Haugstad har pendlet for dobbelt så mye som forespeilet
NTNU lovte å ta reiseregningen for direktøren for organisasjon og infrastruktur. Det har endt opp med å koste mye mer enn planlagt.
Bjørn Haugstad sier det ikke er noe uvanlig i hans reisevaner, utover det at han må ha noen flere reiser enn de aller fleste ved NTNU.
Foto: Benedikt Erikstad Javorovic
Da direktør for organisasjon og infrastruktur ved NTNU, Bjørn Haugstad ble ansatt var del av avtalen at universitetet dekket utgiftene knyttet til pendling mellom Oslo, der Haugstad er bosat, og Trondheim. NTNU anslo da at det ville koste 80 000 kroner.
Ifølge et oppslag i Khrono endte regningen for 2022 på det dobbelte. Fra Haugstad tiltrådte stillingen i midten av februar 2022 og til kalenderårets slutt ble det levert reiseregninger for pendling på til sammen 176.305 kroner og 63 øre, viser tallene Khrono har fått.Om man antar tallene er representative blir det nærmere 200 000 kroner for et fullt år.
Avisa skriver også at av de totalt 74 turene til eller fra Trondheim ble åtte gjennomført med tog, resten med fly. Rundt 38.000 kroner av det totale beløpet har også blitt brukt på drosje. Hovedsakelig mellom Værnes og Trondheim.
- Min reisevirksomhet er som planlagt
Bjørn Haugstad sier til Universitetsavisa han ikke opplever at det er noe nevneverdig nyhetsverdi i de tallene som legges fram.
- Min reisevirksomhet er akkurat som planlagt da jeg ble ansatt og skjer under de samme premissene som forelå da. Jeg pendler ukentlig mellom Oslo og Trondheim. Det er nok ikke alle ved NTNU som reiser så ofte, men det er ikke sånn at jeg reiser unormalt dyrt. Det er på ingen måte uvanlig å benytte flytaxi. Det gjør at jeg sparer tid, som brukes på møter for og på NTNU, forklarer Haugstad.
Han sier den halvtimen han sparer på å ta taxi fra Værnes koster cirka 200 kroner hver gang sammenlignet med å ta alternativ som flybuss. Dette mener Haugstad ikke er mye, sammenlignet med hva det da koster å gjennomføre de møtene han må delta på som NTNU-direktør, med tanke på hvor mange som deltar der.
- Jeg tar så lite fly som mulig
- Anne Borg hadde nettopp et innlegg i UA der hun nok en gang bedyret viktigheten av å velge miljøvennlig, heller enn å fly. Burde du, som leder, gå fram som et eksempel her?
- Det er en klar policy fra NTNU om å ta så lite fly som mulig. Sånn det er nå, så tar jeg så lite fly som mulig. Det kan være behagelig å ta tog. Samtidig er å gjennomføre digitale møter på toget en blandet opplevelse, også for medpassasjerer. Den mengden reiser jeg må gjennomføre og det antallet møter jeg må delta på, gjør at det for det meste ikke blir praktisk mulig, svarer Haugstad.
- Hvorfor har pendlerregningen din så langt blitt dobbelt så stor som forespeilet?
- Det må noen andre svare for. Jeg gjorde ikke det anslaget NTNU kom med da jeg ble ansatt. Det kan nevnes at flyprisene etter pandemien har gått betydelig opp. Den type anslag har nok mange rundt omkring måttet revidere, sier Haugstad.
Rektor: - Stoler på at han gjør samme vurdering som andre
Til Khrono svarer også Anne Borg at flyprisene har blitt betydelig dyrere enn forespeilet. På spørsmål om NTNU vil legge føringer på Haugstads reisevirksomhet i sammenheng med retningslinjer for miljøansvarlige reiser, svarer hun følgende:
- Dette er noe jeg diskuterer med Haugstad. Han vet hvilke avtaler og retningslinjer vi har. Og så er jeg opptatt av at han har en god arbeidsdag, og en god arbeidsuke. Han er en veldig viktig ressurs for oss, og jeg stoler på at han gjør den samme vurderingen som alle andre gjør i forbindelse med reiser.