- De driver en ren heksejakt på bilistene
Prodekan Britt Andersen reagerer kraftig på tettheten av parkeringsvakter ved NTNUs parkeringsplasser.
Britt Andersen, prodekan for forskning ved Det humanistiske fakultet, mener kontrollregimet driftsavdelingen har lagt opp til ved NTNUs parkeringsplasser gjør ansatte negative til hele den nye
Solveig Mikkelsen
Britt Andersen mener det er feilslått politikk fra driftsavdelingens side at det til enhver tid går rundt tre parkeringsvakter på NTNUs parkeringsplasser.
- Jeg synes det er helt overdrevet hvis driftsavdelingen har bestemt at de skal være tre parkeringsvakter her hver eneste dag. De driver en ren heksejakt på bilistene, sier prodekanen for forskning ved Det humanistiske fakultet.
- Ansatte blir hjemme
I løpet av de tre første månedene ble det delt ut hele 2714 bøter ved NTNU, og driftsavdelingen har dratt inn i overkant av 1,6 millioner kroner på bøtene. Pengene skal gå til flere miljøvennlige transporttiltak ved NTNU.
Andersen understreker at det ikke er parkeringsavgiften i seg selv hun er motstander mot, og at hun støtter målsettingen som ligger bak det nye parkeringsregimet. Men at man har satt inn et såpass kraftig kontrollregime, har hun liten forståelse for.
- Dette er nytt for både ansatte og studenter. Vi burde fått en mulighet til å venne oss til parkeringsavgiften uten å bli bøtlagt så flittig, mener Andersen.
Selv er hun en flittig bruker av sykkel, men på glatt føre og enkelte dager da hun må ekstra tidlig på jobb er det lett å ta bilen og og glemme seg. Det har medført til to bøter så langt.
- Det er jo litt komisk også, folk har begynt å klistre bøtene opp på kontorveggene her. Noen har fått ti bøter, det lyser opp. Men samtidig er det utrolig irriterende, og jeg tror det er med på å gjøre at folk blir hjemme fra jobben. Jeg har i hvert fall sett en klar nedgang i antallet ansatte som møter opp på jobb etter at det nye parkeringssystemet ble innført, sier Andersen.
Vurderer el-bil
- Men er det ikke bra at man er såpass streng, slik at bilistene raskere kommer inn i det nye systemet?
- Nei, det tror jeg ikke. Folk blir irriterte og frustrerte. Det går ut over parkeringsvaktene, og det er ikke riktig. I tillegg risikerer driftsavdelingen å få protester mot hele ordningen, fordi folk ikke får tid til å tilpasse seg. Det blir feil i mine øyne, sier Andersen, som nå vurderer å kjøpe seg el-bil.
- Det blir sikkert dyrere enn å betale bøter og parkering, men så slippe man i hvert fall å tenke på at man må fylle på parkeringsappen når man sitter midt i en forskningsrapport, spøker hun.
- Har gitt tid til tilpasning
Seniorrådgiver Jens Petter Nygård ved driftsavdelingen sier at han har forståelse for argumentet om at ansatte og studenter bør få tid til å tilpasse seg ordningen, men mener driftsavdelingen allerede har praktisert dette.
- For det første har vi brukt veldig lang tid på å informere om ordningen. Både gjennom Innsida flere måneder før det trådte i kraft, og ved å legge lapper på alle biler ved NTNU med informasjon om ordningen uka før det trådte i kraft, og uka etter. I perioden like etter innføringen ble det heller ikke gitt bøter, men gule lapper med informasjon om at man må betale, sier Nygård. Han er imidlertid klar på at omfanget på kontrollene slik de er i dag, har vært helt nødvendig.
- I tillegg til folk som glemmer å betale, har vi også hatt problemer med at enkelte ikke respekterer den nye ordningen. Vi har mange eksempler på at personer med vanlige biler parkerer på el-bilplassene, og også på plassene som er reservert for NTNUs uniformerte biler. Fra vårt ståsted har det vært kaotisk. Dette har krevd at vi har måttet be Trondheim Parkering om håndheve regelverket tydelig både i avtalte og ekstra kontroller. Når vi først kontrollerer, må vi være konsekvente overfor alle, sier Nygård.
For dem som har lett for å glemme å betale parkeringen fra dag til dag, anbefaler han å betale for 30 dager i gangen, noe som er mulig via Trondheim Parkerings nettsider.
- Tre kroner i timen er ikke en høy pris, selv over en måned. En bot vil overstige månedsprisen betydelig. Det er en risikoavveining, sier Nygård.