Campusutviklingen på Kalvskinnet er viktig både for byen og for NTNU som helhet, skriver universitetslektor Emil Eliasson.
Dette er Kunnskapssenter Kalvskinnet, tegnet av Karl Fredrik Honningsvåg. Eliasson mener det er et godt eksempel på et passende signalbygg for å favne sentrale funksjoner for universitetet.Karl Fredrik Honningsvåg
Emil Mård VaadalEliassonUniversitetslektor, Institutt for lærerutdanning
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Universitetsbibliotekar
Per-Olav Broback Rasch etterlyser
i sin ytring om biblioteksplanene på Kalvskinnet at
disse i langt større grad bør sees i sammenheng med den videre utviklingen av
campus. Dette er jeg enig i. En helhetlig utvikling av campus Kalvskinnet er
noe som bør prioriteres framover, ikke bare av hensyn til en meningsfull
biblioteksstruktur, men også fordi denne campusen har noen helt spesielle
kvaliteter som hele universitetet tjener på at forvaltes på best mulig måte.
For det første er den
historiske bakgrunnen helt spesiell. Kalvskinnet er vår eldste campus, hvor
Gunnerusbiblioteket delvis fortsatt bebor organisasjonens eldste formålsbygde
anlegg (den ferskenfargede delen av Gunnerushuset, oppført som Det Kongelige
Norske Videnskabers Selskabs «Magazin» i 1866).
For det andre representerer
campusen både historisk og i nåtid et svært bredt mangfold av fagtradisjoner,
samtidig som den er en sentrumsnær campus som naturlig inviterer inn byens
befolkning i universitetet. Slik sett er Kalvskinnet på mange måter en bedre
representant for og et bedre uttrykk for breddeuniversitetet enn hva campus
Gløshaugen er. Til tross for planene om innplassering av hum-sam-fagene på
Gløshaugen vil disse ikke ha noen stedlig tradisjon å bygge på der. I kraft av
sin historie er og forblir Gløshaugen slik sett en teknisk-naturvitenskapelig
nisjecampus.
Dette hindrer ikke at det
satses stort på campus Gløshaugen, og at det satses der er isolert sett også
vel og bra (nå er jeg riktignok ikke noen tilhenger av campussamlingen), men i
lys av den sentrale plassen Kalvskinnet opptar i den bredere
vitenskapshistorien burde også denne campusen prioriteres i større grad enn hva
den nå gjør, blant annet gjennom mer helhetlig planarbeid.
Hvor mange pågående
utredninger foregår egentlig på Kalvskinnet i dag, og er disse koordinert opp
mot hverandre? I arealbruksplanen for Kalvskinnet henvises det til
Gunnerushuset som et «eget prosjekt som ivaretar eksisterende funksjoner». Det
at vi nå opererer parallelt med henholdsvis ett prosjekt for Gunnerushuset, en
arealbruksplan for campusutviklingen samt atter en egen plan for
biblioteksløsningen, samtidig som det framstår som at ingen av dem «snakker»
med hverandre, gjør det både uoversiktlig og forvirrende å følge prosessen.
Hvordan er det tenkt at
Gunnerusbiblioteket og Vitenskapsmuseet (VM) skal samarbeide om framtidige lokaler når deres
eksisterende tilgrensende lokaler ikke involveres direkte med hverandre? Samlet
sett får en inntrykk av at det egentlig ikke foreligger noen overordnede
ambisjoner for campus som helhet.
Dette er særlig uheldig
ettersom mange av oss som arbeider på Kalvskinnet har jevnlig behov for, og
nyter godt av nærheten til de ulike NTNU-institusjonene på campus. Selv
underviser jeg i historiedidaktikk ved Institutt for lærerutdanning, og har
hatt stor nytte av å bruke både Gunnerusbiblioteket og Vitenskapsmuseet i
undervisningen de siste årene. NTNU bør i arbeidet med campus jobbe for at
dette samspillet skal kunne videreutvikles. Som historiker har jeg også hatt
stor nytte av Gunnerusbiblioteket som «forskningslaboratorium», og i dette
arbeidet har det vært en stor fordel at biblioteket både besitter
spesialsamlinger, annen faglitteratur og ikke minst høy fagkompetanse på ett og
samme sted. Også for ILU vil det være en fordel om det er Gunnerusbiblioteket
som beholdes lokalt.
Når «Veikart for
framtidens bibliotek» anbefaler å flytte fagboksamlingen ut av
Gunnerusbiblioteket vil det slik jeg ser det imidlertid svekke bibliotekets
kvalitet. Det ser ut til at biblioteket med en slik løsning vil bli mer et
biblioteksmuseum enn et egentlig aktivt bibliotek. Nå mener jeg det er bra at
en også ønsker å styrke den museale siden ved biblioteket (utstillinger av
spesialsamlingsmaterialet), men vi gjør ikke mye ære på tradisjonen ved å selv
bryte den helt; også vårt arbeid i dagens fagbibliotek vil forhåpentligvis ha
verdi for kommende generasjoner.
Når NTNU nå går i gang
med storstilte utbygninger på og rundt Gløshaugen burde en kunne forvente at
det også satses noe på tiltrengt opprustning av den ærverdige campusen på
Kalvskinnet. VMs direktør Hans K. Stenøien etterlyste 12.
oktober i fjor at VM ble tatt på alvor som
universitetets ansikt mot verden. Ved UiB er Bergens Museums gamle hovedbygning
universitetets selvskrevne blikkfang og storstue, mens bygningsmassen ved
Museumsplass på Kalvskinnet er preget av flekkvise reparasjoner og trangboddhet.
Kunnskapssenteret etter Karl Fredrik Honningsvågs planforslag. Suhmhuset sees til venstre og Thora Storm vgs. til høyre i bildet. Gjengitt med tillatelse av Karl Fredrik Honningsvåg
Flere ganger har det vært
snakk om å realisere et såkalt «kunnskapssenter Kalvskinnet» med mål om å tilfredsstille
de faglige behovene til VM og Gunnerusbiblioteket in situ. Et bygg som skal
favne så sentrale funksjoner for universitetet burde være et virkelig
signalbygg. Et godt eksempel på dette kan være Karl Fredrik Honningsvågs skisse
til kunnskapssenter på Johan Daniel Berlins plass fra 2023.
Selv ville jeg nok
ha foretrukket et uttrykk som «snakket» mer med de to nyklassiske bygningene
ved siden av, nemlig 1930-fløyen ved VM (Bakbygningen med kontorer og
forhistorisk avdeling) og 1925-fløyen ved Thora Storm vgs. Dette kan virke vel
ambisiøst, men hvis en også tenker seg både ILU og NTNUs sentraladministrasjon
som medbrukere av bygget vil det både være mer realistisk og også samtidig lettere
kunne være interessant investeringsobjekt for et bredere spekter av eksterne sponsorer.
Det vil med andre ord være enklere å realisere nødvendige løft om de ulike
berørte fagmiljøene arbeider sammen om dette lokalt på campus.