Ytring

- Vi trenger kollegialt styrte universiteter hvor forskning og undervisning er i sentrum

Om du bryr deg om NTNUs fremtid, stem i styrevalget. Og enda viktigere: Engasjer deg i debatter, still kritiske spørsmål, krev å bli hørt, skriver styrekandidat Eli Smeplass.

I tillegg til å være ansatt ved Institutt for lærerutdanning er Eli Smeplass også blant annet en av Universitetsavisas gjesteskribenter. Nå ønsker hun å sitte i NTNU-styret for de fast vitenskapelig ansatte.
Publisert Sist oppdatert

Dette er en ytring. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens mening.

Har det noe å si om du stemmer?

Det er snart valg til styret ved NTNU. Mange vil kanskje tenke at dette er en formalitet, noe som ikke angår dem direkte. Men valget av styremedlemmer er en av de få direkte påvirkningsmulighetene ansatte har over universitetets fremtid. NTNU er i en kritisk fase med økonomiske innstramninger, strategiske omveltninger og eksterne krav som påvirker både forskning og undervisning. Hvem som sitter i styret, har en reell innflytelse på hvordan vi skal håndtere disse utfordringene. 

Derfor stiller jeg til valg 

Som førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning har jeg jobbet med temaer knyttet til kunnskapsstyring, universitetsdemokrati og arbeidsvilkår i akademia. Jeg stiller til valg fordi jeg mener at universitetet må styres etter prinsipper som sikrer kritisk tenkning og akademisk frihet, ikke etter kortsiktige politiske eller økonomiske hensyn. Vi trenger kollegialt styrte universiteter hvor forskning og undervisning er i sentrum, ikke administrative og strategiske tilpasninger til eksterne krav. 

NTNU har et breddeoppdrag som favner både disiplinfaglige, profesjonsrettede og teknologiske utdanninger, og dette må gjenspeiles i styrets prioriteringer. Universitetet må ta ansvar for å styrke alle utdanningsveier, skape bedre sammenhenger i utdanningssystemet og bidra til at kunnskap utvikles og anerkjennes på tvers av fagfelt. Det handler om å skape en helhetlig forståelse av kompetanse, der vi ikke bare ivaretar de tradisjonelle akademiske disiplinene, men også de anvendte og praksisnære kunnskapsområdene. 

Enig eller uenig?

Send oss din ytring på

Samtidig må universitetene tilpasse seg de teknologiske endringene vi står overfor. Kunstig intelligens har allerede endret hvordan vi underviser og evaluerer, og jeg har argumentert for at høyere utdanning må tilpasses denne virkeligheten. Jeg har tidligere også argumentert for at digitalisering må skje i dialog med studentene for å sikre at undervisningskvaliteten ikke svekkes. Samtidig må vi anerkjenne at studentene skal lære mer enn det som står i emneplanene, og at læringsprosesser også innebærer kritisk refleksjon og erfaringer som ikke kan måles direkte. Undervisningen må legge til rette for dybdelæring og akademisk dannelse, ikke bare instrumentelle ferdigheter. 

Hvorfor NTNU-styrevalget er viktig 

Jeg mener at universitetene har en avgjørende samfunnsrolle, ikke minst som en motkraft til feilinformasjon og kunnskapsfornektelse. Vitenskap må brukes som et korrektiv til populisme og kunnskapsfiendtlige strømninger. NTNU bør altså være en tydelig aktør i den offentlige samtalen, og vi må beskytte forskningsfriheten mot press som undergraver den akademiske integriteten. 

Universitetets styre tar avgjørelser om økonomiske prioriteringer, akademisk organisering og strategisk retning. Styret vedtar budsjettet, godkjenner strukturelle endringer og sikrer at universitetet drives i tråd med det sammensatte samfunnsoppdraget. Med stadig økende krav til effektivisering, eksternt finansierte prosjekter og omstilling, er det avgjørende at vi har styremedlemmer som forstår hva som står på spill for ansatte og studenter. 

Gjennom de siste årene har vi sett en utvikling der styringen av universitetene blir stadig mer preget av tilfeldige politiske føringer og kortsiktig økonomisk tenkning. Vi må stille spørsmål ved hvordan dette påvirker NTNUs kjerneoppgaver: å sikre forskningens frihet, faglig kvalitet og gode arbeidsvilkår. Styret har makt til å ta stilling til disse spørsmålene, men bare dersom det er satt sammen av folk som er villige til å løfte disse sakene. 

Hvorfor bør du engasjere deg? 

NTNU er ikke en privat bedrift. Det er en kunnskapsinstitusjon som skal forvalte og utvikle samfunnets viktigste ressurs: kritisk og uavhengig forskning og undervisning. Dette krever kollegial styring, forutsigbarhet og et arbeidsmiljø der ansatte og studenter har reell medbestemmelse. 

Å stemme i styrevalget er en av de enkleste måtene å bidra til dette på. Men enda viktigere er det å engasjere seg i de debattene som påvirker universitetets fremtid. Vi ser en tendens til at stadig færre deltar i styrevalg. Valgdeltakelsen blant fast ansatte i undervisnings- og forskerstillinger har sunket fra 57,5 % i 2005 til 43,7 % i 2021. For midlertidige vitenskapelige ansatte er situasjonen enda mer dramatisk, med en valgdeltakelse på kun 11,9 % i 2023. 

Dette er ikke bare et tall. Det er et uttrykk for hvorvidt vi som ansatte mener vi kan påvirke retningen NTNU tar. Hvis vi ikke bruker stemmen vår, overlater vi beslutningene til andre. Vi gir fra oss en av de få demokratiske kanalene vi har for å forme universitetets fremtid. 

NTNU står overfor store utfordringer: 

  • Økonomiske kutt som truer forskningstid og undervisningskvalitet. 

  • Midlertidighet og usikre arbeidsvilkår for mange ansatte. 

  • En styringsmodell der effektivisering ofte går på bekostning av faglig autonomi. 

  • Presset på universitetene til å levere raske, målbare resultater på bekostning av langsiktig, kritisk kunnskapsutvikling. 

Dette er spørsmål som styret må ta stilling til. Det er her vi må sørge for at de som representerer oss i styret, forstår og kjemper for disse sakene. 

Bruk stemmen din 

Det er lett å tenke at NTNU-styrevalget ikke har noe å si. Men styret har en avgjørende rolle i hvordan vi organiserer forskningen vår, hvordan vi utvikler undervisningen, og hvordan vi som ansatte får arbeidsvilkår som gir rom for faglig utvikling og kritisk tenkning. 

Om du bryr deg om NTNUs fremtid, stem i styrevalget. Og enda viktigere: Engasjer deg i debatter, still kritiske spørsmål, krev å bli hørt. Universitetet er vårt felles ansvar.