Ytring
Etikk ved NTNU – mer enn Potemkin-kulisser?
Omstendighetene som ledet til Anne Borgs avgang som rektor reiser en rekke etiske spørsmål. Disse ble berørt, men aldri godt diskutert i den påfølgende debatten som endte så dramatisk, skriver forfatterne av denne ytringen.
Foto: Mentz Indergaard/NTNU (hovedfoto), Espen Halvorsen Bjørgan (Anne Borg), privat (Nøland og Hjelmeland), Skjermdump (Rystad energy)
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Det går en historie om at fyrst Potemkin satte opp
falske fasader for å imponere tsarina Katarina II over oppbyggingen av Krim i
1787. Disse ga inntrykk av at tilstanden var langt bedre enn den faktisk var.
Vi mistenker at området etikk ved NTNU i større grad består av slike kulisser
enn en substansiell strategi, og foreslår at det blir gjort noe med situasjonen.
NTNU-året 2023 endte dramatisk med rektors avgang på
en sak som hadde flere etisk brennbare elementer. Den startet med publiseringen
av to rapporter om kjernekraft i Norge, der den ene var skrevet på oppdrag av NHO,
Norsk Industri og Fornybar Norge. Den ble kritisert av flere, blant annet av de
to NTNU-forskerne som hadde forfattet den andre rapporten, for å være et
«bestillingsverk». En av dem kalte det til og mued «påvirkning
kjøpt og betalt av Fornybar Norge». Da rektor gikk ut og
tok avstand fra påstandene og forsikret om at NTNU som institusjon ikke hadde
et syn på kjernekraft, beklaget NTNU-forskerne formuleringene. Men det druknet
i avdekkingen av utvekslingene på epost og tekstmelding som foregikk mellom
rektor og henholdsvis Norsk Industri og NHO, som ledet til at hun valgte å
trekke seg.
Denne saken reiser en rekke etiske spørsmål. Disse ble
berørt, men aldri godt diskutert i den påfølgende debatten som endte så
dramatisk. Vi kan starte med uavhengighetsutfordringene ved oppdragsforskning –
hvordan håndterer vi dem? Det er fint at vi forsikres om at NTH-professorene i
sin tid hadde en «sterk
kultur for integritet og uavhengighet», men hvordan styrkes og
opprettholdes slike kulturer? Hvis det virkelig er en slik sterk kultur i
teknologimiljøene, hvordan kan vi sørge for at den gjennomsyrer hele
institusjonen?
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Et beslektet problem er hvilke etiske standarder NTNU
som institusjon skal forplikte seg på, og hvordan disse skal uttrykkes og
opprettholdes? Er det slik at en rektor aldri skal gå ut og si at det er galt
av forskere å beskylde andre for å være kjøpt og betalt uten at de har håndfast
bevis, fordi slike påstander beskyttes av akademisk ytringsfrihet? Eller
at rektor ikke skal gå ut og beklage overfor en minoritet at NTNUs forskning
har bidratt til at denne minoriteten ikke har fått sine legitime rettigheter
ivaretatt? Forenklede henvisninger til «akademisk ytringsfrihet»
eller beslektede idealer er ikke tilstrekkelig. Hvorvidt universitetet bør ha
felles etiske standarder og at det i så fall er gode og dårlige måter å
formidle og praktisere disse på, er noe som bør reflekteres over i fellesskap.
Det er sikkert mye man kan lære av dette
sakskomplekset. Det mer grunnleggende spørsmålet er om NTNU som institusjon er
rustet for etiske utfordringer? Helt konkret omfattes universitetet av tre
kilder til etiske forpliktelser og vurderinger som er flettet i hverandre: 1)
Rettslig bindende lover som omfatter hele eller deler av NTNUs virksomhet, for
eksempel forskningsetikkloven, helseforskningsloven, arbeidsmiljøloven,
forurensningsloven og genteknologiloven; 2) Retningslinjer og rammeverk som forskningsetiske
og profesjonsetiske retningslinjer, NTNUs visjon og verdier, ulike avtaler, guidelines
og lignende; og 3) interne moralske normer som stort sett vil sammenfalle med
det vi kan kalle allmennmoralen. Alle disse er i spill når vi diskuterer etikk
ved NTNU. Og alle må medtenkes dersom man skal bidra til en god refleksjon over
hva institusjonens etiske opplæring, beredskap og risikostyring bør omfatte.
