Ytring
NTNUs samfunnsoppdrag er klart, men PRIORITERES IKKE
- For studentene har de svært dårlige rammevilkårene ført til et undervisningstilbud som er nedskalert til minimumsnivå, skriver ansatte ved Ergoterapiutdanningen: - Nå krever vi svar – hva er NTNU sin plan for å løse samfunnsoppdraget?
Ergoterapiutdanningen holder til ved NTNUs campus på Tungasletta.
Foto: Nils Kristian Eikeland/NTNU
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
NTNU står ved en
kritisk korsvei når det gjelder å oppfylle sitt samfunnsoppdrag: et økende
behov for kunnskapsbaserte helsetjenester, med tanke på en aldrende befolkning
og flere personer med kroniske lidelser, møtes med en nedprioritering av
helsefagutdanningene ved NTNU.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Rapporter fra både
regjeringen og Statistisk sentralbyrå understreker det akutte behovet for
helsepersonell, inkludert ergoterapeuter, i årene som kommer. I SSB sin rapport Arbeidsmarkedet for helsepersonell fram mot 2040 anslås det at Norge vil mangle
minimum 1900 ergoterapeuter innen 2040. Samtidig påpeker helsepersonellrapporten NOU 2023: 4 -
regjeringen.no behovet
for tilstrekkelige og kunnskapsbaserte helsetjenester tilpasset dagens og
fremtidens befolkningsbehov. Kunnskapsdepartementet
tar tak i denne utfordringen i tildelingsbrevet til NTNU for 2024: “Profesjonsutdanningene er
sentrale for utøvelsen av velferdsstatens tjenester. Regjeringen satser på gode
velferdstjenester nært folk. Sviktende rekruttering, og utfordringer knyttet
til praksis i lærerutdanningene og noen av helse- og sosialfagutdanningene,
krever at institusjonene prioriterer disse utdanningene. Utdanningene skal ha
høy kvalitet, være tett koblet til praksisfeltet og tilbys i hele landet.
Universitetene og høyskolene har et ansvar for å øke rekrutteringen.”
Dette står i sterk
kontrast til prioriteringene vi ser i praksis: Program for
ergoterapeututdanningen står i
reell fare for å ikke kunne oppfylle minstekravene som beskrives i Forskrift om felles
rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger - Lovdata. Ansettelsesstoppen ved
naturlig avgang rammer skeivt, og vi har per i dag flere vakante stillinger som
vi ikke har anledning til å utlyse. Innen januar 2025 er signalene at vi vil miste
ytterligere stillinger og vi ser ingen plan for å erstatte disse. Vi har ingen
midler til å stimulere samarbeid med praksisfeltet og opplever utfordringer med
å skaffe tilstrekkelig antall praksisplasser og rekruttere praksisveiledere. Driftsbudsjettet
er nesten ikke-eksisterende, ekstern innleie er redusert til et minimum, og det
er finnes ikke tilgjengelige midler for faglig oppdatering. Dette gjelder også
ressurser og insentiver for forskning og fagutvikling. Selv når ansatte skaffer
ekstern finansiering er det ikke mulig å ansette vikarer, noe som kunne sikret
kontinuitet i grunnutdanningen.
For studentene har de svært dårlige rammevilkårene ført til et
undervisningstilbud som er nedskalert til minimumsnivå med færre muligheter til
ferdighetstrening, læring og refleksjon i mindre studentgrupper, samt
tilbakemelding på faglig arbeid, tilrettelegging og oppfølging. Dette påvirker alle
studentene, og spesielt de som er avhengige av ulike former for støtte. Konsekvensene
strekker seg også til studentenes helse og det sosiale miljøet, som tydelig
gjenspeiles i årets studiebarometer.
Den påtrengende følelsen av å ikke kunne utføre jobben
tilfredsstillende utgjør en ekstra byrde, spesielt med tanke på hvordan dette
påvirker studentene – og på sikt pasientene og kvaliteten på tjenestene de
mottar. Gjennom 50 år har vi lagt ned mye innsats for å utvikle
utdanningstilbudet for ergoterapeuter, samt drive forskning og fagutvikling av
høy kvalitet der vi på flere områder har vært i front nasjonalt og
internasjonalt. Vi har økt antallet med høyere forskningskompetanse, dannet
forskningsgrupper som drar inn eksterne forskningsmidler, etablert en
levedyktig masterutdanning som var essensiell for fagfeltets utvikling (nedlagt
etter sammenslåing med NTNU), samt tilbudt videreutdanninger. Nå rammer innsparingstiltakene så skjevt og
hardt at vi ikke vil være i stand til å oppfylle samfunnsoppdraget dersom ikke utviklingen
snur.
I kronikken NTNU fyller ikke samfunnsoppdraget
sitt beskriver studieprogramledere for ergoterapeut-, fysioterapeut- og
audiografutdanningen utfordringene vi ved disse fagmiljøene står overfor- og
har stått i siden vi ble en del av NTNU i 2016. Bildet som tegnes er dystert, og forteller om stadig
dårligere vilkår for å utdanne helsepersonell ved NTNU. Kronikken har så langt blitt
møtt med stillhet av ledelsen.
Nå krever vi svar – hva er NTNU
sin plan for å løse samfunnsoppdraget? Hvordan vil institusjonen sikre
tilstrekkelige ressurser til at Program for ergoterapi (og andre helsefag) kan
drive utdanninger som sikrer tilgang til kvalifisert helsepersonell med god
kompetanse for å møte fremtidens utfordringer? Det er på høy tid at dette tas
alvorlig.