Å overlate forskningsansvar til lærestedene er kanskje en fristende strategi på kort sikt, men i et lengre tidsperspektiv farlig for samfunnet, skriver to instituttledere ved NTNU.
Johan FredrikRyeInstituttleder ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap, NTNU.
Jan FrodeHatlenInstituttleder ved Institutt for historiske og klassiske studier, NTNU
Statsråd Ola Borten Moe har startet sin 'ekstreme oppussing'
av UH-sektoren, i første runde med 'Utsynsmeldingen' som ble presentert i
forrige uke. Den legger opp til at nordmenn skal utdannes ut fra kjente
samfunnsbehov og der lærestedene finansieres ut fra deres leveranse av
kompetanse innen dagens satsingsområder på utdanningsfeltet.
Forskning må lærestedene selv ta ansvar for, etter interne prioriteringer.
Det er kanskje en fristende strategi på kort sikt, men i et
lengre tidsperspektiv farlig for samfunnet. Kortsiktige strategier på
utdanningsfeltet vil trumfe mer langsiktige forskningsstrategier ved
universitetene.
Californias lærdom
Uken før Borten Moes pressekonferanse reiste en gruppe samfunnsvitere
ved SU- og HF-fakultetene ved NTNU og fra UiA, UiB og UiT på studietur til
California for å lære hvordan de løser sine utdanningsbehov. Det var en lærerik
studietur som gir gode innblikk i hvilken risiko Borten Moes 'Utsynsmelding' reiser
for det norske samfunnet, og hvor avgjørende de kommende veivalgene er for universiteter
og universitetspolitikere.
Vi deler Knut Holtan Sørensens ordvalg fra hans nylige
UA-kronikk om at det er en «moralsk test», og det handler mer om moral enn en
skulle tro. Klarer vi å forsvare NTNUs tradisjoner som forskningsinstitusjon,
og dermed vårt ansvar for kommende generasjoner, arbeidsliv og storsamfunnet?
I California besøkte vi utdanningsinstitusjoner på forskjellige
nivå, hver med sine egenarter, både med tanke på studenter og finansieringskilder.
Vertskap for turen var University of California, Berkeley, som gjerne regnes
som verdens beste offentlige universitet. For ett år som NTNU-student på
utveksling må man grovt sett beregne 255 000 kr i studieavgifter og
levekostnader. Norske studenter får støtte gjennom Lånekassen og ulike
stipender, men for mange amerikanere er finansiering av fire år på et slikt
eliteuniversitet vanskelig – om ikke håpløst – om man ikke får studiestipender.
Vi kommer tilbake til hvorfor så kostbare utdanninger
likevel er verdt prisen, både for studenter – men også for samfunnet, og
hvorfor nettopp det er relevant for diskusjonene rundt 'Utsynsmeldingen'.
Institusjonelt mangfold
For californiske ungdommer som ikke kan finansiere studier
på et toppuniversiteter som UC Berkeley, finnes andre alternativer som 'junior/
community colleges' og andre delstatsfinansierte universiteter, som grovt sett
reflekterer ideologien bak den norske 'distriktshøyskole-tankegangen':
Arbeidslivsrettede og undervisningsintensive utdanninger med svakere fokus på
forskning, både blant ansatte og på læreplanene til studentene.
Vi besøkte blant annet Santa Rosa Junior College (SRJC) og
San Fransisco State University (SFSU). Studentene vi møtte der var både like og
ulike studentene som på det forskningstunge UC Berkeley, og også delvis som vi
møter her hjemme. Studentene var kloke, engasjerte, kunnskapsrike, reflekterte
og målrettede.
Men – mange av studentene på SRJC og SFSU hadde personlige
fortellinger som vi svært sjelden vi møter i Trondheim. For mange var høyere
utdanning forberedelser til et arbeidsliv som krever kortere utdanninger,
gjerne profesjonsrettede. Mange av studentene har heller ikke en sosial
bakgrunn, personlige livsløp eller ressurser som gjør fire år på UC Berkeley
aktuelt (selv om noen – hvis de utmerker seg akademisk – kan komme inn på
Berkeley og få stipender, og slik skaffe seg en akademiske eliteutdanninger).
På studieturen observerte vi undervisningen på alle disse
tre ulike typene universiteter læresteder; ett eliteuniversitet, to institusjoner
der studentene drømmer om å komme seg ut av arbeiderklassen og opp i
middelklassen. Hva skiller tilbudet de har til studentene?
