Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Direktør Bjørn Haugstad prøver
seg med å vektlegge
seks tall om lærerutdanninga i et tilsvar til min ytring om siste styremøte. I
utgangspunktet ville jeg trodd at seks umotiverte tall er for smalt og konkret
for en offentlig debatt, men jeg stoler på at Haugstad er i en bedre posisjon
enn meg til å vurdere hva som er av interesse for NTNU-felleskapet. Han kunne
spurt meg på annen måte hvis han mente det var formålstjenlig.
Jeg diskuterer tall med glede! Tall
lyver ikke. De reflekterer realiteter. Men skal vi kunne trekke ut kunnskap fra
tall, så må de som kjent tolkes i riktig kontekst, og skal vi trekke noe
generell kunnskap kreves en empirisk metodikk.
Jeg nøyer meg med et forsøk på tolkning
i kontekst. Dette er den nære utdanningshistorien. Teksten kan leses uavhengig
av den pågående debatten. Jeg understreker at ytringsformatet gjør teksten
knapp og med en formålstjenlig utvelgelse av tema. Haugstad har selv vært sentral
i denne historien og det ville vært interessant å få høre hans beskrivelse på
et tidspunkt.
Deretter sier jeg noe om risiko før
den etablerte konteksten brukes til å tolke Haugstads tall.
Om betydninga til lærerutdanninga
Forskningen er klar på at læreren
og familien er de viktigste faktorene for elevers læring. Elevenes læring i
skolen har stor betydning senere i livet. Kompetansen (se for eksempel Kompetansebehovsutvalget for definisjon av kompetanse) er
viktig for hvor godt forberedt de er til høyere utdanning, deres bidrag i
arbeids- og samfunnsliv og livskvalitet.
Hvordan samfunnet bygger lærernes
kompetanse er derfor helt sentralt for samfunnsutviklingen. Den største
investeringen i lærernes kompetanse er i lærerutdanninga. Mange kaller derfor
lærerutdanning for «alle utdanningers mor».
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Solbergregjeringen (2013-2021)
Solbegerregjeringen kom med en
ambisiøs utdanningspolitikk som i utstrakt grad brukte ordet «kvalitet».
Torbjørn Røe Isaksen ble kunnskapsminister og Bjørn Haugstad ble en aktiv og
synlig statssekretær. De vektla lærernes kompetanse og mye av politikken
sentrerte rundt det. Dette er godt forankret i forskningslitteraturen.
1. Det ble betydelig økt satsing på
videreutdanning av lærere. Det ble innført krav om en viss
fordypning i noen skolefag i form av studiepoeng, og de som ikke oppfylte dette
innen 2025 ville miste lærerkompetansen (den såkalte «avskiltingen»). Dette ga
et sterkt insentiv til å ta videreutdanning. Man innført også en lærerspesialistordning
på masternivå med formål å heve læreryrkets status og styrke
profesjonsfellesskapet i skolen. Videre ble det innført en
etterutdanningsordning for skolene.
Alle disse EVU-tiltakene ble
motivert med et «dobbelt formål» definert som styrking av både skolene og
lærerutdanningene. Der var derfor et krav om at det var lærerutdanningene som
skulle gjennomføre, og det skulle på noe vis være positivt for kvaliteten på den
ordinære lærerutdanninga.
2. Det kom masterkrav
for nye lærere, med et par små unntak. De to store grunnskolelærerutdanningene
(GLU) økte fra 4 til 5 år med første opptak i 2017.
En spesiell sak med GLU-reformen var
at regjeringen ikke ville bidra med forutsigbarhet for finansieringen til tross
for at finansiering er av avgjørende betydning for hvordan studieprogram
utformes.
Videre ble karakterkravet for
opptak til både GLU og lektorutdanninga 8-13 skjerpet i 2016.
3. GLU-reformen krevde en
tydeligere forskningsorientering. Regjeringen bidro til dette med
øremerkete stipendiatstillinger, nytt forskningsprogram i Forskningsrådet, og
mere.
4. Masterkrav for opptak ble
innført for den ettårige praktisk-pedagogiske utdanninga (PPU) fra 2019.
