Feil i Inspera: Eksamener ble ikke vist som levert
Eksamenssystemet NTNU benytter sliter i hele landet for øyeblikket.
Inspera er verktøyet NTNU benytter for majoriteten av sine eksamener.
Foto: Inga Skogvold Rygg
Klokka 08.00 4. juni meldte Inspera at problemet er løst.
Akkurat nå er det mange studenter som har eksamen i den digitale plattformen Inspera assessment. Ifølge Innsida er det i dag problemer med plattformen blir det i dag forsinkelser som skyldes tekniske peroblemer. Innleverte eksamensoppgaver ikke får status «Levert» umiddelbart etter at prøvens sluttid er passert.
Dette medfører at studentene ikke får tilgang til dagens avlagte prøver i arkivet sitt like etter prøveslutt, og sensor vil ikke kunne starte sensur før kandidatenes status er endret til «Levert».
Ifølge Innsida, jobber Inspera med å rette opp feilen. Eksamensoppgavene er lagret i Inspera og vil automatisk få status som levert så snart feilen er rettet. Studentene vil da få tilgang til prøvene i arkivet sitt.
Det er ingenting studentene og faglærere kan gjøre annet enn å vente på at feilen løses. På Innsida skrives det også at det ikke er noen grunn til å være bekymret for at besvareleser går tapt, da disse skal være lagret på riktig måte, selv om de ikke vises for studentene.
Problemet skal angå Inspera nasjonalt. Og NTNU meldes å være i dialog med selskapet. Inspera benyttes av utdanningsinstusjoner i Norge og internasjonalt.
Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.