Ytring
Hvor er det blitt av individualismen?
Individualismen er en av grunnpilarene i moderne vitenskap. Men nå er artikler med kun én forfatter blitt uvanlig, skriver Per Arne Bjørkum.
Forskere som kommer med kritikk, møtes i økende grad med at den rådende tenkningen bygger på faglig konsensus, sier Per Arne Bjørkum
Inge Haga
Individualismen,
retten til å følge opp og promotere egne ideer og meninger, er en av grunnpilarene
i moderne vitenskap. Vi fikk den i «gave» fra den katolske kirka da den opprettet universiteter for over 800
år siden. Selv om individualismen kun
var en indre rettighet, har akademikerne hegnet om den som om den var hellig.
De rendyrket den. Det kom til uttrykk ved at det var kun én forfatter på det som
ble publisert.
Nå, derimot, er artikler
med kun én forfatter uvanlig. Noen publikasjoner har over hundre medforfattere.
Den nye forskingsrapporten som kommer med oppdaterte helseråd, er for eksempel
skrevet av 400 forskere.
Veien vekk fra
individualismen startet i USA da president Roosevelt ville at offentlig ansatte forskere skulle
samarbeide - slik
forskerne og ingeniørene hadde hatt suksess med da de bygget atombomben.
Rett skal være rett. Det
er kamp om penger til forskning, så det har ikke vært så lett å stå imot kravet
om samarbeid innen forskning, men akademikerne har gått lenger - uten at noen
har presset dem til det. De har også begynt å opptre samlet i det offentlige
ordskiftet. Det har kommet opprop med over 1000 akademikere.
Ved å fremstå som en
samlet gruppe, har akademikerne blitt en maktfaktor i samfunnet. Det har endret
dynamikken i samfunnsdebatten. Det har blitt vanskeligere for engasjerte
samfunnsborgere å komme med kritikk og stille spørsmål ved det forskere legger
frem. Det har også påvirket politikere. Politikk skal basere seg på
vitenskapelig kunnskap, men den skal ikke underkastes den. Politikere skal kunne
utøve skjønn.
Noen ganger kan
skjønnet være litt i strid med det et samlet fagmiljø hevder. Det betyr ikke at
man legger seg borti vitenskapen, eller
undergraver den, slik noen har beskyldt statsråd Sandra Borch for å gjøre. Det
betyr bare at hun gjør jobben sin.
Forskere rammes
imidlertid også av at akademikerne har beveget seg vekk fra individualismen. De
som kommer med kritikk, møtes i økende grad med at den rådende tenkningen bygger
på faglig konsensus.
Jeg har opplevd det
selv. Da jeg en gang tok opp vanndampens betydning for
klimaendringene, fikk
jeg et kort svar som var signert av tre av våre fremste klimaforskere der de avsluttet med å vise til «den nye rapporten fra FNs klimapanel»
- som er på 4000 sider (sic) og er signert av over 500 forskere.
Dagens forskere kan
kanskje lære av de som ble utfordret av Galilei. Hvis han hadde rett, var deres
jobb som eksperter på aristotelisk
naturfilosofi ved universitetene truet. Til tross for det, gikk de ikke
til et samlet angrep på ham. De prøvde seg én og én. Galilei sin stilling ved
universitetet var derfor ikke truet fra det holdet.
Individualismen har
også vært viktig for akademikernes forhold til samfunnet/omverdenen. Så lenge de
uttalte seg som enkeltindivider ble de normalt ikke sett på som en
trussel av de som satt med makten. Individualismen, det å stå alene, ser derfor ut til å ha fungert
som en slags garantist for den akademiske friheten. Nå er den imidlertid
under økende press. Det meste kommer nok fra samfunnet, men noe kommer også fra akademikerne selv.
Ohm, kjent for Ohms
lov (1826), opplevde det da en gruppe intellektuelle i et åpent brev gikk løs
på hans «kjetterske lære» og krevde at han måtte miste retten til å undervise i
det vi i dag vil omtale som ungdomskolen. Ohm, som var en glimrende lærer,
valgte å fratre sin stilling.
Slikt hører med til
sjeldenhetene, men 100 år senere opplevde Einstein noe lignende. Da slo 100
akademikere seg sammen og ga ut en bok der de gikk løs på hans «jødiske
vitenskap». Einstein svarte at om han hadde tatt feil, ville det vært nok med én
forfatter. Med det understreket han at i vitenskap er det kun argumentet
som teller, ikke hvor mange som står bak.
På tide at
akademikerne gjeninnfører individualismen?