Regjeringens varslede videreføring av karakterbasert opptak til UH vil ha stor betydning for hvordan grunnskolen og videregående skole skal innrette seg framover, skriver Per-Odd Engen.
Et viktig mål med endringene bør uansett være at skolene kan legge mer vekt på elevenes læring og å bruke mindre ressurser på karaktersetting, skriver Eggen.(ill.foto)Berit Roald / NTB scanpix
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
2024 gir muligheter til mange endringer i
norsk utdanning, helt fra grunnskolen og til universitetet. Den nye
opplæringsloven trer i kraft fra 1. august, og vi kan håpe på et revidert
kvalitetssikringssystem i grunnskolen. Snart skal Stortinget behandle ny UH-lov
for andre gang, og med det opptaksordningen til UH-studiene. Endringene i
skolene og UH henger nøye sammen og må derfor sees i sammenheng. Mange prøver å
påvirke avgjørelsene som skal tas. De fleste ytringene handler om bekymringer
for det vi mister når det skjer endringer. Elevene kan miste retten til å ta
opp fag, tradisjonell eksamen står i fare på grunn av KI, og opptaket til
UH-studier kan bli både uforutsigbart og arbeidskrevende. Men endringer gir
også nye muligheter, blant annet til å tenke nytt om både opplæring og
vurdering. Likevel: Alt tyder på at vi fortsatt kommer til å la et smalt sett
av kompetanser får dominere utdanningsløpet, og at vi fortsatt vil la rangering
basert på disse ha en dominerende rolle i utdanningen.
«Prøitz-utvalget» leverte to NOUer om NKVS
(kvalitetssikringssystemet for grunnskolen) i fjor. Jeg likte
kunnskapsgrunnlaget, men ble oppriktig skuffa over forslagene de leverte, mest
fordi de ikke tar et tilstrekkelig oppgjør med de grunnleggende problemene.
Studentene som går ut av universitetet har bygd kompetanse gjennom hele
utdanningsløpet, og underveis lært mye bra, men også mye vi bør være mer
kritiske til. Jeg skulle for eksempel ønske meg en debatt om nødvendigheten av
rangering. Vi rangerer elever og skoler helt fra barnetrinnet, og videregående
skole aksepterer av en eller annen grunn å rangere elever for opptak til høyere
utdanning. Regjeringen ser ut til å gi grønt lys for at det skal fortsette, og
UH er en viktig pådriver, ved at de bruker den tresifra poengsummen på
vitnemålet som inntakskriterium. I en tid der mange skoler ønsker å redusere
karakterfokuset vil den nye UH-loven med stor sannsynlighet sørge for det
motsatte. Som om rangering av elever var riktig og nødvendig og uten negativ
påvirkning på elevene og opplæringen.
Prøitz-utvalget har vurdert NKVS grundig og
gitt systemet strykkarakter. De slår blant annet fast at kvaliteten i
opplæringen må defineres ut fra beskrivelsene i opplæringsloven. Det burde vært
en selvfølgelighet, men dagens NKVS ser ut til å følge sin egen logikk, med et
testregime som brukes til å begrunne hvorfor førsteklassingene ikke får så mye
av den frie leken de ble lovet som en del av seksårsreformen. Systemet rangerer
i tillegg skoler slik at de som følger NKVS’ prioriteringer kommer på topp.
Dermed har vi et selvforsterkende system som mange (inkludert meg) opplever som
skadelig. Hadde Prøitz-utvalget holdt lovnaden om å ta utgangspunkt i det loven
sier om formålet med opplæringen, måtte de ha gjort helt grunnleggende
endringer. Men de ender opp med et forslag ti nye ordninger som er farlig likt
det systemet de ønsker å gå bort fra. De vil fortsatt prioritere kompetansene
lesing, skriving og regning og de foreslår å «kvalitetssikre»
standpunktvurderingen. Det vil si at vi fortsatt skal rangere og at grunnlaget
for rangeringen skal være omtrent uendret. Det er vanskelig å se hvordan dette skal
gi bedre samsvar med lovverket
Formålsparagrafen i opplæringsloven angir
mange viktige verdier og kompetanser som formål med opplæringen. Demokrati,
kritisk tenking, medansvar, medvirkning, skaperglede, utforskertrang,
solidaritet, vitenskapelig tenkemåte og respekt for naturen er eksplisitt
nevnt. Lesing, skriving og regning står det ingen ting om, så disse
ferdighetene må tolkes inn, for eksempel i setningen som sier at elevene skal
«utvikle kunnskap, dugleik og haldningar som gjer at dei kan meistre livet sitt
og delta i arbeid og fellesskap i samfunnet.» Fraværet av reaksjoner på
sluttrapporten fra Prøitz-utvalget tyder på at vi har vent oss til en snever
tolkning av kvalitet, der hovedvekten legges på ferdighetene regning, skriving
og lesing. Den stadig økende vektleggingen av disse på bekostning andre
ferdigheter ser ikke ut til å ha gitt elevene mer leseglede og det er få tegn
som tyder på at de er blitt bedre i matematikk. Likevel er forslaget å
fortsette i omtrent samme spor, ved å prioritere undervisning i teori og ikke
la elevene benytte den medvirkningsretten loven gir dem.
