Hva er forklaringen på «Studenttingets stadige framstøt om automatiske begrunnelser»? Denne ukas gjesteskribent tror hun har funnet forklaringen.
- På store emner med skoleeksamen er det veldig ofte slik de første haugene med krav om begrunnelse som strømmer inn, er fra kandidater som åpenbart aldri har vært på forelesning, som sannsynligvis, ut fra det jeg kan bedømme, ikke har kjøpt bøkene, resonnerer Kristin Melum EideFoto: Oda Eriksen Haugland
KristinMelum EideProfessor, Institutt for nordisk språk og litteratur, NTNU
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Sammendrag av
påstander i innlegget for den som ikke kan spandere tiden det tar å lese: Akademikere
er stort sett veldig overarbeidet. En hel del av studentene som ber om
begrunnelse gjør det ikke for å lære av tilbakemeldingene. Studentrepresentanter
er veldig ofte lite representative for studentene de skal representere.
Dunning-Kruger-effekten kan langt på vei forklare både en hel del av de individuelle
kravene om begrunnelse, klage på strykkarakter, samt studentrepresentanters
utrettelige arbeid for automatiske begrunnelser.
Fakta
Kristin Melum Eide
Eide er en av UAs gjesteskribenter.
Utdanning: Hovedfag i nordisk. Doktorgrad i skandinavisk lingvistikk.
Nåværende jobb: Professor i nordisk språkvitenskap. Professor II ved UiB.
Roller i UH-sektoren: Tidligere medlem av NTNUs styre i åtte år. Tidligere professor II, Høgskolen i Østfold.
Faglige interesser: Menneskets språkevne. Den medfødte grammatikken. Komparativ lingvistikk. Elsker å formidle faget mitt. Aktuell med boka Språket som superkraft.
Opptatt av: At folk skal få realisere sitt potensial! Jeg føler meg superheldig som kan få jobbe med det, både i jobb og på fritida.
Det nye året startet
veldig plutselig, som et skred, in medias res, som litteraturviterne
sier. Hauger av sensur, lassevis med krav om begrunnelser, klagekommisjoner og
emnerapporter skal inn akkurat samtidig som nye semesterplaner må legges på
nytt pga. timeplankollisjoner, utsatte frister på pengesøknader og sammendrag
til konferanser i det nye året, for ikke å snakke om kontroll og justering av
arbeidsplaner for fjoråret, egenarkivering som du har glemt,
fagfellevurderinger som du har lovet bort, flybilletter må bestilles til de
første foredragene i innland og utland, og så var det de to kapitlene som må
skrives til to ulike antologier – på det ene har du allerede fått flere
utsettelser. Og du må kanskje be om en til.
Husk også attester og
avkryssingsskjema for alle læringsassistentene, evalueringer må distribueres, og
glem for all del ikke å sjekke og dobbeltsjekke at du har fått notert alt du
har publisert, i CRISTIN – i hvert fall det som gir klingende mynt i kassa –
før 20. januar.
Samtidig skal de
første forelesningene forberedes og avholdes, helst med en fresh og ikke-påtatt
entusiasme som gjør at studentene øyeblikkelig
forstår at dette er et viktig, interessant og matnyttig emne som de har
kjempelyst til å jobbe skikkelig og grundig med, helt fra starten. Bortsett fra
dem som ikke fikk møtt på første forelesning av ulike årsaker, men nå angrer de
og skriver e-post og lurer på om jeg tror de klarer å følge emnet likevel. Og
det tror jeg så absolutt, selvfølgelig, og skriver personlige og
forhåpentligvis overbevisende svar til hver enkelt.
De første to ukene av
januar har dessuten allerede medført mange ulike formidlingsoppdrag.
Alt skal se lekende
lett, kreativt, originalt og uformelt ut. Og for å få til det, kreves det mye
forberedelse, og det tar faktisk veldig mye tid.