NTNU har en rekke tiltak på etikk-feltet som du kan
finne om du leter godt. Men de er ikke systematiske, og det er vanskelig å
orientere seg i dem. Dersom en ansatt har en etisk utfordring som vedkommende
ønsker å få belyst av noen ansvarlig ved institusjonen, kan de finne wikisiden Etikk
ved NTNU. Den er både nyttig og opplysende, men neppe særlig kjent
blant ansatte. Som del av forskeropplæringen, har NTNU utviklet et
felles nettbasert introduksjonskurs som er obligatorisk for
ph.d.-studenter. Tar alle ph.d.-studenter det, og kjenner veiledere og andre
som er ansvarlig for ph.d.-opplæringen til kurset? Ettersom kurset er
obligatorisk i forskerutdanningen, bør de som er ansvarlige for utdanningen
også kjenne innholdet. Er opplæringen god og sakssvarende i lys av de
utfordringer som møter studentene i det framtidige arbeidslivet? Har de ansatte
kunnskap og de redskaper som er forutsetninger for god etisk refleksjon, og
forutsetninger for å gi studentene god opplæring i de etiske utfordringene ved
eget fag? Er den obligatoriske forskningsetiske utdanningen av ph.d.-studentene
god nok ved alle fakultet, og hvordan sikres kvaliteten på den? Har de ansatte
god nok opplæring i forskningsetikk, og hvilket system har NTNU for slik
opplæring? Vi mener at ingen av disse spørsmålene kan besvares med entydige
«ja».
Selv om flere av tilbudene som finnes ved NTNU er
gode, og det utvilsomt finnes gode kulturer som sikrer dannelse av professorer
med integritet og uavhengighet, er det også en mangel på systematikk over
etikktilbudet. Enhver høyere utdanningsinstitusjon behøver et opplæringstilbud
i etikk som omfatter både studenter og ansatte, og en tydelig beredskap når
etiske utfordringer oppstår. Etiske problemer kommer i mange former og selv om
det er forskjell på hvor gode intuisjoner den enkelte har, er det ingen som har
en medfødt evne til etisk klokskap. Opplæring gir ikke klokskap, men det gir en
nødvendig forutsetning for utvikling av godt skjønn. NTNU har altså mange gode
enkelttiltak innenfor området etikk, men mangler helhetstenkning, og en kan
også mistenke at de grep som er tatt er sterkt knyttet til enkeltpersoners
engasjement. En helhetlig inngang er nødvendig for å sikre at det formelle ansvaret
så vel som de mer uformelle forpliktelser blir ivaretatt på en god måte gjennom
hele organisasjonen.
Behovet for systematisk tenkning om hvordan den etiske
virksomheten er organisert er ikke bare et spørsmål om å være en god
institusjon i moralsk forstand. Det er også, som vi påpekte over, en juridisk
forpliktelse. Vårt forslag er derfor at det tas initiativ til en gjennomgang og
utarbeides forslag til en helhetlig strategi for etisk opplæring og beredskap. Det
finnes flere sterke miljøer ved NTNU som kan bidra til dette arbeidet. Program
for anvendt etikk har mandat til og bred erfaring med etikk-arbeid ved NTNU – fra
forskning til opplæring/kursing og utvikling av nettressurser. Initiativet bør
dessuten knytte til seg ressurspersoner fra Forskningsetisk utvalg, forskerutdanning,
Forvaltningsutvalget for
sivilingeniørutdanningen (FUS) og Forvaltningsutvalget for lektorutdanningen (FUL).
For ordens skyld: Myskja har vært medlem av Program
for anvendt etikk sitt råd. Koksvik og Stabell har begge tidligere vikariert i
stillinger ved programmet.