Dette er Blackboard-tiltakene NTNU vil sette inn
Én av fire ved NTNU sier de ikke visste om kurs i Blackboard. Det ønsker NTNU å gjøre noe med.
KRISTOFFER FURBERG
- Vi ser at kommunikasjonen ikke når ut godt nok når 24 prosent svarer at de ikke kjenner til tilbudene om kurs og læringsassistent, skriver Blackboard-prosjektet i rapporten som følger brukerundersøkelse nummer tre.
For å løse dette ønsker Blackboard-prosjektet nå å kommunisere tilbudet gjennom ledelsen med informasjon om tilgjengelighet og påmelding. I tillegg ønsker prosjektet at IT-avdelingen skal gjennomføre en kampanje for å fremheve Orakeltjenesten som et kontaktpunkt som kan videreformidle alle henvendelser, etter tilbakemeldinger om tjenesten oppleves som kun en teknisk hjelpesentral.
Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.
LES OGSÅ: Kritiserer Blackboard, men møter ikke opp på kursene
Under én av ti svarte
Samtlige drøyt 40.000 Blackboard-brukere mottok undersøkelsen, men bare 3586 personer, eller 8,26 prosent, gjennomførte den. Også det er et forbedringspunkt ifølge prosjektet, spesielt med tanke på fordelingen mellom de forskjellige gruppene ved universitetet. Av de 3586 som fullførte undersøkelsen var 2802 studenter, 503 emneansvarlige eller forelesere, 247 læringsassistenter eller studentassistenter og 34 administrativt ansatte.
Dette mener prosjektet at fører til et lite representantivt grunnlag, og de vil derfor se på flere måter å få ut informasjonen på, samt at de vil vurdere å la undersøkelsen ligge ute lengre enn to uker.
LES OGSÅ: Over 40.000 har tatt i bruk Blackboard ved NTNU
Liten tillit til systemet
Undersøkelsen har også kommet frem til at det er et behov for en standardisering når det gjelder hvordan emnesider bygges opp innad på instituttene for å gjøre bruken av Blackboard mer sømløs for studentene.
Rapporten trekker blant annet frem at studentene må ta noen ekstra runder for å finne frem når oppbyggingen er forskjellig fra emne til emne. Et annet ankepunkt fra studentene er at de ikke synes underviserne bruker Blackboard godt nok.
Avslutningsvis skriver prosjektet at det er mye rom for forbedring i Blackboard, og at undersøkelsen viser at brukerne har liten tillit til systemet.