Vi kan nøkternt konstatere at Hamas har nådd sine mål
For 29 år siden fulgte jeg Birzeit-universitetets fungerende rektor til en adresse i Jerusalem. Israel hadde gjort boligen hans om til et ‘museum for gjenforening og vennskap’ og han kom på overraskelsesbesøk. Det gikk ikke så bra.
Baramkis hus, tegnet av Andoni Baramki, ble overtatt av IDF i 1948 og brukt som militær grensepost i 19 år. Deretter ble det konfertert til museum for vennskap og forsoning. I dag heter det Museum of the Seam.Foto: ukjent
Gabriel Baramki ledet utviklingen
av Birzeit University fra et college som tilbød toårig høyskoleutdanning til å
bli et fullblods universitet. Birzeit er palestinernes universitet på
Vestbredden, det eneste i sitt slag som maktet å tilby høyere utdanning til den
palestinske befolkningen der.
Gabriels far, arkitekten Andoni
Baramki, tegnet familieboligen hvor han vokste opp. Huset, en vakker toetasjers
bygning gjort av stein, havnet bokstavelig talt midt i skuddlinjen i 1948, og
Baramki senior tok med seg familien og flyktet til Gaza. Huset ble tatt i bruk
av den israelske hæren som eneste grensepost mellom det muslimske øst og
jødiske vest i Jerusalem - «The Tourjeman Post. Vinduene mot øst ble murt igjen
og utstyrt med smale gliper som skyteskår.
Gabriel var 17 år da Nakba
rammet hans familie, og han studerte ved Universitetet i Beirut. Han kom aldri
tilbake.
Etter seksdagerskrigen i 1967 ble
resten av Jerusalem innlemmet i staten Israel, og Baramki senior forlangte å få
huset tilbake. Det fikk han ikke – som «absentee» skyldte Israel ham ingenting,
han hadde forlatt huset sitt frivillig, hadde han ikke?
Siden ble huset gjort om til «The
Tourjeman Museum» opprettet til vennskapets og forsoningens pris. I 1999 ble
det døpt om til Museum on the Seam.
En aprildag i 1994 fulgte jeg
Gabriel Baramki til familieboligen hans. Jeg var på reportasjereise til
Birzeit. Planen var å ta bilder av ham utenfor. Da vi sto der besluttet han på
impuls å gå inn, med UA på slep. Det ble et selsomt besøk.
Museumsbestyrerens holdning gikk
fra forstilt vennlighet gjennom en trappestige av økende ubehag til nær panikk.
Det toppet seg da han forsøkte å prakke på Baramki en håndfull brosjyrer som
lovpriste forsoningen – samtlige i kun hebraisk versjon. Ingen forsoning på
arabisk.
Jeg fulgte ham hele den dagen,
slik vi fulgte andre palestinske akademikere andre dager, til og fra Vestbredden.
Da, for nær 30 år siden, bivånte vi de samme hendelsene om og om igjen: Som
palestiner var Baramkis bil utstyrt med bilskilt med fargekoder som forteller
soldatene ved veipostene at her kom en av dem kjørende. Noen titalls meter
foran passeringen kjørte han opp på veiskulderen, forklarte at det var best å
vente på å bli vinket fram for ellers kunne soldatene bli provoserte. Så vi sto
der og ventet mens biler merket med israelske skilt passerte, til det behaget soldaten
å vinke.
Lavintensitets diskriminering og
trakassering, i beste fall. Skriking og geværpiper opp i ansiktene, fingre på
avtrekkerne, om man tar til motmæle.
Om man går inn på hjemmesiden
til Museum
on the Seam, er det ingen referanse i byggets historikk til familien
Baramki som bodde der, til palestineren Andony Baramki, som tegnet bygget. Symbolikken er grell
i sin overtydelighet: Det er ingen plass for palestinere i Israels selvframstilling.
Hamas’ framferd den 8. oktober
er grotesk. De som kaller dem dyr, har sine ord i behold. Hvordan går det til at mennesker begynner å opptre dyrisk? Historien om Baramkis hus bibringer en flik
av forklaringen. Nøkkelen til det huset, som familien aldri fikk tilbake, er også en
nøkkel til fortellingen om et folk som er kollektivt brutalisert gjennom
generasjoner.
I dag kan man nøkternt
konstatere at Hamas har nådd sine mål. Hensikten med angrepet den 8. oktober synes å ha
vært å drepe og kidnappe et stort antall jøder; punktere tilnærmingen
mellom Israel og Saudi-Arabia, samt oute IDF som en nådeløs militærmakt. Check,
check, check.
Gabriel Baramki døde i 2012. Han slapp å være øyevitne til det som for omverdenen fortoner seg som et sluttspill mellom israelere og palestinere.