Flere klager, men færre går opp i karakter enn før
Flere studenter enn før klager på karakteren sin ved NTNU, men færre enn tidligere får medhold i klagen.
I de fleste tilfeller fører klage på eksamenskarakteren til uendret karakter. I 2023 endte 62 prosent av klagerne opp på samme karakter som før de klaget, mens rundt 10 prosent gikk opp én eller flere karakterer.Illustrasjonsfoto: Synne Mæle
Studentene ved NTNU er nå inne sin travleste periode med eksamenstid. Foreleserne derimot, har det travlest i julen og i tidlig januar, når eksamensbesvarelsene skal rettes. I tillegg har klagebunkene også blitt høyere de siste årene. Stadig flere studenter klager på eksamenskarakteren.
Se tabell med antallet klager de siste åtte årene nederst i saken
Selv om flere klager, har antallet studenter som får medhold i klagen sunket jevnt siden 2019. I 2019 fikk 27 prosent av studentene som klagde medhold og gikk opp én eller flere karakterer. I 2020 fikk 25 prosent bedre karakter, og i 2021 og 2022 fikk 23 prosent og 20 prosent bedre karakter etter å ha klaget på karakteren.
I fjor var det 10 790 studenter som klaget på eksamenskarakteren sin ved NTNU. 19 prosent fikk i fjor medhold i klagen sin, og gikk opp en eller flere karakterer. 10 prosent gikk ned en eller flere karakterer etter å ha klaget, mens 62 prosent av klagene endte opp på samme karakter.
Merarbeid for faglærere
Flere klager betyr større kostnader for NTNU, og merarbeid for faglærere som må se over besvarelsen på ny. Gjennomsnittlig koster det NTNU 1521 kroner per klage.
- Flere studenter enn før klager. Hvor stor betydning har dette for NTNUs økonomi?
- Generelt, som et universitet er vi godt rigget til å håndtere klagesaker både økonomisk og prosessuelt. Uavhengig om antallet klagesaker øker fra ett år til et annet. Eller for den saks skyld minker. Det er også verdt å minne om kostnaden knyttet til medarbeidet faglærerne våre får i arbeidet med klagen, sier Marit Reitan, prorektor for utdanning.
- Det er en rettighet studentene har og som må behandles deretter. Jeg er i grunnen mer opptatt av at vi gjennomgående har gode prosesser for vurdering, og i klagebehandlingen av karakterer, sier Reitan.
Ifølge prorektoren bestreber NTNU å lage gode læringsutbyttebeskrivelser, vurderinger og sensorveiledninger som gjør at studentene gis en godt kvalitetssikret karakter.
- Summen av dette arbeidet er også det som gir tillit til at systemet ivaretar både faglige vurderinger og rettigheter på en helhetlig og god måte, sier hun.