Finnes det virkelig ikke «farge» i norsk høyere utdanning og arbeidsliv?
Kampanjen for Fagvalgdagen vekker reaksjoner: «Samtlige uteksaminerte studenter som er portrettert på plakatene representerer et blenda-hvitt utvalg», skriver forskergruppen Worldviews.
Fra venstre: Charlotte Jjunju, Ida Marie Lyså, Irene Bisasso Hoem, Carla Ramirez og Marit UrsinFoto: Hugo de la Plaza
Nakakaawa-Jjunju er tilsatt ved Institutt for geografi, NTNU, de øvrige ved Institutt for pedagogikk og livslang læring, Worldviews, NTNU.
I forbindelsen med at fristen til å søke opptak til høyere
utdanning nærmer seg, har NTNU en kampanje på «gata» på Dragvoll, hvor Fakultet
for samfunns- og utdanningsvitenskap og Det humanistiske fakultet underviser i
sine respektive disipliner. Den består av 24 plakater av unge, ferdigutdannede mennesker
som har lyktes i kampen om spennende, samfunnsrelevante og prestisjefylte
jobber. Målet med kampanjen antas å være at man ønsker å vise de utallige karrieremulighetene
som ligger foran deg, om du har en samfunnsvitenskapelig eller humanistisk
mastergrad fra NTNU i bagasjen.
Vi i forskergruppen Worldviews reagerer på denne kampanjen som
nåværende og fremtidige studenter eksponeres for i disse dager. Samtlige
uteksaminerte studenter som er portrettert på plakatene representerer et
blenda-hvitt utvalg. Kampanjen gir ikke et bilde av den faktiske
befolkningssammensetningen som finnes i Norge i dag, verken i høyere utdanning eller
i arbeidslivet. På de flotte plakatene ser vi kun hvite studenter som etter en
vellykket uteksaminering sitter i interessante og innflytelsesrike stillinger.
Denne kronikken har ikke som mål å kritisere intensjonene bak
plakatene for Fagvalgsdagen ved NTNU. Vi ønsker likevel å uttrykke vår
overraskelse over kampanjen og dens mangel på representasjon av mangfold, etter
alle debatter som har rast både i media og i akademia de senere år om
viktigheten av å være synlig og bli hørt for å føle tilhørighet.
For studenter med minoritetsbakgrunn er dette nok en påminnelse om at de ikke hører hjemme i akademia
For studenter med minoritetsbakgrunn er dette nok en
påminnelse om at de ikke hører hjemme i akademia eller i arbeidsmarkedet for
høyt utdannende. Som en av våre masterstudenter med flyktningbakgrunn uttrykte
etter å ha sett kampanjen i en undervisningspause: «Det er ikke plass til meg
her». Mangelen på representasjon kan medføre til at potensielle studenter mister
motivasjon til å søke opptak til høyere utdanning, eller søke seg videre til et
masterprogram. Ved at kun hvite og sannsynligvis norske studenter portretteres,
sender NTNU sterke signaler om hvem som klarer å gjennomføre en mastergrad og
hvem som er ettertraktet i arbeidslivet etterpå. De reproduserer gamle
sannheter og bekrefter majoritetsbefolkningens posisjon som privilegerte i
samfunnet.
Heldigvis er Dragvoll en campus preget av mangfold
Heldigvis er Dragvoll en campus preget av mangfold, både
blant studenter og ansatte. Bare på vårt institutt har vi en
studentsammensetning bestående av første- og andregenerasjons innvandrere, flyktninger,
utvekslingsstudenter, og internasjonale studenter. Samtidig har vi et sterkt
ønske om et enda mer representativt mangfold blant studenter og ansatte, fordi
det vil styrke fremtidens undervisning, forskning og arbeidsliv. For å lykkes i
dette, trenger vi drahjelp – ikke bare til å vise at studenter med alle slags
bakgrunner og hudfarger er velkomne ved NTNU, men også at deres kompetanse er
ønsket i innflytelsesrike posisjoner i samfunnet for øvrig.
NTNU sitt motto er «Kunnskap for en bedre verden». NTNU har
nylig opprettet en rådgiverstilling for mangfold og inkludering i akademia, og
en arbeidsgruppe har jobbet fram en handlingsplan for likestilling og mangfold
ved NTNU (2023-2025). Det skjer spennende ting på denne fronten, og vi er
positive til utviklingen som skjer. I handlingsplanen står det: NTNU som et
mangfoldig universitet skal skape inkludering og tilhørighet for alle. Både
ansatte og studenter har et ansvar for å skape trivsel og inkludering i sin
hverdag ved universitetet (s. 3). Gitt den økende bruken av visuelle
virkemidler, er det på tide å ta det gamle ordtaket på alvor igjen: Et bilde
sier mer enn tusen ord. Bilder kan også bryte ned gamle stereotyper gjennom
større representasjon, slik at alle studenter kan føle seg inkludert og
anerkjent. Ikke bare som et tillegg for å kunne krysse av i de riktige
boksene ved stillingsutlysninger, men som genuin tilhørighet.
Forrige uke ble det lansert en verktøykasse for mangfold og
inkludering i akademia. En av tiltakene i verktøykassa er: «NTNU skal
synleggjere og inkludere mangfald i kommunikasjon og informasjon gjennom
bevisst bruk av språk og symbol» (s. 3). Denne kampanjen er en ypperlig
mulighet til nettopp å synliggjøre mangfoldet hos studenter og arbeidstakere.
Hvorfor benytter ikke NTNU denne anledningen til å vise det faktiske mangfoldet
som finnes blant studentene og ute i samfunnet?