Erling Aksdal får Norsk Jazzforums hederspris
Aksdal får prisen for sitt mangeårige arbeid som pedagog og jazzformidler ved NTNU.
En rørt Erling Aksdal gleder seg over hedersprisen sammen med styreleder Ingrid Brattset i Norsk jazzforum.
Foto: Arne Hauge
Tirsdag kunngjorde Norsk jazzforum at de oppretter to priser for å feire norsk jazz. Jazzprisen blir delt ut for første gang under deres landsmøte i april neste år og blir en årlig begivenhet.
- Vi skal hylle det grenseløse, fantastiske jazzmangfoldet vi har her i landet, forteller Gry Bråtømyr, som er daglig leder i Norsk jazzforum i ei pressemelding.
Jazzprisen skal bygge kjennskap og løfte fram den norske jazzen i alle dens former, heter det i meldinga.
I forbindelse med kunngjøringa av Jazzprisen tirsdag, blir også Norsk Jazzforums hederspris delt ut for første gang. Den får lærer og professor Erling Aksdal for sitt mangeårige arbeid som pedagog og jazzformidler ved en av Norges viktigste institusjoner for jazzutdanning, NTNU.
Aksdal er jazzpianist og komponist og har siden 1991 undervist ved jazzlinja. Han er i dag faglig leder der. Den utøvende karrieren startet i tilknytning til Storyville Jazz Club og i ulike band, ifølge Wikipedia. I Trondheim spilte han med Asmund Bjørken sekstett, turnerte med Lee Konitz og medmusikanter fra jazzlinja og var med i Friends Connection.
Videre har 69-årngen fra Molde medvirket i Eldbjørg Raknes kvintett, plateutgivelsen Svart Draum av John Pål Inderberg og Veckan 44 med Norsk Svensk Cool Quintet.
Erling Aksdal bidro også med det første bestillingsverket til Moldejazz i 1980.
- Jeg griner nå
Det var en rørt Erling Aksdal som mottok hedersprisen da den ble delt u i Kammersalen i Olavskvartalet.
– Jeg er egentlig ikke en så stor tilhenger av priser, smilte Aksdal, ifølge ei pressemelding fra Kulturmeglerne.
– Men jeg grein når jeg kom inn hit og jeg griner nå, for denne jobben har vært noe av det viktigste jeg har gjort i livet mitt, sa han til stor applaus.
Juryens begrunnelse er:
«Erling Aksdal har gjennom mange tiår spilt en betydningsfull rolle i jazz-Norge som pedagog, organisator og musiker. Han er høyt verdsatt av jazzkolleger og ikke minst av tidligere og nåværendestudenter ved jazzlinja i Trondheim.
Siden han ble ansatt på jazzlinja på starten av 90-tallet, har Aksdal sammen med John Pål Inderberg vært en nøkkelperson i utviklingen av jazzlinje-metodikken, som ofte trekkes frem som en av hovedårsakene til jazzlinjas suksess.
Etter Inderberg sluttet ved Jazzlinja i 2010, har Erling fortsatt dette arbeidet og vært viktig med tanke på å sikre videreføringen av jazzlinjas kjerneverdier som blant annet å gi studentene tillit og frihet til egenutvikling og modning. Erling Aksdal har skrevet en rekke vitenskapelige artikler og rapporter, og holdt foredrag i inn- og utland om blant annet jazzutdanning i Norge, gehørforståelse og -metodikk.»
Norsk jazzforum er en medlems- og interessorganisasjon som samler det norske jazzmiljøet. Organisasjonen arbeider også for å fremme den norske jazzens vilkår både kulturpolitisk og kunstnerisk.
Jazzfestivalen i Trondheim er i gang
Samtidig som de to nye jazzprisene kunngjøres, starter den 34. jazzfestivalen i Trondheim. Ifølge Ernst Wiggo Sandbakk, daglig leder i Trondheim Jazzfestival, varmer de opp med Kyle Eastwood Cinematic. Clint Eastwoods sønn skal være en glimrende bassist.
Spesielt stolt er festivalen over alle egenproduksjonene. De har sju bestillinger i tillegg til konsertserien, hvor en ung komponist/arrangør tar for seg låtkatalogen til en trøndersk pop/rock-artist. Tidligere NTNU-student Vebjørn Mamen skal i år ta for seg superhitsene til Astrid S.
Bestillingene er:
Elisabeth Lid Trøen: New Paintings of Jazz (samarbeid med Vossa Jazz og Oslo Jazzfestival)
Erlend Skomsvoll: Ettertankens messe, med Hildegunn Øiseth og TSO-koret
Espen Berg: Water Fabric (i samarbeid med Mai Jazz og Oslo Jazzfestival)
Per Borten og Petter Kraft: Cobra Kraft
Paal Nilssen-Love og Ingebrigt Flaten: (hver sitt nye verk) sammen med nytt band Guts And Skins Octet
Eirik Havnes og Lars Ove Fossheim: Alt som lever skal dø (i samarbeid med Meta.Morf)
Festivalperioden er fra 10. - 19. mai og byr på cirka 70 arrangement, inkludert seminarer og artist talks.