Gjesteforelesningen handlet i første rekke om norsk samtidspolitikk. Men Realfagbyggets auditorium 5 var fullstappet av studenter som fikk en godbit servert på tampen av forelesningen: Gode eksamensråd. Nærmere bestemt 10 av dem.
1. Les oppgaven.
2. Les oppgaven en gang til.
Lahlum: Det er mange som tror at de har lest oppgaven, og forstått den, og er i ferd med å svare på den – men som i stedet svarer på hva de trodde var oppgaven, eventuelt hva de ønsket eller mente burde være oppgaven. Det er sjelden noen god ide. Du skal svare på bare oppgaven, hele oppgaven og intet annet enn oppgaven. Det skal være samsvar mellom de tre T’ene – Tittel, tilskjæring og teksten.
3. Drøft.
Lahlum: Det er dette som er poenget med en oppgave.
4. Ikke skriv normativt ut fra egne meninger.
Lahlum: Det er greit å være subjektiv, i meget moderate former, men om man kjenner behov for å overøse sensor med egne ytringer i bredt format, bør man heller bli politiker, eller journalist.
5. Ikke kommenter dine egne, skriftlige prestasjoner underveis.
Lahlum: Det er ikke så uvanlig at man kommer med formuleringer som ‘når jeg leser det jeg har skrevet, blir jeg glad/begeistret/fornøyd' - eller det motsatte. Jeg husker best følgende avslutning på en besvarelse jeg fikk på mitt bord: «Nå kommer eksamensvakten for å rive arkene ut av mine hender. Må Gud se i nåde med min sjel.» Det gikk ikke så bra.
6. Skriv leselig. Bruk avsnitt. Sett punktum.
Lahlum: Ingenting blir bedre av at sensor ikke forstår hva du har skrevet. Om du får dårlig tid på tampen – det er likevel ingen god ide å føre inn kun annenhver linje.
7. Ikke fantaser.
Lahlum: Om man skriver om Unionsoppløsningen i 1905 må man ikke skrive at den froregikk i Eidsvollsbygningen i 1814.
8. Ikke skriv for kort og ikke skriv for langt.
9. Les målrettet før eksamen.
Lahlum: Les pensum ut fra hva som blir behandlet i forelesningene. En god innfallsvinkel er at man 1-2 uker før eksamen stiller seg spørsmålet om hva man frykter mest å få på eksamen, og så leser man så lenge og så godt, at man ønsker å få akkurat det til eksamen.
10. Ikke få panikk.
Lahlum: Det er trist for alle parter når eksamensvakten plukker opp kladd fra en pult forlatt av en eksaminand som har gitt opp, og sensor leser kladden og konstaterer at den hadde holdt til en respektabel B.