5. For 20 år siden ble det
opprettet en rekke nasjonale sentre som skal bidra til å styrke
kvaliteten til barnehagen og grunnopplæringa. De ble plassert på ulike
UH-institusjoner, men det var Utdanningsdirektoratet som hadde det faglige
ansvaret. De bestemte blant annet at sentrene ikke fikk bruke midler til egen
forskning, til tross for at det er tolkning av forskning de skal formidle. Det
faglige ansvaret ble overført til vertsinstitusjonen fra 2018 for å styrke det
faglige nivået.
6. I tillegg var det flere andre
satsninger som det fulgte finansiering med, for eksempel pålegg om å
opprette universitetsskolesamarbeid.
Alle disse endringene ble vedtatt før
Isaksen og Haugstad forlot Kunnskapsdepartementet i 2018.
Implementering på NTNU (2013-2021)
NTNU og HiST fulgte opp
regjeringens politikk, og med stor entusiasme vil jeg påstå.
På NTNU er det mange fakulteter og
institutter som er involvert i lærerutdanning. Det ble gjennomført en lang
rekke utredninger for hvordan implementere reformene på best mulig måte, både
med utgangspunkt i reformene og NTNU-fusjonen. Det var mange som ønsket å bidra
mere enn de fikk mulighet til, heldigvis. I all hovedsak endte man opp med å
følge gammel arbeidsdeling. De nasjonale sentrene Matematikksenteret og
Skrivesenteret ble lagt til ILU.
NTNU fikk, så vidt jeg klarer å
skjønne, en økende andel av EVU-markedet.
Jeg mener NTNU skal være stolt over
å ha utviklet lærerutdanninger med god kvalitet i hele bredden av studier og
tilbud og med god forskningsforankring. NTNU er i dag institusjonen med det
mest fullverdige tilbudet for lærerutdanning til hele grunnutdanninga
(grunnskoler og videregående skoler), og det synes som at NTNU har den mest
attraktive lærerutdanninga i landet både for studenter og vitenskapelige
ansatte.
Støreregjeringen (2021- )
Støreregjeringen prioriterer høyere
utdanning og forskning lavere enn tidligere samtidig som institusjonene utenfor
de store byene relativt sett prioriteres opp.
Hurdalsplattformen varsler
reversering av en rekke av reformene i lærerutdanninga. Mye av dette er gjennomført,
inkludert avvikling av «avskiltingsregelen» og avslutning av lærerspesialistordningen.
Omfanget av EVU rettet mot skoleverket er redusert.
I tillegg har interessen for
lærerutdanning falt i denne perioden, en trend som startet med pandemien.
Regjeringen reduserte opptakskravene første året i tråd med Hurdalsplattformen
og aksepterer nå at institusjonene fjerner dem helt. Regjeringen har laget en rekrutteringsstrategi som ligner på tidligere strategier
og så langt ser den ikke ut til å ha noen effekt.
Implementering på NTNU (2021- )
Det er lite å implementere, men en
nedgang i blant annet EVU som må håndteres. Fallende søkertall til
lærerutdanningene reduserer i første omgang opptakskravene og har nå ført til
at de fleste femårige studiene, både for trinn 1-7, 5-10 og 8-13, er blitt åpne
uten andre krav enn kvalifikasjonskravene.
Til tross for denne situasjonen er
det er etter mitt skjønn gledelig at NTNU ikke blir med på å senke
opptakskravene ut over det Støreregjeringen gjennomførte i sitt første år. NTNU er neste høst eneste
institusjon som opprettholder karakterkrav.
Om politisk risiko
Som statlig universitet påvirker politiske
beslutninger oss direkte. Noen utdanninger er sterkere politisk styrt enn andre,
spesielt profesjonsutdanninger rettet mot offentlig sektor. Disse utdanningene
blir brukt som instrument for å oppnå flere politiske mål enn det som er
tilfellet for mer generiske utdanninger og utdanninger rettet mot privat
sektor.
I tillegg er det politikk som
styrer arbeidsbetingelsene til de offentlige profesjonene. Dette forsterker den
politiske risikoen. Rektor Klaus Moen argumenterer for at situasjonen nå for helse-,
omsorgs- og lærerprofesjonene ikke er en utdanningskrise, men at yrket ikke
frister.
Sannsynligvis har lærerutdanninga vært sterkest politisk styrt. De er utsatt for større politisk risiko enn andre.
