Ytring
Ministre og juks med forskning
Professor Oddrun M. H. Bråten sier man kunne ønske seg ministre med bedre innsikt i hva man gjør i høyere utdanning. Men er det riktig å se på masteroppgaver som forskning? spør hun.
Oddrun Marie Hovde Bråten, bedre versjon
Foto: Elin Iversen
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
To ministre er angivelig tatt i forskningsjuks i sine masteroppgaver i løpet av helga. En har gått av, en sier at det bare dreier seg om
metode. Man kunne ønske seg ministre med bedre innsikt i hva vi gjør i høyere
utdanning, men samtidig: er ikke maktrelasjonen med dette også snudd? Pila
peker mot oss, for det er kolleger i universitetene som har godkjent disse
oppgavene.
Jeg sensurerte min første hovedfagsoppgave i 1997, et
arbeid med en tidsramme på to år. Det var rimelig å kreve en grundig metodedel,
som inkluderer at valgte metode er begrunnet i valgt tematikk, empiri og
problemstilling, og brukt i oppgaven. Mine kvalifikasjoner til å vurdere dette
var hovedfag innenfor samme fag (religionsvitenskap), men med støtte i mer
senior med-sensorer. I dag har mange mastere en tidsramme på ½ år, metodekurs
ligger gjerne i forkant. Får man gjort metode og dermed reell forskning innenfor
disse rammene?
Er masteroppgaver forskning?
På grunnlag av å ha vurdert vitenskapelige artikler
til norske og internasjonale tidsrift siden 2010, da jeg selv hadde avlagt
doktorgrad, spør jeg, i hvilken grad man kan se masteroppgaver som forskning?
Det vil si et originalt bidrag ut ifra god kjennskap til det aktuelle
forskningsfeltet. Med noen unntak er det mer rimelig å betrakte masterne som
svenneprøver heller enn reelle forskningsbidrag. Det er oppgaver.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Som en del av det skal man selvsagt (lære å) sitere
riktig og ikke plagiere, men er det også rimelig å kreve en original metodedel?
Generelt i oppgaver er det mye likheter i metodedelene, etter min erfaring, men
det virkelige problemet er når de ikke klarer å bruke metodikken de beskriver,
kanskje ganske overfladisk ved å sitere andre. Kanskje er det ikke forstått?
Eller kanskje er det ikke forstått hvorfor metode er viktig? Alternativ: om det
er slik at det er rimelig å kreve en original metodedel, hva må da
til av ressurser for å få studenter opp på ønsket nivå? Er det nok tid?
Anbefaler realitetsorientering
Og vips er pilen snudd igjen, er den ikke? Nå peker
den mot rammene for arbeidet vi gjør i høyere utdanning. Den peker mot de med
politisk makt som bestemmer både rammer og mål. Den peker mot forståelse blant
politisk ledelse for hva slags type arbeid dette er, og hva som kreves.
Selv
vil jeg gjerne at lærere (som jeg jobber med) skal ha mastergrad, men om man
bekymrer seg for ressursbruken kunne det være et alternativ å ikke kreve
mastergrad for studenter som strengt tatt ikke trenger å kvalifisere seg som
forskere. En realitetsorientering her er uansett å anbefale.