil fort oppdage at den obligatorisk pålagde reiseavtalepartnaren
ikkje vil ha noko som helst med togtrafikk utanlands å gjere.
Det er dessutan litt underleg at det fanst glorete pappterningar
med berekraftsmål på alle campusar mange år før ein fekk kjeldesortering av avfall.
Eg observerte eit lass med slike sorteringsboksar som kom til campus Ålesund først
denne veka!
Kanskje kan eg før pensjonsalderen også få oppleve at institusjonen
med visjon om kunnskap for ei betre verd har system som gjer at det er råd å
finne meir miljøvenlege reisealternativ enn fly, kven veit?
Eg ventar ikkje at alle akademikarar skal satse på
sykkeltransport og kortreist salat. Fly er eit viktig og nødvendig transportmiddel
i mange samanhengar. Men tanken om personleg ansvar synest å vere effektivt
blokkert av frykta for å moralisere. Skal moraliseringsfrykt halde attende innsikt
om det vi veit er det beste av ulike alternativ? Arne Næss sitt perspektiv om
personleg ansvar kan vere nyttig også i dag.
Månaden januar som vi snart gjeng inn i er oppkalla etter den romerske
guden Janus. Denne guden hadde to sett auge, eit som såg mot det som låg
framføre medan det andre paret såg mot det som låg bak. Janus var gud for
endring, eit spesialfelt som høver godt for gudar som kan sjå både bakover og
framover i tida.
No er det kanskje ikkje andre enn ihuga nynorskbrukarar som
vil gje Aasmund Olavsson Vinje status som gud. Men han samlar noko av den same dualiteten
i omgrepet «tvisyn»: Det å kunne sjå båe sider, retta og vranga, det tragiske
og det komiske eller det alvorlege og latterlige på same tid.
No må eg ærleg vedgå at eg ser både det tragiske og det komiske i det å nytte berekraftsargument for å unngå konferanseprogram i papir.
Akademia er i mange samanhengar i ein Janus-posisjon, der ein
har kunnskap og innsikt om mange ulike sider av komplekse problem. Men det fritek
ikkje sektoren frå å bruke slik kunnskap på eigen praksis.
Kanskje er det grunn til skilje mellom grunne og djupe
berekraftsaktivitetar, kanskje også mellom grunn og djup berekraftsforsking?
Ein 2000 år gamal tekst som inneheld ve-rop over blinde
rettleiarar som siler av mygg og svelgjer kamelar kunne ha vore relevant om den
ikkje var så moraliserande.