Som vi har hørt til
det kjedsommelige, NIFUs tidsbruksundersøkelse viser at norske akademikere jobber opp mot
femti timer i uka. Selv om jeg har praktisert 14-timers arbeidsdag siden 1.
januar, går det ikke. Selv ikke når jeg plusser på søndagene. Ved semesterets start
(eller slutt) får jeg ikke levert på alle fronter, og i hvert fall ikke den
standarden eller i det tempoet jeg ønsker.
Så det er ikke det at
jeg ikke forstår at studenter vil ha og har krav på begrunnelser. Men jeg må
bare medgi at jeg ikke klarer å bryte ut i spontan og ellevill jubel når e-post nummer trettito tikker inn fra
inspera om at kandidat ditten-og-datten har bedt om begrunnelse.
Jeg skriver grundige,
gode og pedagogiske begrunnelser, men oftest ikke med mye glede. Mest fordi det
rett og slett ikke er slik at de som først ber om begrunnelse, også er de som
er mest interessert i å klemme kunnskapssitronen mest og lære enda litt mer i
denne prosessen ved å be om tilbakemelding. Selv om slike diamanter så visst
finnes.
Men på store emner
med skoleeksamen er det veldig ofte slik de første haugene med krav om
begrunnelse som strømmer inn, er fra kandidater som åpenbart aldri har vært på
forelesning, som sannsynligvis, ut fra det jeg kan bedømme, ikke har kjøpt
bøkene, som i hvert fall ikke har forstått noe av de fyldige
forelesningnotatene, delt inn i lett fordøybare biter i tyggestørrelse, som vi
har lagt ut; øvinger, videoer, artige filmsnutter, ekstraforelesninger vi
kamuflerer under titler som Pep-talk, gode råd før eksamen, etc. For vi
har bare lov til å gi så mange forelesninger.
Ikke noe av dette har
klart å tilføre den nødvendige kunnskapen, verken ved osmose eller intravenøst.
For det er ikke så veldig vanskelig å oppdage at den som har forfattet denne
besvarelsen ikke har lagt ned de påkrevde 350-400 arbeidstimene som er
stipulert for 15 studiepoeng. Ganske langt derifra, faktisk. En tidel av dette?
35-40 timer? I så fall er ikke den arbeidsuka brukt effektivt. Man kan lære
ganske mye på ei uke, om man jobber intenst.
Men det burde ikke
være nok å møte opp på eksamen og skrive et par avsnitt om hva en selv synes
høres ut som et greit og troverdig svar på spørsmålet som er stilt. Selv ikke om en legger til et par velrettede
spøker, eller i og for seg troverdige forklaringer på hvorfor en ikke har fått
lest, i håp om at en skal finne nåde for sensors øyne. Så man har ikke fått
lest et skvatt, men kan man vær-så-snill få en bra karakter likevel?
Men det går jo ikke,
det? Vi har jo et ansvar overfor arbeidslivet også – jeg kan ikke sende deg ut
i skolen som norsklektor og dermed bekrefte din trygge forvissning om at du
klarer deg uten å lese noe, for du kan bare dikte opp de termene du trenger som
du syns høres okei ut, mens du avslører at du ikke har lest en tøddel av
pensum. Forresten står det ikke i oppgaveteksten at man må referere til
pensum! Haha! Gotcha!
Jeg kan rett og slett
ikke sette godkjentstempel på noe som er så tynt, og si at værsågod, her har
dere en ny norsklektor fra NTNU, dette er bra nok! Selv om det er åpenbart for
mange av oss at vi har senket lista for ståkarakter mange hakk de siste tjue
åra for å «tilrettelegge» for høyere studenttall, fra 200 000 til 300 000. Dette blir selvfølgelig forsterket gjennom
pandemi-kullene, der vi overbeviste alle om at «joda, dette er da nok til å
stå».
Resultatet blir derfor en F, og studentens spontane reaksjon er «Jammen, hvorfor det?»
