Ytring
Dette er utrolig flaut og fortvilende
- Betalmeg innebærer et vedvarende omdømmetap for NTNU, er potensielt i strid med personvernlovgivningen, og skaper et enormt merarbeid for oss ansatte og våre samarbeidspartnere, skriver Morten Welde.
Digitale styringssystemer: Slik forsøkte en student ved teknisk kybernetikk å visualisere teorien om den akademiske frihets kår under en ledelsesstruktur med en modell basert på reguleringsteknikkens klassiske tilbakekoblingssløyfer.
Arne Asphjell
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Flere fakulteter på NTNU gjennomgår smertefulle
nedbemanningsprosesser. Ansatte må arbeide mer effektivt og prioritere mellom arbeidsoppgaver.
Noen mister jobben. Samtidig benytter vi tidkrevende og ineffektive systemer
som gir betydelig merarbeid for både NTNU-ansatte og eksterne.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Fra tid til annen har vi behov for å betale reisekostnader
for eksterne, både i Norge og andre land. Det kan dreie seg om komitearbeid,
sensur eller inviterte foredrag på konferanser og videreutdanningskurs.
Dessverre er NTNUs system for dekning av utgiftsrefusjon for eksterne,
Betalmeg, komplisert og lite brukervennlig.
Forskningsprogrammet Concept, som jeg arbeider i, arrangerer
en stor internasjonal konferanse annethvert år. For tiden arbeider vi også med
en bokutgivelse for det britiske forlaget Wiley der forfatterne møtes i to
workshoper i NTNUs kontorer i Brussel. Begge deler innebærer at vi dekker
reiseutgiftene for noen av deltakerne.
Våre internasjonale samarbeidspartnere har store
utfordringer med å sende inn sine krav og få utbetalt pengene. Kritikken de
retter mot Betalmeg (NTNU) er massiv. Vi blir møtt med trusler om faktura for
alle timene de bruker på dette. Selv økonomimedarbeidere i store virksomheter
som eksempelvis Trafikverket i Sverige, har store problemer.
Etter mye om og men har mange av våre samarbeidspartnere
lyktes med å etablere en Betalmeg-bruker, men fra 27. september har NTNU
innført en ny rutine som medfører at eksterne ikke lengre kan bestille tilgang
selv. Denne må bestilles av oss.
Å bestille tilgang for eksterne brukere innebærer at de må
fylle ut et skjema med personopplysninger som privat adresse og kontonummer og
deretter sende til oss via (ukryptert) epost. Men skjemaet fungerer kun for
personlige utlegg. Hvis det er brukernes virksomhet som har betalt reisen så
fungerer det ikke. Reaksjonene ble ikke mindre da jeg ba om dette.
Rettelse, ny feil følger! Det nye skjemaet fra NTNUs
tjenestesenter inneholder ikke alle opplysningene de ønsker. Vi må også ha
passnummer og privat telefonnummer! Dette er åpenbart opplysninger som er helt
unødig for formålet og i alle fall ikke noe som skal sendes på epost i flere
ledd. Da jeg ringte tjenestesenteret denne uken og opplyste om at jeg ikke kom
til å be om dette, var svaret at de nå innfører (enda) en ny rutine, til
erstatning for den de nettopp innførte. Forvirringen er total blant all
involverte.
Vi får masse kjeft og negative tilbakemeldinger om Betalmeg.
Dette er utrolig flaut og fortvilende, og flere av oss er i ferd med å miste
all motivasjon for alt som har med internasjonalt arbeid å gjøre. Det er et
system som virker å være designet for en folkehøyskole og ikke et internasjonalt
universitet. Betalmeg innebærer et vedvarende omdømmetap for NTNU, er
potensielt i strid med personvernlovgivningen, og skaper et enormt merarbeid
for oss ansatte og våre samarbeidspartnere. At vi søler bort tid og ressurser
på unødig arbeid må være ekstra bittert for de som nå er i ferd med å bli
overtallige.