Minneord om designeren Bruno Oldani

NTNU-logoens far døde 9. mai 2021. Han ble 85 år.

Bruno Oldani til venstre. Bildet er fra arbeidet med NTNUs profilmanual.
Publisert

Bruno Oldani var kanskje mest kjent for å ha designet den grafiske profilen til Vinter-OL i Lillehammer, men for oss i NTNU er han NTNU-logoens far. Oldanis logoforslag var egentlig ikke vinnerforslaget, det ble ikke kåret vinner, men man besluttet å bruke Oldanis forslag.

NTNUs logo er elsket og hatet, akkurat slik en god logo skal være. Noen kaller den «vaskemaskinen», Oldani sa selv at det ikke finnes noe fasitsvar på hvordan den skal tolkes. I den opprinnelige profilmanualen kan man lese følgende: «Emblemet er et abstrakt symbol uten noe umiddelbart meningsinnhold. Kombinasjonen av buede og rette linjer, kvadrat og sirkel, er ment å gi assosiasjoner til både teknologi og humaniora - uten å framheve det ene på bekostning av det andre - og antyder dermed et samspill mellom fagene innenfor NTNU.»

Det er ingen tvil om at NTNUs logo skiller seg ut. I mengden av klassisk-orienterte universitetslogoer gjerne med en innfløkt illustrasjon og noe tekst på latin, valgte Oldani å se framover og brukte et modernistisk uttrykk.

Bruno Oldani kom til Norge i 1958 etter designerutdannelse ved kunsthåndverksskolen i Zürich. Han var professor i grafisk design og illustrasjon ved Statens håndverks- og kunstindustriskole 1988–1994. Oldani mottok Designprisen for bokdesign, Jacob-prisen i 1991. For firmalogo og grafisk profil for HÅG (1978) fikk han Norsk Designråds klassikerpris 2000 og han fikk Grafill/Visuelts Klassikerpris i 2003. Han ble hedret ved den internasjonale designkongressen i Mexico i 2003. I 2006 hadde han en separatutstilling med over 270 arbeider i ddd-Gallery i Japan. Han ble tildelt Norsk kulturråds ærespris i 2006.

I forbindelse med NTNUs 100-års jubileum i 2010 sa Oldani til Universitetsavisa:

«Etter femten år med lenkeblå NTNU-logo er både navn og bumerke kjent for de fleste.

- Ja de har den jo fortsatt, sier Oldani muntert.

- Funker den?

- Mja, jeg tror det, sier Oldani, som mimrer tilbake til nittitallet. Rett før laget han frimerker til OL på Lillehammer og sprang inn til en andreplass i fakkelstafetten. Rett etter kom den grafiske profilen til flytoget, med røde, grønne og gule knagger i kupeene.

Selv liker han skrevne logoer hvor navnet står med bokstaver, som Jordan og Tono, som han har laget selv, og Phillips og Sony. NTNU-logoen har han ikke tenkt på på lenge.»

Ved forrige oppdatering av NTNUs grafiske profil snakket vi med han, for å få hans «velsignelse» på noen justeringer. Han var veldig hyggelig og imøtekommende og han fortalte at hans hjerte banket fortsatt litt ekstra for NTNU-logoen.

Vi mener NTNU-logoen er et glitrende eksempel på god form som vil stå seg i lang tid. Bruno Oldanis bortgang er et stort tap, og vi har mistet en nestor i Norsk designmiljø.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.