Likevel går det en
grense, og en kan bare ikke få seg til å sette ståkarakter på en besvarelse som
totalt «mangler faglighet», slik Oddveig Storstad skriver i Forskerforum før jul, i et innlegg der hun etterlyser litt
større krav til studentenes innsats også.
Resultatet blir
derfor en F, og studentens spontane reaksjon er «Jammen, hvorfor det?»
Og kandidaten vet at hen har absolutt ikke noe, null og niks og nada, å tape på
å be om begrunnelse og i neste omgang eventuelt klage. For det store apparatet
som settes i gang foregår uten studentens bidrag. Hen skal bare trykke på en
digital knapp. Vi som skal inn i prosessen på nytt, må gjøre en hel del mer.
Vi har lagt ned mange
arbeidstimer i å få laget en god sensurbeskrivelse slik at alle studenter kan
lære mest mulig av den, vi henter inn alle tjenester vi kan for å få allerede
overarbeida kolleger til å stille som klagesensor, vi lager ny eksamen, så
kandidaten kan få konte. Ofte rekker ikke studenten å lese noe mer til den
heller, slik at vi får nye runder med stryk, krav om begrunnelse og klage. Nå
har du fått F mange ganger, og du fatter fremdeles ikke hvorfor.
Hvis studenten ble
pålagt å ta for seg læringsutbyttebeskrivelsene for emnet, ev. fagspesifikke
karakterbeskrivelser, sensurveiledningen og sin egen besvarelse og argumentere
for hvorfor og hvordan denne besvarelsen fortjener en langt bedre karakter,
ville studentene helt sikkert lære en hel del av prosessen mot begrunnelse og
klage (mer enn å bli avkrevd 200 kroner for å levere en klage). For en hel del studenter ville selv denne
lille mengden med ekstraarbeid virke avskrekkende, slik at krav om begrunnelse
eller klage ville frafalles. For en hel del dyktige studenter ville de gjennom
en slik prosess selv forstå hvorfor de har fått en dårligere karakter enn de er
vant til. Dermed kunne de på sett og vis skrive sin egen begrunnelse.
Men en hel del
studenter ville ikke ha lært noe, selv av en slik prosess.
I den andre enden av
skalaen finner man de kjempedyktige. De er også håpløst dårlige til å bedømme
hvor mye de kan, sett opp mot gruppa. Her er forklaringa at disse studentene
overvurderer kunnskapsnivået hos sine medstudenter. De tenker at dette er
såpass greit å forstå, det er ikke vanskelig å motivere seg til å studere
dette; sånn er det for meg, og jeg antar det er slik for de andre.
Studenter som lar seg
velge til å representere sine medstudenter, tilhører svært ofte denne siste
gruppa – hvis jeg skal dømme etter egen erfaring. I de åtte årene jeg satt i
NTNUs styre traff jeg flere titalls studentrepresentanter i ulike fora
(inkludert styret), og jeg våger påstanden om at disse ikke tilhører
gjennomsnittet, verken hva angår kompetanse eller «drive». De tror derimot
forbausende ofte at majoriteten av studenter er omtrent slik som dem selv.
Og jeg tror dette er
en viktig årsak til f.eks. Studenttingets stadige framstøt om automatiske
begrunnelser. De forstår ikke hvor mye arbeid som allerede legges ned i å slepe
flest mulig kandidater over målstreken, hvor mye vi må kompromisse med egen
faglighet for ikke å sette i verk rene F-massakren, hvor lite enkelte studenter
faktisk kan – og likevel tror de kan få en god karakter. Det er all grunn til å tro at en hel del av
disse studentene heller ikke vil lære stort av begrunnelsen de får. Hvis de i det hele tatt leser den.
Så, som sagt, jeg
gjør det. Jeg skriver begrunnelser. Ofte håpløst forsinket, men
samvittighetsfullt grundige og gode begrunnelser. På alle kravene som tikker
inn. Og denne tikkingen forårsaker noen spontane utbrudd.