Solbergregjeringens reformer førte til en vekst i lærerutdanningsmiljøene som i
nasjonal sammenheng kanskje var i overkant store. Støreregjeringens poltikk går
i motsatt retning.
Det er behov for en refleksjon om
hvordan universitetene skal forholde seg til risiko generelt og kanskje
politisk risiko spesielt. Dette er blitt mer krevende enn tidligere både fordi
Solbergregjeringen reduserte muligheten til ha egne avsetninger og muligheten
til å bruke midlertidige løsninger og fordi Støreregjeringen reduserer
bevilgningene.
Om tallene til Haugstad
Haugstad presenterte fire tall om
ILU i styremøtet 29.10, to fra 2017 og to fra 2023. Han bruker disse til å indikere
konklusjoner ved bruk av antydningenes kunst. I ytringen i Universitetsavisa hevder han å gjenta tallene fra
styremøtet, men utvider uten forklaring med to nye tall, begge for 2021. Det er
en fint fordi flere tall gir potensiale for mere kunnskap. Det er også fint i
og med at han direkte utfordrer meg.
Først om årsverk. Haugstad oppgir
ikke kilde, men referer til «årsverk ansatt på grunnbevilgningen». Jeg vet ikke
hvordan årsverk klassifiseres i ulike kategorier, men Haugstads tall gjenfinnes
i Databasen for høyere utdanning (DBH). Årsverk i DBH er basert på
stillingsprosenter per 1. oktober. Det viser seg at for ILU utgjør årsverk på
grunnbevilgningen samtlige årsverk i 2017 og 98% av årsverkene i 2023. Det er
altså essensielt sett snakk om samtlige årsverk.
Totalt antall årsverk økte med 131
fra 2017 til 2021. Det skyldes reformene til Solbergregjeringen fordi de var
finansiert. Hvor mye hvert element betyr kan ikke beregnes eksakt fordi NTNU har rammestyring.
Jeg gjør likevel et forsøk på å
tallfeste de ulike elementene og refererer til nummereringen i
kontekstbeskrivelsen over. Mitt anslag er at punkt 1 utgjør om lag 25-35
årsverk, punkt 2 25-30 årsverk, punkt 3 10-20 årsverk (det er 18 flere
stipendiatårsverk i 2021 enn i 2017), punkt 4 null, punkt 5 25-35 årsverk og
punkt 6 om lag 5-8 årsverk. Til sammen blir dette i området 110 årsverk.
Så mister man noe når man baserer
seg på få observasjoner fordi hvert tall fra virkeligheten inkluderer
tilfeldigheter. Det var noe kaotisk på NTNU etter etableringen av nye enheter
etter fusjonen i 2017. Når regninga skulle gjøres opp for ILU viste regnskapet
et overskudd på 28 millioner kroner. Antall årsverk i 2017 var altså
20-30 årsverk under det som inntektene skulle tilsi.
Dermed er veksten på 131 forklart,
dog med røffe anslag. Dette er selvsagt en selvfølgelighet når økonomien er i
balanse. Det er inntekter som styrer tilsettinger.
Forklaringen som Haugstad etterspør
er altså politikken han selv var med på å utforme som statssekretær.
Hva som forklarer underskudd og
vekst fra 2021 til 2023 (vekst fra 408 til 413 årsverk) må andre forklare. Jeg
registrerer at verken Haugstad eller andre vil si noe om dette.
Når det gjelder studenter, så er
det studiepoengproduksjon som er den største variable faktoren som påvirker et
institutts inntekter. For ILU økte den med 13,5% fra 2017 til 2021, og sank
deretter med 4,5% til 2023. Dette inkluderer videreutdanning og noen kan
kanskje skille det ut fra totaltallene.
Haugstad er opptatt av antall studenter
som møter til studiestart. Det er viktig fordi, tolket riktig, gir de en god indikasjon
på studiepoengproduksjon fram i tid.
Fra 2017 til 2021 falt antall
studenter møtt fra 1095 til 795. 210 av disse er fall for det ettårige PPU
(punkt 4 over). Opptaket på toårig masterutdanning falt med 55 studenter. Dette
var forventet fordi GLU kom på masternivå og dette programmet var derfor
revidert og effektivisert fra 2020 for å overføre undervisningskrefter til nye
GLU. Også fra 2021 til 2023 er det disse to programmene som hadde brorparten av
reduksjon.
