Gir studentene KI-verktøy: - På tide å snakke om muligheter heller enn juks
Microsoft Copilot har allerede vært tilgjengelig for de ansatte ved NTNU i et halvt år. Nå får universitetets studenter også tilgang til samtaleroboten.
Bing Chat Enterprise har byttet navn til Microsoft Copilot, som ligner på tjenester som Chat GPT.Foto: Marthe Kristine Nes Bjerva
- Copilot skal være en gratis og personvernsikker tjeneste for alle studentene våre. KI-verktøy som chatboter får stadig flere anvendelser og relevans i samfunnet, og nå jobber vi også med å få det til å inn i undervisningen.
Det sier prorektor for utdanning Marit Reitan. Hun håper både studenter og undervisere vil ta i bruk verktøyet.
Skal inn i utdanningen
Reitan håper at fokuset flyttes over fra mulighetene for juks til hva kunstig intelligens kan bidra med i en undervisningssammenheng.
- Det er en rivende utvikling, og det er viktig for oss å henge på. Det er ingen som kan spå den teknologiske utviklingen i fremtiden, men akkurat nå mener vi at en slik chatbot er den beste løsningen for å introdusere studenter og undervisere til teknologien, sier Reitan.
Hun er allikevel klar på at det vil være risiko involvert. Særlig om man ikke klarer å inkludere den nye teknologien godt nok inn i utdanningene.
- Det krever jo en kompetanse blant underviserne, og her jobber vi allerede med tiltak. Ambisjonen vår er at dette skal hjelpe dem med å ta det i bruk på en nyttig måte, forklarer Reitan.
Tryggere, men ikke sikker
- Det er kjempeviktig at både studenter og ansatte kan få gjøre seg kjent med fordeler og ulemper med ny teknologi, sier Heine Skipenes.
Heine Skipenes i IT-avdelingen har hatt ansvaret for mye av arbeidet med NTNUs implementering av Microsoft Copilot.
Den største forskjellen mellom Microsoft Copilot og andre kjente verktøy som for eksempel Chat GPT ligger først og fremst i at Copilot har et høyere sikkerhetsnivå i at den ikke lagrer dataene dine.
- Med det mener vi ikke at det er sikkert på et fortrolig nivå, men det betyr at ansatte kan legge inn interne data. Det vil redusere risiko for at åpne plattformer som ChatGPT brukes til å behandle informasjon som NTNU ønsker å holde internt i virksomheten, forklarer Skipenes.
Men selv om ansatte kan bruke Copilot til interne data, skal den ikke brukes til å behandle personopplysninger. IT-avdelingen vil heller ikke bruke betegnelsen «sikker» om verktøyet.
En sandkasse for utprøving
Det har også vært viktig å tilby studentene en lett tilgjengelig og trygg språkmodell, som er et sikrere alternativ til åpne tjenester.
- På den måten kan både studenter og ansatte gjøre seg kjent med fordeler og ulemper med den nye teknologien. Det er kjempeviktig. Om man aldri har prøvd ChatGPT vet man heller ikke hva det er for noe, poengterer Skipenes.
Det å tilby det samme verktøyet til både studenter og ansatte tror Skipenes også er viktig for at det ikke blir et for stort kunnskapssprik mellom de to brukergruppene.
- Dette er noe vi er nødt til å lære i fellesskap, og når det blir tatt inn i undervisningen blir det spennende å se om man klarer å bruke dette verktøyet på et fornuftig vis, sier han.
Håper det er bra nok
Det store spørsmålet nå er om studentene faktisk tar verktøyet i bruk. Skipenes mener det er et kraftig verktøy de nå gjør tilgjengelig for studentene.
Han mener også at dette løser et problem han gjerne skulle sett mer diskusjon rundt. Nemlig at verktøy som ChatGPT har forskjellige versjoner, og at den du betaler for er merkbart bedre.
- Det er viktig for oss å levere en tjeneste som gjør at studenten ikke føler at de må betale for noe for å få det beste, forklarer Skipenes.
På den måten mener han at tilgjengeliggjøringen av Copilot også handler om et gratisprinsipp. At KI-tjenester ikke kun skal være tilgjengelig for studentene som betaler for det.
- Forhåpentligvis så blir det bra nok til at det kan brukes, fortsetter Skipenes.
Det at en samtalerobot sletter dataene dine når du logger av kan nemlig på et vis være en svakhet.
- Fordi ChatGPT beholder dataene dine, lærer den seg deg. Det gjør at man kan ha en samtale over lang tid, og ikke trenger å begynne på nytt hver gang. Det er noe som Copilot ikke vil kunne gjøre, forklarer Skipenes.