NTNU-ledelsen har bestemt seg for faglig lokalisering
Rektoratet kommer til å anbefale alternativ C for faglig lokalisering i NTNUs samlede campus, ifølge et notat. Det betyr blant annet at de vil plassere Humsam-klyngen på Gløshaugen-platået og KAM-senteret ved Høgskolebakken.
Merete Kvidal er prosjektdirektør for campusutvikling ved NTNU og leder arbeidet med campussamlingen.Helene Mariussen
NTNU-styret blir orientert om rektoratets anbefaling på sitt styremøte 14. mars. I et utkast til styresaken går det fram at anbefalingen blir alternativ C. Notatet skal drøftes under dekanmøtet tirsdag 5. mars. Etter det UA forstår er det enighet om at Alternativ C blir valgt.
Valg av modell for faglig lokalisering utgjør det overordnede bildet som viser hvor forskjellige faglige miljøer skal plasseres i samlet campus.
59 innspill
Det er overveiende støtte til alternativ C fra fakulteter, institutter, samarbeidspartnere og studenter som har sagt sin mening. NTNU har fått innspill fra 59 forskjellige aktører i høringsrunden der de ba om tilbakemeldinger på en rapport fra Utvalg for faglig lokalisering. Rapporten tegnet fire alternativer for faglig lokalisering og samling av faglige miljøer i klynger.
Flere av klyngene har sin naturlige plassering fra før, som lærerutdanningen på Kalvskinnet og helseklyngen på Øya, samt økonomi i Hesthagen. Derfor er plasseringen av disse de samme i alle alternativene.
Den store forskjellen mellom alternativ C og de andre alternativene er plasseringen av humaniora og samfunnsfagene (Humsam-klyngen). I alternativ C er klyngen plassert sør på Gløshaugen-platået i området fra Oppredningen/Skiboli til Sentralbygg 1 og mellombyggene i sentralaksen. Dette krever en utvikling av tomt C.4 (Oppredningen) med nybygg i tillegg til ombygging.
I notatet som skal ende i en orienteringssak for NTNU-styret slutter rektoratet seg til utvalgets inndeling i åtte faglige hovedklynger. De slutter seg også til ideen om et innovasjonssenter og bemerker at dette skal ligge inntil økonomiklyngen i Hesthagen. Videre gir de sin tilslutning til at det etableres knutepunktfunksjoner og læringsarealer langs den sentrale aksen på Gløshaugen, samt at hovedstrukturen på Gløshaugen søkes bevart i størst mulig grad.
KAM-senter i Grensen
KAM-senteret er plassert i området Grensen ved Høgskolebakken i samtlige alternativer fra Utvalg for faglig lokalisering. UA har tidligere skrevet at Institutt for arkitektur og teknologi åpner for å splitte opp KAM for at de skal få nok plass. I notatet som skal drøftes på dekanmøtet anbefales det at lokalisering av KAM skjer som beskrevet av utvalget, altså at senteret plasseres i nord langs Høgskolebakken. Det tas imidlertid forbehold om at mulighetene for å realisere KAM der avhenger av politisk behandling og at regulering av området kan begrense arealkapasiteten. En eventuell riving av trehusbebyggelsen i Grensen har vekket en del reaksjoner.
- Det har veldig stor verdi for både NTNU og Trondheim å få realisert KAM-senteret. Derfor mener vi det er verdt å rive og flytte noen av trehusene, har NTNUs prosjektdirektør for campusutvikling, Merete Kvidal, tidligere sagt til UA.
Videre anbefales det blant annet å utrede innhold og omfang i innovasjonssenteret, erstatning av idrettsbygget på Dragvoll, plass til studentvelferd og plassering av fellesadministrasjon.
UAs gjennomgang av høringsuttalelsene viser at samarbeidspartnere, som eksempelvis Sit, Equinor og Trønderenergi, bruker lite energi på å mene noe om plasseringen av de faglige miljøene, men heller fokuserer på et ønske om innovasjonssenter, plass til eksterne aktører og studentboliger og idrettsbygg (Sit).
Blant studentgrupperingene og foreningene som har sagt sin mening er alternativ C i stor grad det foretrukne. Det gjelder også i stor grad fakulteter og institutter ved NTNU som har sagt sin mening.
Når beslutningen om å gå for alternativ C blir formelt besluttet gir den føringer for NTNUs videre arbeid med campussamlinger. Da starter også arbeidet med mer detaljert plassering av de ulike fagmiljøene og andre enheter som skal utgjøre NTNUs samlede campus.
Har du fått med deg disse sakene om campussamlingen?