NTH-ringen selges som aldri før selv om NTH ikke finnes lenger

Hver år selger Gullsmed Dahlsveen i underkant av 1000 ringer som er forbeholdt sivilingeniører og sivilarkitekter utdannet ved NTNU.

NTH-ringen går for å være enkel og tidløs. Og både kvinnelige og mannlige sivilingeniører og sivilarkitekter bruker den. Et tegn på status og tilhørighet?
Publisert Sist oppdatert
Jeanette Strømmen hos Gullsmed Dahlsveen i Trondheim forteller at NTH-ringen er populær. Salget har vært stabilt opp gjennom årene, men er litt konjunkturavhengig.

NTH-ringen skinner blank og fin på disken til Gullsmed Dahlsveen. Kula av gull på toppen speiler omgivelsene. En stålring omslutter gullringen. Kula symboliserer jordkloden, og stålringen rundt kula er et bilde på teknikken som holder jorda oppe og driver samfunnet framover.

- Det er bare flere og flere som kjøper ringen, noe som kan ha sammenheng med at det er stadig flere studenter. De siste fem årene har salget ligget på 8-900 ringer per år, forteller Jeanette Strømmen hos Gullsmed Dahlsveen.

Fakta

NTH-ringen

Siden 1928 har sivilingeniører og sivilarkitekter fra NTH hatt sin egen ring. Den er fortsatt like populær selv om NTH som navn ikke finnes lenger.

  • Det første året var det 78 NTH-studenter som skaffet seg ringen.
  • Nå er det cirka 8-900 årlig som skaffer seg en slik ring.
  • Kula symboliserer jordkloden. Stålringen rundt kula symboliserer teknikken som holde jorda oppe og driver samfunnet framover.
  • I dag består NTH-ringen av krom/kobolt, som er et rustfritt, nikkelfritt stål. Den er i 14 karat gull (585).
  • Daværende Gullsmed Ola Dahlsveen AS solgte den første ringen i 1928 og har nummerert fortløpende hvem som eier ringene og når de ble kjøpt.
  • Gullsmedbutikken hadde avtale med NTH, og var i over 60 år eneste leverandør og produsent av ringen.
  • Ola Dahlsveen gjorde også noen justeringer på designet, blant annet ble den opprinnelige brunerte jernlegeringen erstattet med en edel stållegering.
  • Gullsmed Dahlsveen AS, som butikken i dag heter, har til sammen solgt 40 500 NTH-ringer.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

Sjampis og selfie

Juni er høysesong for salg av NTH-ringen. Da slår gjerne de nybakte sivilingeniørene og sivilarkitektene på stortromma når de kommer innom butikken for å hente ringen. Strømmen forteller at de gjerne har med seg en hel gjeng, champagneflaska sprettes og selfier må tas med ringen på.

At ringen er en sentral salgsvare på vårparten for gullsmedbutikken, tyder reklameskiltet rett utenfor inngangsdøra på. Der markedsfører de NTH-ringen med navn og bilde.

I 1996 ble NTH en del av NTNU, og høyskolenavnet forsvant. Men navnet lever altså videre i form av NTH-ringen. Strømmen forteller at det ble diskutert å endre navn, men at de valgte å beholde den originale betegnelsen. Det står ikke NTH på selve ringen, og studentene har ulike navn på den: Sivilingeniørringen, sivilarkitektringen, NTNU-ringen, masterringen og kandidatringen.

LES OGSÅ: Kulturkløften ved NTNU består

LES OGSÅ: NTNU ble til NTH

NTH-ringen i salg fra 1928

Gullsmed Dahlsveen har historikken klar når vi ber dem gi oss opplysninger om hvordan NTH-ringen oppsto.

Butikken begynte å selge ringen i 1928, og det første året var det 78 ringer som ble kjøpt. I flere år allerede hadde studentene engasjert seg for å få utviklet et merke som kunne markere tilhørigheten til NTH. I 1914 kom de fram til at dette skulle være en ring. En internasjonal konkurranse ble utlyst, og 135 forslag til design kom inn. Vinneren ble daværende arkitektstudent Tormod Kristoffer Hustad fra Inderøy.

Ring nummer 40 500

Jeanette Strømmen drar forsiktig ei gammel bok ut av plastposen. Den viser seg å være litt av et historisk dokument. Med sirlig skjønnskrift er det nedtegnet hvem som har kjøpt ringene, fra førstemann i 1928 og fram til i dag. Den første ringen som ble solgt, fikk nummering 1. Den andre nummerering 2, helt fram til i dag hvor nummereringa er kommet til 40 500.

