Ytring
Hva skal vi med Berg-Hansen?
Oddveig Storstad og Jørgen Klein forteller her om sine dårlige erfaringer med Berg-Hansen.
Berg-Hansen har en totalt manglede forståelse av hva jobb i servicenæringen innebærer.
Foto: Norwegian
En relativ enkel jobbreise til Rogaland som inkluderer fly, hotellovernatting og leiebil, kan skape i overkant mye irritasjon. Ikke reisen i seg selv, men det å måtte forholde seg til reisebyrået Berg-Hansen som NTNU har en såkalt rammeavtale med. Men det kan bli verre – det hender jo man skal utenfor landes grenser også.
Det føles unektelig veldig bakstreversk å skulle måtte bruke et reisebyrå i 2022, men som NTNU-ansatt skal man altså det. Vi er fullt i stand til å google oss fram til både flybilletter, hotell og leiebil, og få av oss ønsker å tappe reisebudsjettet på våre prosjekter med bussenes class, luksuriøse hotellovernattinger og en altfor stor og sprek BMW. Det vi derimot er tjent med er at bestilling og gjennomføring av jobbreiser er effektivt og uten unødvendig prakk. Vi erfarer dessverre at Berg-Hansen hverken er billigere eller mer effektivt, snarere tvert imot.
Tok seg betalt for ingenting
La oss ta noen få egenopplevde erfaringer, og la oss begynne med den allerede omtalte turen til Rogaland. Jeg (OS) skal fly til Sola og ta ut en leiebil fordi jeg skal noen mil utenfor Stavanger for å gjennomføre datainnsamling. Jeg vet at NTNU har avtale med AVIS, men når jeg søker på Berg-Hansen kommer det ikke opp en eneste leiebil i det aktuelle tidsrommet – hverken fra AVIS eller noen andre. Jeg søker på avis.no og får flere treff, men jeg skal jo bruke Berg-Hansen så jeg kan vel ikke bare bestille fra avis.no, tenker jeg der jeg sitter og bruker unødvendig mye tid på en veldig enkel oppgave. Jeg sender så en mail til Berg-Hansen for å få hjelp. Får straks tilbake et automatisk svar om at det er hyggelig at jeg tok kontakt og at de skal svare så fort som mulig. Berg-Hansen og jeg har åpenbart helt ulik forståelse av hva så snart som mulig innebærer, jeg hører nemlig ikke noe mer fra dem. Etter noen dager ringer jeg Berg-Hansen – jeg trenger fortsatt den leiebilen – og får til svar at de mangler folk og har mer enn 300 ubesvarte eposter liggende. Jeg burde ha ringt dem i stedet for å sende mail får jeg vite. Men under over alle undre, de kan hjelpe meg! Riktignok finner de ikke en bil fra AVIS, men fra Hertz. For meg kommer det på ett ut. Jeg har ikke noe nært forhold til bilutleieselskaper uansett og tenker at når Berg-Hansen som er NTNUs reisebyrå gir meg en bil fra Hertz så er det greit.
Turen gikk greit og jeg var fornøyd med datainnsamlingen, men det oppleves unektelig litt rart å motta en epost fra Berg-Hansen etter hjemkomsten med en kvittering på kr 34,72 for «selvreservasjon hotell innland» trukket fra mitt kredittkort. Hvorfor i all verden skal Berg-Hansen ha penger for at jeg selv har bestilt hotellovernatting? De har jo ikke løftet en finger! Det er ikke mange kronene, men det summerer seg til store beløp for Berg-Hansen og det er nok et bilag jeg må huske på å lagre og legge ved reiseregninga. Altså mer prakk for ingenting – snarere tvert imot!
Booket hjemreise via et land med borgerkrig
Men Berg-Hansen skal ha penger for mer. I desember 2021 skulle jeg (JK) på tjenestereise til Zambia. På vei hjem havnet jeg i et skikkelig uføre da omikronutbruddet i Sør-Afrika førte til at flyet fra Zambia ble kansellert to timer før avgang. Jeg sto da ganske rådvill på flyplassen i Lusaka og prøvde å få kontakt med Berg-Hansen. Det ikke var mulig å ringe ut for meg på vanlig mobiltelefonlinje (med norsk sim-kort) og jeg kunne heller ikke ta imot anrop utenfra. Dette er et vanlig problem og gjaldt alle i mitt reisefølge. Jeg ga beskjed om dette på e-mail til Berg-Hansen og presiserte at vi enten måtte kommunisere via SMS eller-email da jeg ikke kunne motta anrop eller ringe ut. En annen mulighet var å bruke internettbaserte tjenester som facetime, messenger e.l. Jeg hadde tilgang til internett på flyplassen og kommuniserte med mange hjemme i Norge, men Berg-Hansen var totalt utilgjengelige. Etter mange timer fikk jeg en mail om at de hadde booket ny hjemreise for meg via Addis Abeba. Det kan jo høres vel og bra ut, men på det tidspunktet var det full borgerkrig i Etiopia og UD frarådet alle reiser dit, inkludert mellomlandinger. Dette hadde jeg allerede forklart til Berg-Hansen på tur ned, da de også den gangen foreslo den ruten for meg. For å gjøre en lang historie kort endte det med at Berg-Hansen ga opp å finne tur til meg og jeg måtte finne og booke hele hjemreisen selv fra et hotellrom i Lusaka med diverse selskaper og på ulike plattformer (en reise som tok tre døgn fra Zambia via Malawi, Tanzania, Tyrkia og til Norge, men det er en annen historie).
Vel hjemme og etter et ukelangt ufrivillig opphold på korona-hotell på Gardermoen kom det regning fra Berg-Hansen på 625 kr for henvendelse 24 timers vakt og reservasjon av fly. Det betyr at jeg måtte betale gebyr for flyet de hadde booket via Addis Abeba, men som ikke kunne brukes på grunn av UDs reiseråd. I senere korrespondanse med Berg-Hansen påpekte jeg det noe urimelige i at jeg ble belastet servicehonorar for totalt manglende service og bookinggebyr for en reise som ikke kunne brukes. Jeg fikk da til svar: Når det gjelder reiseråd fra UD er du selv ansvarlig for å sjekke hvilke innreiseregler som gjelder for landet du skal reise til, men om du trenger hjelp sjekker vi gjerne dette på forespørsel for deg. Dette god-dag-mann-økseskaft-svaret vitner om både frekkhetens nådegave og totalt manglede forståelse av hva jobb i servicenæringen innebærer. Men slik kan man oppføre seg når man har en i overkant gunstig rammeavtale med NTNU og ikke trenger å bekymre seg for kundetilfredshet. Vi ansatte må jo bruke Berg-Hansen uansett hvor dårlig produkt de leverer.
Vi tenker at NTNU snarest må finne ut om de er tjent med denne rammeavtalen som stort sett gjør alle reiser dyrere, skaffer masse merarbeid for oss ansatte og er totalt ubrukelig når det oppstår en krisesituasjon.