Kritiserer Blackboard, men møter ikke opp på kursene
Liten påmelding gjør at flere Blackboard-kurs ved NTNU må avlyses. Samtidig mener prosjektlederen at mye av kritikken mot Blackboard ikke hadde kommet om de som skal bruke det hadde blitt med på kursene.
Blackboard har mottatt mye kritikk for ikke å være brukervennlig, og for ikke å ha all funksjonalitet undervisere forventer. Vegard Stuan, prosjektansvarlig for Blackboard ved NTNU, tror mye av dette kunne vært unngått om underviserne hadde benyttet seg av kursene.
KRISTOFFER FURBERG
- Når jeg ser på påmeldingslisten til de neste kursene her. Skal vi se... Tre påmeldte, null påmeldte, tre påmeldte, null påmeldte, null påmeldte...
Vegard Stuan, prosjektleder for Blackboard, går over temakursene som er satt opp for Blackboard fremover. Hvert kurs har 20 plasser og skal ta for seg konkrete problemstillinger som er nyttige for undervisere, slik som opprettelse av innleveringer, gruppeoppgaver og gjennomføring av vurderinger i det nye e-læringssystemet.
- Vi vet ikke hvorfor det er så få som møter opp, men det hadde vært interessant å vite. Vi har lagt opp til mange slike kurs i oktober og utover november, og nå må vi avlyse veldig mange av dem. Det er veldig trist. Vi har jo brukt endel ressurser på dette.
LES OGSÅ: Over 40.000 har tatt i bruk Blackboard ved NTNU
Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.
(Ubegrunnet?) kritikk
Han tror mye av årsaken til klagene på manglende funksjonalitet i Blackboard kommer av nettopp dette; at folk ikke har tid, anledning eller vet om tilbudene som finnes.
For kritikk har det kommet. « Er det bare meg som opplever Blackboard som en lite faglærervennlig plattform sammenlignet med It's learning?» spurte en førsteamanuensis i midten av september. Og i desember i fjor klaget studenter på at det var vanskelig å finne frem.
- Vi har opplevd at folk har klaget på ting de tror mangler i Blackboard, men som i realiteten er der. Slikt en hadde fått vite om hvis en hadde ringt læringsassistentene eller blitt med på kursene. Det synes jeg blir litt stusselig. Men vi har hørt både at folk ikke har visst om tilbudene, og at de ikke har hatt tid, som argumenter for at de ikke har kunnet være med, forteller Stuan og legger til:
- Det er mulig det er vi som ikke har klart å få frem budskapet, og i så fall må vi selvsagt ta selvkritikk for det, men realiteten er det den er. At for få er med på kursene.
Mindre knall og fall med kurs
Han tror noe av dette handler om akademikere som er vant til å klare seg selv, og å lære på egen hånd.
- Dette er litt som da jeg drev skiskole. Det er klart at det er mulig å lære seg å stå på utforski på egen hånd, men det blir enklere og mindre knall og fall om en tar noen kurs. Det høres kanskje banalt ut, men det er det nivået vi er på her.
Stuan viser også til at de som har vært med på kursene i mindre grad stiller spørsmål eller kommer med kritikk til funksjonaliteten i etterkant.
- Det var et fakultet som gjennomførte undervisning i Blackboard i vår, og der var det over 80 prosent oppmøte på kursene. Det medførte lite spørsmål i bakkant. Blackboard er annerledes enn det de ansatte er vant til fra før av, og da kreves det en innsats. Dessverre ser det ikke ut til at de ansatte har rammebetingelser som gjør at det er mulig å få til, eller at de ikke synes det er nødvendig å være med.
Ålesund og Gjøvik flinkest i klassen
Prosjektlederen peker på at oppmøtet har vært bra i Ålesund og Gjøvik, men at det er i Trondheim den virkelige utfordringen ligger. De kursene de hadde i august var fulltegnet i starten, men etter hvert dabbet det av. Stuan mener alle bør benytte seg av det opplæringstilbudet som ligger der.
- For meg som kommer utenfra, fra det en gjerne kaller det private næringslivet, er dette litt rart. Det er en annen holdning til kursing der, avslutter Stuan.