Forklaringen på lavere
studentopptak er altså igjen Solbergregjeringens politikk.
Debatten nå handler om
økonomistyring og oppsigelser, og da er det selvsagt av vesentlig betydning om
reduksjonen i studenter møtt til studiestart kommer på ett-årige program (PPU)
eller femårige program (GLU).
Nærmere om overgangen fra fireårig
GLU til master
Det kan være mange relevante lærdommer
fra reformen av grunnskolelærerutdanninga (GLU). Dette er en stor utdanning med
285 uteksaminerte masterkandidater i 2022 og over 300 i 2024. Det er ikke her plass
til å gå grundig inn i prosessene og vurderingene på NTNU, men siden Haugstad
synes spesielt interessert i dette tar jeg gjerne en prat der jeg kan gi referanser til skriftlige kilder.
NTNU-styret vedtok studiemodellen
høsten 2016 etter grundig forarbeider fra daværende Fakultet for lærer- og
tolkeutdanning. Det ble vedtatt en krevende modell, i tråd med den nye forskriften, med 11 masterspesialiseringer i
hvert av de to programmene der studentene velger retning i god tid før de to
siste årene på studiet. Slik jeg har forstått det la man «standard»
finansiering til grunn.
Det var protester fra hele sektoren
i mange runder på at finansieringen var ukjent, også fra samtlige rektorer med GLU. Solbergregjeringen påla institusjonene en betydelig
politisk risiko.
Bevilgningen ble klar oppunder jul
et drøyt halvår før oppstart. Forarbeidet må starte mye tidligere. Haugstad velger
å ikke tro på meg når jeg hevder at NTNUs vurderinger var basert på realiteter
og økonomisk bærekraft, men vektlegger heller sin referanse «mitt inntrykk slik
man har hørt det». Jeg håper ikke dette er et generelt uttrykk for hvordan en
direktør forholder seg til kolleger som ytrer seg kritisk. Jeg anbefaler sakspapirer
til instituttstyret til ILU
fra april 2020 til februar 2022 for vurderingene som ble gjort. Når det viste
seg at finansieringen per student per år ble lavere på det nye femårige
masterprogrammet enn det gamle fireårige bachelorgrammet, altså betydelig
lavere enn NTNU-styret la til grunn i sitt vedtak i 2016, ble det nødvendig med
umiddelbar omstilling. Ett opptak til PPU ble stoppet for å frigjøre
undervisningskrefter og en rekke utredninger for å redusere
undervisningsomfanget startet.
Avslutning
Mitt engasjement er knyttet til Rektors ansvarsfraskrivelse for
masseoppsigelser.
Selvsagt må virksomheten tilpasse seg endringer i rammevilkårene og oppsigelser
kan ikke utelukkes, men det må være basert på kunnskap og argumenter. I
tilfellet ILU er det en «pekelek» der Rektor først pekes på SU-fakultetet, som
i sin tur peker på ILU.
Hvis årsaken til økonomiske
problemer på et institutt er knyttet til politisk risiko sier statsråden at Rektor skal se
hele virksomheten i sammenheng.
Hvis årsaken er knyttet til svake lederbeslutninger kan ikke styrer fraskrive
seg ansvar fordi det er de som tilsetter lederne og har kontrollansvar. Dette er
uavhengig av om det gjelder forhold langt tilbake i tid eller nært i tid. Hvis
årsaken er forutgående press fra Rektor om å bruke mere penger, som mye
tyder på skjedde i 2021 og 2022, så er Rektors atferd en del av problemet.
I juni påla styret Rektor å gi dem
en redegjørelse. Den blir levert i januar. Rektor trenger over et halvt år for
å gjennomføre en analyse som allerede burde vært gjort i en organisasjon der den
økonomiske analysekompetansen er sentralisert til økonomiavdelinga.
I denne situasjonen er oppførselen
til Haugstad besynderlig. Han svarer ikke på uklarheter han selv skaper, men
velger heller å dra fram nye halvkvedete momenter i en slags antydningens
kunst. Dette ser ut til å være en generelt
valgt stil. Jeg
tviler på at det er en akademisk institusjon verdig.
Jeg leser rektor Grandes siste ytring som at oppsigelser avventes
i påvente av relevante analyser. Takk for det. La oss som en
kunnskapsorganisasjon gjøre kunnskapsbaserte beslutninger!