Endelig var den store dagen kommet for Maia Reppe. Etter å ha tatt en master i klassisk utøvende sang ved NTNU, gjensto nå selve eksamenskonserten. Konserten skulle foregå i ærverdige omgivelser i Rådssalen i Trondheim folkebibliotek, med familie og venner som publikum i salen.
Så begynte meldingene å sive ut fra Rådhuset i Trondheim: Det vil komme strengere koronatiltak.
- Det ble veldig mye fram og tilbake. Eksamenskonsertene er noe man forbereder seg på i to år. Dette er en dag hvor vi skal fokusere og være i ei boble med kun musikk. I stedet ble det mange praktiske ting å ordne opp i, forteller Reppe.
Halv ett i går fikk hun varsel om at det var en pressekonferanse om koronatiltakene. Da henvendte hun seg til administrasjonen, og instituttlederen på Institutt for musikk ble også kontaktet. De prøvde å finne ut hva dette hadde å si for kveldens eksamenskonsert. De ringte biblioteket og fikk beskjed om at det gikk bra å avholde konserten som vanlig med publikum i salen. Så gikk det en time til og de mottok en kontrabeskjed: Konserten kunne gjennomføres, men uten publikum i salen. Tidligere hadde hun fått lov til å ha 38 personer i salen.
- Det ble ringing og sms og beskjed på Facebook-arrangementet om at de ikke kunne komme likevel. Familien min fra Alvdal vurderte å møte opp og si lykke til før konserten og gi sine gratulasjoner etterpå. Men de fant ut at å reise tre timer for bare det, var vel mye, sier Reppe.
- Veldig spesiell mental oppkjøring
Instituttleder Nora Bilalovic Kulset sier at de har hatt i bakhodet at dette kunne skje, men at det ble opplevd som dramatisk da det skjedde.
- Det er ekstra tungt når studentene rammes på denne måten og når det i tillegg involverer familiene deres. Det blir mange lag med emosjoner å håndtere, sier hun.
Hun viser til at enkelte fikk beskjed svært tett på, noen bare et par timer før konserten. Da oppleves det som en stor nedtur, i tillegg til at det blir ei veldig spesiell mental oppkjøring.
- Eksamenskonserten er en større begivenhet i en musikers yrkesliv enn det mange kan tro, og det å holde denne konserten for sine nærmeste av venner og familie, er en viktig del av det hele.
Maia Reppe er likevel veldig glad for at hun fikk gjennomføre eksamenskonserten. I fjor ble konsertene avlyst.
- Det gikk heldigvis bra. Dette er en konsert som er formell, hvor vi skal føle at vi holder en solokonsert, uten publikum ble den ikke så formell, men jeg prøvde å late som at det var tilhørere i salen. Heldigvis hadde jeg nok utøvere på konserten til at noen satt i salen.
Det ble ingen feiring etter konserten i går. Nå blir det noen rolige uker, så drar Reppe hjem til Alvdal. Hun har en rolle i Opera Di Setra i juli.
- Da får jeg vært hjemme hos familien og skal ta feiringa med kohorten der, forteller hun.
- Mer prøvespill enn konsert
- En eksamenskonsert uten publikum minner mer om et prøvespill enn en konsert, og mange ser faktisk ordentlig fram til å spille for sine nærmeste. Det er fort gjort at dette vil kunne prege prestasjonen, men i størst grad preger det nok opplevelsen, sier instituttleder Kulset.
Hun peker på at en del av utdanninga de gir, handler om å prestere på topp under press, noe de snakker om blant annet i fag som utøverpsykologi.
- Som musikere må de klare å forholde seg til stadige og plutselige endringer, og likevel prestere. Så sånn sett er dette, litt brutalt sagt, en nyttig erfaring de nå gjør seg.
Kulset sendte mandag en beskjed til studentene i Trondheim om at hun føler sånn med dem at hun mangler ord.
- Det er jo det emosjonelle, at mamma eller pappa, tante eller onkel, søster eller bror og venner fra hjemplassen ikke får delta, det er dét jeg føler mest med dem på, sier hun.