I Berkeley observerte vi undervisning med høy kvalitet –
gode forelesninger og interessante diskusjoner. Det tilbyr også vi på NTNU, og
det tilbyr også SRJC og SFSU, og for så vidt gjerne mange læresteder litt uti
den akademiske periferien. Forskjellen ligger derfor ikke i selve undervisningen.
Forskningsintensivt
Forskjellen er forskning. UC Berkeleys
posisjon som verdens beste offentlige universitet er uløselig knyttet til hvordan
de rekrutterer fantastiske forskere som på hvert sitt felt løser de store
utfordringene som verden står ovenfor.
Det betyr imidlertid ikke bare at Berkeley er en
premissleverandør for kunnskap og løsninger til omverden.
Hva er det studentene på UC Berkeley tilbys som ikke er like
tilgjengelig for se som følger den
ellers eksellente undervisningen på SRJC eller SFSU? Jo, de får undervisning av
verdens fremste professorer, i forskningtunge stillinger og med rikelig tilgang
til forskningsmidler, og med institusjonell støtte fra et lørested som har tunge
tradisjon for å endre verden gjennom å levere ny forskning.
Det er ikke uten grunn at UC Berkeley har sanket 22
Nobelpriser, og har en universitetskultur som borger for flere.
Og her slår Utsynsmeldingen og Sørensens begrep om
«moralsk test» inn. Dersom NTNU og andre norske universiteter stryker denne
testen – at man ikke opprettholder universitetene som forskningsintensive institusjoner
– får ikke studenter tilgangen til kunnskapsmiljøene som løser vår tids store
utfordringer, og heller ikke anledning til å utdanne/ utvikle seg gjennom å bidra
til forskningen som del av studiene.
Et ledende forskningsuniversitet
For NTNU betyr det at vi må bekrefte at vi er et ledende
universitet ved å vektlegge forskning også i fremtiden. Vi gjør det ikke bare
fordi forskning er spennende og viktig i seg selv: Vi skal hegne om forskning
fordi det løser vår tids store samfunnsutfordringer, fordi det gjør NTNU til et
viktig og relevant universitet globalt – og ikke minst fordi det vil gjøre våre
utdanninger kvalitativt bedre for studentene våre.
Vi ser frem til å delta i diskusjoner om hvordan vi gjør
dette, mens vi samtidig venter på politikere som forstår at dette er så
avgjørende for landets fremtid at også de synes det er av nasjonal betydning.
Det kan være at noen universiteter og høgskoler skal satse
på ekstremvarianter av masse-undervisning, og at elementer av Borten Moes forslag
til finansieringssystem kan fungere som fordelingsmodeller for noen læresteder.
Men for NTNU – som for UC Berkeley – vil et ensidig fokus på mer utdanning til
flest mulig være en dødsstrategi. NTNU har ambisjoner og en visjon som krever
at blikket heves ut over (den viktige) basisundervisningen, og også favner
siste nytt fra forskningsfronten, ofte også våre egen forskning. NTNU må ikke la
regjeringens finansieringssystem bli en fattigdomsfelle som reduserer
forskningsambisjonene til universitetet vårt.
Ny finansieringsmodell
Borten Moes forslag til ny nasjonal finansieringsmodell gir
ensidig uttelling for studiepoeng og kandidatproduksjon. NTNU må ta et klokere
valg og sikre at fagmiljøene kan videreutvikle stolte forskningstradisjoner.
Om ikke staten gjør så, bør NTNUs interne
videreformidlingsmodell også inkludere forskningsindikatorer.
Kunnskap er makt, og forskningsbasert utdanning og er viktig
og frigjørende for ungdommen, og også for eldre arbeidstakere som skal tilbake
til lærestedene for etter- og videreutdanning. Å ikke tilby dem dette er på
grensen til umoralsk.
Slagord om studentsentrert undervisning er god, men la oss
aldri glemme at det først og fremst er de forskningsintensive universitetene
som har forutsetninger for å tilby ungdom det som de trenger mer enn annet, og
som hele det norske samfunnet er avhengig av i fremtiden: Et yrkes- og
arbeidsliv tuftet på vitenskap, forskning og kunnskap.
Vi håper NTNU skal fortsatt være et forskningssentrert
universitet.