Hvert nummer er registrert på den enkelte student, som må dokumentere at han eller hun er utdannet sivilingeniør eller sivilarkitekt for å kunne kjøpe ringen.

Fakta

NTH-ringen

Siden 1928 har sivilingeniører og sivilarkitekter fra NTH hatt sin egen ring. Den er fortsatt like populær selv om NTH som navn ikke finnes lenger.

  • Det første året var det 78 NTH-studenter som skaffet seg ringen.
  • Nå er det cirka 8-900 årlig som skaffer seg en slik ring.
  • Kula symboliserer jordkloden. Stålringen rundt kula symboliserer teknikken som holde jorda oppe og driver samfunnet framover.
  • I dag består NTH-ringen av krom/kobolt, som er et rustfritt, nikkelfritt stål. Den er i 14 karat gull (585).
  • Daværende Gullsmed Ola Dahlsveen AS solgte den første ringen i 1928 og har nummerert fortløpende hvem som eier ringene og når de ble kjøpt.
  • Gullsmedbutikken hadde avtale med NTH, og var i over 60 år eneste leverandør og produsent av ringen.
  • Ola Dahlsveen gjorde også noen justeringer på designet, blant annet ble den opprinnelige brunerte jernlegeringen erstattet med en edel stållegering.
  • Gullsmed Dahlsveen AS, som butikken i dag heter, har til sammen solgt 40 500 NTH-ringer.
På verkstedet hos Gullsmed Karlgård er det i dag Per Erling Espnes som lager NTH-ringen.

Dahlsveen hadde enerett på å produsere og selge ringen i over 60 år. I dag er det i hvert fall en gullsmedbutikk til i Trondheim som også selger den.

LES OGSÅ: Leif Tronstad: NTH-professoren som ble krighelt

Kan lage 50 ringer i uka

Litt lenger opp i Nordre gate holder Gullsmed Karlgård til. Det er de som lager ringen for Dahlsveen, og det har de gjort siden 2007. Innehaver Helge Karlgård gikk i lære hos daværende Ola Dahlsveen AS og laget ringen i mange år på deres verksted. Nå har Karlgård lært opp gullsmed Per Erling Espnes til å lage ringen.

Espnes finner fram de ulike bestanddelene til ringen når Universitetsavisa kommer på besøk. Forarbeidet er unnagjort. På bordet ligger en stålring, en gullring og flate gullbiter som snart skal formes til to halvkuler og deretter settes sammen til ei hel kule.

Som alt godt håndverk ser det lekende lett ut når Espnes sveiser, former og fester. I løpet av ei uke kan han rekke å produsere 50 NTH-ringer. Lei av ringen er han ikke.

- Den er fin. Det er en enkel og tidløs ring, mener han.

Gullsmeden bruker laser for å sette på den siste halvdelen av kula. Deretter skal gullringen inni stålringen, og gullet må utvides så det sitter godt fast i stålet. Da gjenstår det bare sliping, polering og å grave inn serienummeret- og så er ringen klar for salg i all sin enkle prakt.

Ringen gir autoritet

De ansatte hos Gullsmed Karlgård forteller at de er stolte av å lage denne tradisjonsrike ringen. Den årlige produksjonen av den utgjør en stor del av deres totale produksjon.

Tilbake hos selgeren av ringen, Gullsmed Dahlsveen, blar vi side opp og side ned for å se når det dukket opp kvinnelige sivilingeniører som kjøpte ringen. Det er ikke lett å lese navnene fra 1928 og framover i tid. Til slutt kommer fotografen på at vi kan se på ringstørrelsen, som også er registrert. I 1930-årene dukker det noen få kvinner opp i oversikten.

- Vi har hørt kvinner si at de får autoritet når de bærer NTH-ringen. Og generelt er vel dette en attraktiv ring fordi den gir identitet og status, tror Jeanette Strømmen.

De ansatte i gullsmedbutikken forteller at noen synes NTH-ringen er for maskulin og noen at den er for feminin. Konklusjonen er at da er den antagelig så unisex som den kan bli.

I starten inneholdt ringen jern. I dag lages den av krom/kobolt som er et rustfritt og nikkelfritt stål. Ringen er av 14 karat gull (585). I dag koster ringen 3800 kroner.