Et tydelig eksempel på hva skolen nedprioriterer,
er praktiske og motoriske ferdigheter, som å oppøve et godt håndlag. Slike
ferdigheter hadde en stor og viktig plass i skolen tidligere, men i dag er de
ikkeeksisterende i overordnet del av læreplanverket. Jeg vil påstå at håndlag
er minst like viktige for å «kunne meistre livet sitt» som lesing,
skriving og regning. Om jeg måtte velge mellom godt håndlag og gode
regneferdigheter når jeg trenger en hjemmehjelper, kirurg, kokk eller
elektriker, så ville jeg valgt den med håndlaget. Utelatelsen fra overordnet
del gjør at verken læreplanene eller NKVS vektlegger praktiske ferdigheter.
Formålsparagrafen (§ 1-3 i den nye
opplæringsloven) har hatt samme innhold mange tiår, et innhold som blir
videreført i det nyreviderte lovverket. Det er interessant at vurdering aldri
har vært nevnt som et formål med utdanningen. Vurdering kan derimot være et
godt virkemiddel som vi kan bruke for å nå målene. Men å bruke vurderingen til
å rangere elevene i forhold til hverandre, passer dårlig sammen med
intensjonene for en god opplæring. Prøitz-utvalgets forslag om å kvalitetssikre
karaktersetting med «utgangspunkt i eksisterende praksiser, behov og
rammevilkår» vil ikke hjelpe på dette problemet. Karaktersystemet samsvarer
dårlig med både formålsparagrafen og læreplanverket, og bør revideres i stedet
for å sementeres. Dette har vi også en mulighet til å endre nå. Vi kan begynne
jobben med å endre karakterene fra å være et rangeringsverktøy, til å ha
sertifisering og motivasjon som formål. Men det krever at UH-sektoren
vektlegger kvaliteten i grunnskolen og videregående opplæring i stedet for å
korttenkt velge enkleste form for rangering for opptak til egne studier.
Regjeringens varslede videreføring av
karakterbasert opptak til UH vil ha stor betydning for hvordan grunnskolen og
videregående skole skal innrette seg framover. En slik videreføring befester
rangering som et formål med vurderingen og vil dessverre ha betydning helt ned
til barnetrinnet, der rangeringen starter, blant annet med nasjonale prøver.
UH-sektoren har et ansvar, og kan lette på rangeringspresset ved å fase ut
bruken poengskalaen på vitnemålet som opptaksgrunnlag. Lærere har over lang tid
pekt på at karakterer påvirker opplæringen negativt. Og går man poengskalaen på
vitnemålet nærmere etter i sømmene, ser man at noen kompetanser (som å være god
skriftlig) har svært stor betydning, mens andre (som å kunne utforske eller
vurdere kritisk) teller i liten grad. Det er også mye flaks og uflaks
involvert, for eksempel i forbindelse med trekkordningen til eksamen. En mindre
findelt poengskala (med to siffer i stedet for tre) ville være et skritt i
riktig retning, og vil presse fram bedre opptakskriterier til UH, for eksempel
ved å legge til rette for en overgang til større bruk av opptaksprøver. Et
viktig mål med endringene bør uansett være at skolene kan legge mer vekt på
elevenes læring og å bruke mindre ressurser på karaktersetting. UH-sektoren blir
uansett nødt til å tenke nytt om utdanning og vurdering etter som teknologien
utvikler seg. I dag brukes det hundrevis av millioner kr i året på et system
der det lønner seg å skjule hva man ikke kan, å fremstå som om man forstår noe
man ikke forstår, eller å klippe og lime faginnhold man ikke har eierskap til. Her
er det stort rom for både forbedringer og besparinger. En ny opptaksordning kan
være første skritt på en lang veg til bedre opplæring og vurdering i hele
utdanningsløpet.